Ett fullt skafferi

Det första jag gör när jag kommer hem till mina föräldrar är att gå in i skafferiet. Ja, de har ett sånt där härligt skafferi som är ett litet rum som man går in i. Ibland är det väldigt trevligt att vara hos föräldarna med tanke på allt ätbart som finns där. Här är man aldrig hungrig. Det finns en handfull olika sortes söta kex, massor av dricka, såser och soppor finns, skorpor, salta kex, bröd, olika oster och bakingredienser snålas det inte på, kylen är alltid full av nödvändigt och onödigt ätbart, frysen är överfull av bröd, färdig mat, grönsaker, qournprodukter, glass och så vidare. Idag fanns till och med en opåbörjad kladdkaka på diskbänken. Mamma har alltså bakat till "lilla" lillebror som skulle vara ensam hemma...

Att äta ensam är fruktansvärt tråkigt. 
Som sagt, så håller jag på att förfalla vad gäller mat... I söndags kväll blev det en stor Ica Mozzarella-pizza, igår kväll två ynka sojakorvar med bröd vilket resulterade i att det inte blev någon matlåda idag och då köpte jag en liten Ica Mozzarella pizza till lunch... Mycket näringsrikt. Jag är hopplös.

Ikväll tröttnade jag. Föräldrarna är bortresta och lillebror ensam hemma. Jag ringde honom och frågade om han hade ätit. Det hade han inte. Då frågade jag om jag skulle komma hem och laga mat. Det hade han givetvis inget emot, den latmasken. Så jag tog bilen, som jag lånar av mamma just nu (fantastiskt bekvämt och miljöovänligt), och åkte hem till lillebror och började koka spagetti och göra qournfärssås som vi faktiskt satt och åt tillsammans. Trevligt! Och om ett tag måste det ju bli lite kladdkaka och glass. Jag är bäst på att äta när det finns mat. Att göra mat till mig själv har jag blivit sämst på. Tror jag måste skärpa till mig.

Kommentarer
Postat av: Karro

Du har så rätt! Slarvar också jättemycket med maten nu för att jag äter ensam hela tiden. O sen jobbar jag på restaurang o äter fet onyttig restaurangmat varje dag... Nerladdad John Cleese var frukostsällskap idag :)

Postat av: barajagjohanna

Karro>> Jobbar du på restaurang? I Leksand? Jag åt också onyttig restaurangmat när jag jobbade i Coop-restaurangen för två år sedan... :) Blir det något mer franskaplugg eller annat plugg, eller är du färdig? Söker du lärarjobb? Många frågor. :)

2006-07-12 @ 11:18:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: nadia

Jag gillar också att rota igenom föräldrarnas matförråd och förundras alltid över hur mycket det finns att välja av...
Trots att jag verkligen gillar att laga mat är det aldrig särskilt roligt att laga till bara mig själv. De senaste dagarna har jag ätit en god couscous sallad bestående av paprika, rödlök, fetaost, ruccola, pesto, kikärtor,oliver och så couscous förstås. Bara att hacka och blanda, hur lätt som helst och väldigt gott! Hoppas du blev lite inspirerad nu! ;)

2006-07-12 @ 14:09:05
Postat av: nadia

Jag gillar också att rota igenom föräldrarnas matförråd och förundras alltid över hur mycket det finns att välja av...
Trots att jag verkligen gillar att laga mat är det aldrig särskilt roligt att laga till bara mig själv. De senaste dagarna har jag ätit en god couscous sallad bestående av paprika, rödlök, fetaost, ruccola, pesto, kikärtor,oliver och så couscous förstås. Bara att hacka och blanda, hur lätt som helst och väldigt gott! Hoppas du blev lite inspirerad nu! ;)

2006-07-12 @ 14:09:05
Postat av: barajagjohanna

nadia>> Det tråkiga med mig är att jag är lite petig och inte tycker om lök eller oliver och svamp och sånt där som vegetarianer brukar få. Tack för tips i alla fall, jag gillar dina mattips!

2006-07-12 @ 14:53:46
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Karro

Sommarjobb på campingrestaurang i sommar. Nån mer franska är inte inplanerad just nu. Närmast ped arb C o examen i höst (är det tänkt iaf). Hur går det med din franska? Rycker det i nån fransk eller allmän pluggnerv? :)

2006-07-13 @ 10:17:37
URL: http://caitanja.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Karro>> Åhååå. Campingrestaurang lät ju faktiskt trevligt. Någon pluggnerv existerar inte i min kropp, haha, men jag kommer faktiskt att åka till Frankrike i oktober och plugga ett läsår!

2006-07-13 @ 11:11:45
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Hanna

Gah, jag känner att jag kommer vara på samma matlagningsstadium som du från och med nästa vecka... Då börjar jag jobba vilket innebär bo själv hemma i fyra veckor. Åh, jag borde köpa upp mig på inspirerande/lättlagade grejer att stoppa i frysen.

2006-07-13 @ 11:54:50
URL: http://clementin.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Hanna>> Du får helt enkelt vara lite duktigare än vad jag är nu. (Fast igår var jag duktig.) Det finns faktiskt en del goda maträtter som både är lätta och går fort... sånt får du göra. Spagetti funkar ju alltid. ;)

2006-07-13 @ 13:45:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Nadia

Äh, jag vet hur det är. Jag är också rätt petig med maten och har en rätt lång lista över saker som folk i allmänhet brukar gilla men som jag inte kan tänka mig att äta. Hittar jag på några fler bra maträtter delar jag med mig av tipsen!;)

2006-07-13 @ 21:23:04
Postat av: barajagjohanna

Nadia>> Du är så välkommen med det så!

2006-07-13 @ 22:04:45
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback