Att jobba på kundtjänst del 6
»HejJAg harladdat och registreat men då Står de på mobilen Phone freeze Kontaktleveran sen kommer jag inte vidare de står bara SOS att ringa Första gången jag fick skriva Pin oPuk kod svara den med att dom stämde inte ihop./hej väntar på svar vadsom händer»
Och här sitter jag och mottar mailet och börjar tröttna på folk som
1. inte använder punkt.
2. inte använder kommatecken.
3. ibland struntar i att använda mellanslag.
4. plötsligt skriver med stor bokstav fast det inte ska vara stor bokstav.
5. inte bryr sig om att skriva ut alla ord.
6. INTE KAN SKRIVA!!!
Det här är så vanligt att man blir mörkrädd. Är det en kund med ett utländskt namn har jag förståelse. Jag menar, skulle jag skriva till en fransk kundtjänst skulle jag också ha tusen fel (även om jag åtminstone troligen skulle klara att pricka in alla skiljetecken...). Och visst kan man göra ett stavfel ibland. Och jag har förståelse för att det finns människor med läs- och skrivsvårigheter. Absolut. Men alltså, jag tror inte jag ljuger när jag säger att säkert hälften av de svenska kunderna skriver som krattor - och halva Sveriges befolkning med svensk bakgrund kan inte ha skrivsvårigheter...
Att jobba på kundtjänst del 1
Att jobba på kundtjänst del 2
Att jobba på kundtjänst del 3
Att jobba på kundtjänst del 4
Att jobba på kundtjänst del 5
Folk är för det första så j***a lata och för det andra tror jag att dom skriver och framförallt LÄSER för lite idag så dom tappar sitt eget språk... Det händer att jag skriver också som oxå, men jag VET iaf hur det stavas! Skrämmande när jag dels ser min lillasyster som är 17 som inte kan stava vanliga ord, tex vet inte om det är ett eller två m i "sommar" och liknande.
Dels ser jag hur min mammas språk försämras och hon kan ibland använda e när det ska vara ä tex, och det gjorde hon aldrig förut...
Det MEST skrämmande tycker jag dock att det är att det numera OFTA förekommer både stavfel och särskrivning i media, det kan reta GALLFEBERN på mig!
Haha, skönt med nån som retar upp sig på samma saker som jag! :D Kommer du på nån lösning för hur vi ska komma tillrätta med dessa problem är jag sjukt intresserad... :)
Jag känner mig kluven. Å ena sidan känner jag mig överlägsen dessa krattor. Å andra sidan är det, precis som du skriver, skrämmande. Det är nog ändå så att den senare känslan överväger.
Nu har jag läst del 1,2,3, 4 och 5 också. Måste säga att dessa historier är väldigt underhållande (om än tragiska). :-) Det fanns en rolig kundtjänst-blogg förut som var fylld med sådana här inlägg, men jag tror att den har lagt ner. Kanske läge att starta en ny sådan blogg? Den skulle kunna vara som Tjuvlyssnat, fast för kundtjänst-arbetare.
tinatoon: Ska vi stänga ner hela internet? Eller... nej förresten. Jag vet inte vad man ska göra, faktiskt. Men jag märker också på mig själv att jag är slarvigare, och mer osäker än förut, med tanke på hur mycket man slarvar på exempelvis msn.
Cliff Hanger: Javisst är det underhållande! En kollega till mig startade en blogg om vårt kundtjänstjobb (en specifik kundtjänst vi hade på jobbet då, inte den jag sitter på nu), men vetskapen nådde företaget vilket inte var särskilt populärt...
Inte stänga ner internet, men tvinga folk att komplettera genom att LÄSA BÖCKER mer, typ ha det mer som ett tvång i skolan från början, tycker skolan bara blir slappare o slappare idag... (Nu pratar jag grundskola alltså.)
tinatoon: Vad otydlig jag var i mitt förra svar till dig. Jag skyller det på att jag var extremt hängig. Det lät ju som om jag ifrågasatte att du ville att vi skulle stänga ner hela internet. Jag förstod att du aldrig påstog att du vill det. :) Det var däremot ett ironiskt förslag från mitt håll. :) Men jo, läsa böcker, absolut. För visst, språket utvecklas och det är bra, kul och spännande. Men det finns ju en gräns. Punkt, kommatecken och så vidare känns ju som en enkel grund till att börja med...
Psst, lyssna på denna då: "hej mit numer har sluta funger vad är dte för fel är jet glad om det går att ficksa"
Haha, va fint ;)
Hahaha, den var bra! En kundtjänstblogg är en strålande idé! Jag kan också bidra med några historier från min tid i supprt/kundtjänst :)
Jag har hört att man inte utbildar blivande lärare i rättstavning längre för att det inte behövs nu när det finns datorer med rättstavningsprogram... Har inte fått det bekräftat.