Jag förväntar mig bara att det är städat

Kanske överskattar jag mänskligheten. Men jag tycker verkligen att det är en självklarhet att städa sin lägenhet ordentligt om man ska hyra ut den i andra hand. När jag själv har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand skriver jag ett utförligt kontrakt och flyttstädar precis som om jag skulle ha sålt lägenheten. Och om man kommer överens om en tid när vi ska flytta in, så anser jag att att hyresvärden ska vara färdig – inte att den ska behöva fyra timmar till.

Vi har alltså flyttat igen. Lite längre från stan, men till en trea istället för en tvåa och med en betydligt lägre hyra.

Förra gången vi flyttade var det katastrof. Den här gången... Ingen katastrof, men jag tycker inte att det är okej att det är massor av smulor och matrester kvar i frysen eller att ingen byrålåda är urtorkad, att hyllor och tv och bord är dammiga eller att badkaret är sandigt. Kanske blir det extra svårt för mig som har svårt att se damm och som ibland blir lite hysterisk och får städmani när jag ser ett dammkorn. (Observera att jag också är allergisk.)

Nu inser jag att man inte får räkna med så mycket när man hyr i andra hand. Men lite måste man väl kunna förvänta sig? Åtmstone att det är normalt städat, att lägenheten luktar rengöring och att det inte ligger en hårklämma under köksbordet eller ett svettband i hallen.

Jag brukar kunna anpassa mig och känna mig hemma och trivas. Men att göra det i en lägenhet med någon annans soffa, någon annans säng och någon annans porslin är förstås inte superlätt. Särskilt inte när det är inredning som man själv aldrig ens skulle titta efter. Ännu känner jag mig inte hemma här. Min sambo beskrev det som att den förra lägenheten (med mosaik i köket, golvvärme i badrummet och en stor platt-tv) var mer som att komma hem till en kompis. Den här (med spetsdukar på borden, kinamatta under soffbordet och en tjock-tv som blir svart ibland) är mer som att komma hem till farmor och farfar. Det är trevligt hos farmor och farfar, men man är hellre hos en kompis.

Dags att börja packa upp och göra lägenheten mer vi, så gott det går.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Att ni orkar och faktiskt går igenom dessa förändringar. Klapp på axeln men det känns ju inte som ni har något annat val, för att få en egen lägenhet bara för någon månad existerar ju inte. Hoppas ni kan göra det till ert, så mycket det bara går MEN det tar på krafter och energi. Ser fram emot någon bild eller två sen, på de största ytorna.

Postat av: barajagjohanna

Camilla: Nej, vi har inget val. Att göra det till vårt innebär för vår del just nu mest att ställa de få böcker och filmer vi har med oss i bokhyllan och sånt där. ;)

2010-05-30 @ 17:29:49
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Viola Vamp

Nämen USCH va sunkigt med en ostädad lägenhet vid inflytt. Förstår att ni blev irriterade. :(

I min förrförrförra lägenhet städade ej den tidigare hyresgästen vid sin inflytt. Hittade bland annat ett tortillabröd bland plåtarna i ugnen. Föga fräscht.

2010-05-30 @ 21:59:50
URL: http://violavamp.webblogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Viola Vamp: Men fy. Ja, nä, när man har lämnat en annan lägenhet väldigt städad och fräsch bakom sig, vill man ju komma till en likadan och inte behöva städa bort andras skit.

2010-06-01 @ 11:07:16
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag hyrde ut min lägenhet i andra hand nu och städade nästan så som jag gjort för en flyttstädning, men för mig är det självklart inte minst för att jag förväntar mig att min hyresgäst gör motsvarande städning när hon flyttar ut igen. Skrev till och med in det i kontraktet. Är inte inte städat när man flyttar ut ska man inte behöva städa när man flyttar ut heller.

2010-06-11 @ 13:56:38
URL: http://19830425.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Louise: Jag hyr också ut en lägenhet i andra hand och jag städade helt självklart som en helt vanlig flyttstädning när jag flyttade ur den. Det känns självklart för mig och jag skulle aldrig ha samvete för något annat.

2010-06-11 @ 23:17:29
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Malin

Självklart ska man städa ur lägenheten. En rejäl flyttstädning är vad man behöver göra om man ska vara seriös.

Men för många är väl en flyttstädning allt för tungt. Men tänk då efter hur du själv skulle känna dig när du kliver in i en riktigt skitig lägenhet där bara det ytliga är borttaget.

Nä, jag tycker att du tänker helt rätt. Man måste städa om man ska hyra ut eller flytta från.



/Malin

2011-05-04 @ 21:38:00
URL: http://www.hittaflyttstadning.se/
Postat av: Malin

Självklart ska man städa ur lägenheten. En rejäl flyttstädning är vad man behöver göra om man ska vara seriös.

Men för många är väl en flyttstädning allt för tungt. Men tänk då efter hur du själv skulle känna dig när du kliver in i en riktigt skitig lägenhet där bara det ytliga är borttaget.

Nä, jag tycker att du tänker helt rätt. Man måste städa om man ska hyra ut eller flytta från.



/Malin

2011-05-04 @ 21:39:07
URL: http://www.hittaflyttstadning.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback