Nytt kök genom kakeldekor?

Nu jäklar, nu ska det bli en förändring i mitt kök! Det är snart två år och nio månader sedan som jag köpte min lägenhet. Hela tiden har jag tänkt att det skulle vara roligt att göra om köket. Byta ut kaklet hade varit fantastiskt kul. Och byta bänkskivor. Och byta ut köksluckorna hade ju också varit kul. Och byta till en nyare spis. Och en nyare mikro. Nytt golv hade ju inte varit tråkigt, det heller. Just det: byter man en sak, vill man byta fler.

Den största anledningen till att jag inte har gjort något är för att jag ständigt har tänkt att jag kanske bara bor här en termin till och då känns det ju onödigt att lägga ner tid, pengar och energi på att byta ut något. Därav har inget blivit gjort, samtidigt som "den där terminen" i lägenheten hela tiden har förlängts. Snart är jag uppe i sex terminer...

Men nu har jag faktiskt tänkt att jag en gång för alla åtminstone ska fixa kaklet, trots att jag har kommit in på en skola och kanske bara kommer bo här i tre-fyra månader till. Eftersom det är så kort tid känner jag inte för att lägga ner för mycket tid och pengar. Men att bara fixa med kaklet skulle göra mycket för köket. Byta ut kaklet orkar jag inte, för det kostar pengar och är... drygt. Däremot har jag tänkt att köpa kakeldekor, ni vet. Sådana där "klisterlappar" som man sätter direkt på kaklet, antingen skär ut eller köper färdiga fyrkanter. Det är ju lätt, billigt och ser bra ut. Nu har jag vanligt vitt kakel som jag gärna skulle vilja byta till grönt/svart(vitt?)-nånting som passar övriga köket. Dessutom kanske jag kan kosta på mig en ny mikro. Och en spis om jag hittar någon. (Ja, det var ju det där med att man vill byta allt när man väl börjar... Det positiva med bostadsrätt är ju i alla fall att man har en reparationsfond att ta pengar till exempelvis spis och kakel...)

Jag hittat massor av schysst kakeldekor på nätet. Men var kan man hitta det i butik? Panduro ska tydligen ha, men är det någon som vet fler butiker?


Update:
Jag har hittat värdens roligaste sida, nämligen
Favoritsaker.se. Förutom prov på kakeldekor har jag nu även råkat beställa en döskalleformad pepparkaksform, en ingen-reklam-skylt med en arg döskalle samt en... eh, potatishandske. Det här kan bli dyrt.

Kommentarer
Postat av: Sara

Oooh! Pimp my kitchen! Fasiken vad roligt! ;)

Postat av: Anna

Det finns kakeldekor på Bergnils vet jag. Kolla där! Hur går det med Öland? Kram Anna

2008-05-07 @ 22:09:04
Postat av: Ida

Haha, najs darling. Men det jag hört om sånt där är att det som gick att få tag i ska man skära ut själv och det var svinjobbigt.. Men du brukar ju kunna hitta såå ;) Go!

2008-05-07 @ 22:10:47
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Sara: Jag vet! :) Jag är glad att jag äntligen gjort en liten provbeställning så att jag kommer någonvart.

Anna: Tack, för tipset, jag ska kika in där! Vi har inte kikat alltför mycket på Öland, men jag hoppas vi kommer dit, det hade varit mysigt. Tack för tipset även där. ;) Kram!

Ida: Nejdå, nejdå, hittills har jag bara hittat färdiga 15x15 cm. :)

2008-05-07 @ 22:18:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Louise

Vad du än gör, gå INTE in på www.smartasaker.com (tror jag) för den sidan är också hur kul som helst!

Inte, inte, inte! ;-)

2008-05-09 @ 11:28:38
URL: http://louraverise.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback