Varför bloggar du?


En av mina lärare undrade i dag varför man bloggar egentligen. Han kunde inte riktigt förstå det. Varför vill man att andra människor ska läsa vad man gör om dagarna och vad man tänker på? undrade han.

Bloggandet är en diskussion jag lätt ger mig in i och försvarar. Rena dagboksbloggar kanske inte är jättespännande. Men så länge det är en duktig skribent bakom bloggen, så kan faktiskt vad som helst bli intressant - och det är det som är så roligt. Att blogga är för mig absolut inget substitut för dagboksskrivande eller för att andra ska få läsa vad jag gör. För mig handlar det främst om att få skriva. Jag är beroende av det, jag behöver det och bloggformatet passar mig ypperligt. Här får jag skriva precis vad jag känner för och på vilket sätt jag vill. Här får jag debattera, jag får publicera mina foton, jag får skrika ut min frustration eller min glädje och visst kan jag skriva vad jag har gjort under dagen om jag vill det. Det är jag som bestämmer. Dessutom får jag en del kommentarer och det är helt klart halva grejen med bloggandet. Utan respons blir det nämligen väldigt, väldigt tråkigt. Det handlar troligen om bekräftelse i grunden. Och bekräftelse är just vad jag tror är anledningen till att många bloggar.

Eller vad säger ni?

Bild

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Haha, ja idag märktes det att vår käre Åttgun har några år på nacken trots allt! :P

Postat av: C.72

Jag håller med i precis allting du skriver där.

En av anledningarna till att jag läser din blogg är ju för att du är en duktig skribent.

Sen kan man ju hoppas att det är ömsesidigt.. ;)



Kram

2009-02-05 @ 00:56:46
URL: http://www.daddy72.blogspot.com/
Postat av: Kung Kenta

Å ja då ra, ja tycker du borde tänka efter en gång till, för tänkt, de vet ja att du gjort.



Ja, jag menar... En bok, va sägeru!? En bestseller, eller börja lite lätt med en barnbok med lite härliga bilder i. (älskar dina bilder)



Annars har jag hört att lappen kommer med sjukan:-)

2009-02-05 @ 03:59:29
Postat av: Sara

Jag har också ett behov att skriva... Men blogg är ju roligare an dagbok. Dessutom ärdet ju en social grej, man interagerar ju massor med spännande människor!

2009-02-05 @ 08:36:29
URL: http://frenchcreme.blogspot.com
Postat av: Linn

Jag håller med dig, fröken Lundholm. Du har nailat de flesta av anledningarna till varför jag också tror att folk bloggar. Och just det där med bekräftelse är nog en väldigt stor belöning för många. Själv får jag inte särskilt många kommentarer, så när jag ställer mig själv frågan varför jag bloggar blir svaret enkelt. Jag måste, måste, MÅSTE få skriva. Det är som att andas. Livsnödvändigt. :)

2009-02-05 @ 08:52:04
URL: http://linnnn.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Tobbe: Hehe, jo.



C.72: Tack. :)



Kung Kenta: Haha, det var snällt sagt. En bok skriver jag gärna en dag. En barnbok hade varit jätteroligt att få skriva.



Sara: Det som jag inte tog upp i inlägget var just det att jag har "lärt känna" en hel del människor via min egen och andras blogg. Och dessutom är det väldigt roligt att följa andras vardag i utlandet t.ex.



Linn: För min egen del är det ju skrivarbehovet som är den allra största anledningen också. Jag måste också få skriva för att kunna leva. Och en blogg gör det så enkelt.

2009-02-05 @ 16:55:53
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback