Arlanda - en favoritplats

Arlanda är en av mina absoluta favoritplatser. Därifrån finns det mängder av möjligheter. Från Arlanda kan jag ta mig vart jag vill i hela världen. Jag får se massor av olika sorters människor mot olika destinationer. Där finns människor fulla av förväntan inför en weekend i London, en backpackingtur i Asien, en charterresa till Mallorca, ett besök hos familjen i Indien, ett år som au pair i USA eller kanske en affärsresa till Paris. Där finns alla möjliga nationaliteter och där pratas massor av språk. Någon fäller sorgsna tårar över att lämna vänner för en lång tid och en annan springer med glädjetårar mot sin partner han inte har sett på två dagar. Några omfamnas, medan andra redan har börjat semestertjafsa.

Andas in nästa gång du är på Arlanda, och du kommer till och med att känna resandets doft.

Arlanda är en livs levande plats där allt är möjligt.

Kommentarer
Postat av: nadia

Tycker du verkligen det? Jag är lite fascinerad av människor som gillar flygplatser, själv avskyr jag dem och tycker att de hör till de tråkigaste och mest intetsägande platser som finns på vår jord :)

2006-08-07 @ 22:09:29
Postat av: Linnnn

Kul inlägg. :) Lite så som du beskriver känner jag för Kastrup i Köpenhamn. Flygplatsen symboliserar så mycket för mig. Gamla minnen dyker upp, nya skapas. Förväntningar, spänning, längtan, glädje, sorg, pirr i magen, äventyr, semester.. så många känslor, så många tankar, så många möjligheter. Åh, vad jag vill ut o resa nu! Finns det något bättre?

Postat av: Therese

Jag håller med Nadia här , jag tycker också att flygplatser är tråkiga och intetsägande. Kanske för att jag har jobbat på Arlanda och det var hur trist som helst.

2006-08-07 @ 23:04:53
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

nadia>> Ja, det tycker jag! Det är ett spännande ställe. Det är nog lite bardomsminnen för mig också, det var så spännande och så pirrig och förväntansfull känsla när familjen stod där och skulle åka på semester... Jag skulle lätt kunna göra ett reportage eller en miljöskildring från en flygplats! :)

Linn>> Ja, det behöver ju nödvändigtvis inte handla om just Arlanda. Nä, något bättre än att resa finns nog inte. Pja, vardagsuppskattning (tack för vykortet ;)) och roliga händelser i vardagen kan göra mycket, men upplevelser som en resa ger... det är något extra.

Therese>> Nämen! Vistas man på stället varje dag är det klart att spänningen försvinner. Jag är på Arlanda väldigt sällan. Och Skavsta som jag har flugit från till Paris är inte alls något spännande. Det är så litet att man inte fattar att man ska iväg...

2006-08-07 @ 23:10:25
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: M

Jag är också kär i Arlanda. Men som talarna ovan antyder kanske spänningen skulle försvinna om man var där ofta. Än så länge är det dock en underbar plats.

2006-08-08 @ 13:16:34
URL: http://andas.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

M>> Kul att någon mer är kär i denna underbara, händelserika och känslofyllda plats. Hihi. :)

2006-08-08 @ 13:33:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Jag älskar också flygplatser. Okej, inte Skavsta då men stora flygplatser är underbara ställen att vara på!

2006-08-08 @ 14:48:54
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Fred

Jag tycker som Cicci: jag gillar stora flygplatser (så Skavsta och Bromma duger inte). Det är så roligt för där är det som en parentes: folk i shorts mitt i vintern, människor från hela världen och alla möjliga språk. Det gäller ännu mer på de större flygplatserna (då menar jag de riktigt stora som Heathrow eller Charles de Gaulle).

Vad tycker du om tågstationer då? jag har åkt mycket tåg i mina (inte alltför många) dagar och gillar också stationer! Buss väcker dock inga särskilda känslor!

2006-08-08 @ 18:08:16
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Nää, Skavsta duger verkligen inte, där får man ingen känsla, det är för pluttigt.

Fred>> Tågstationer tycker jag också om. Har dock åkt lite för mycket tåg i mina dagar och tröttnat lite. Det är inte RIKTIGT samma känsla som på flygplatser, men på stora tågstationer infinner sig också den där reskänslan ordentligt. Det är hur roligt som helst att sitta och studera människor, t.ex. på Centralen i Stockholm eller Centralstationen i Göteborg.

2006-08-08 @ 19:01:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Milla

Jag läser fortf dina inlägg ;P Lika intressanta varje gång. Man kan relatera sig.

2006-08-08 @ 19:19:32
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Fred

MAn kan inte åka för mycket tåg!

/Fred som har pendlat 4 år Marseille-Aix, 5 månader Uppsala-Stockholm och har en pappa som jobbar på franska tågbolaget :-)

2006-08-09 @ 00:24:47
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Christer

Jag håller med dig till 100%. För mig är Arlanda inspiration. Jag gillar att fundera över var alla människor som är där är på väg!

2006-08-09 @ 12:13:21
URL: http://www.travelaid.se
Postat av: barajagjohanna

Milla>> Trevligt att du är kvar. ;) Och att du gillar inläggen dessutom!

Fred>> Man kan väl inte påstå att jag pendlade Uppsala-Falun, men i tre år åkte jag den sträcken ungefär fyra gånger i månaden, och det räckte för att det skulle bli en vana... Men det är roligt att åka tåg dit man åker sällan - och till nya platser! Får se om jag får åka Paris-Angers litegrann i oktober... ;)

Christer>> Ja, inspiration är precis vad det är. jag skulle verkligen kunna hitta på långa person- och miljöskildringar från Arlanda, det är jättehäftigt.

2006-08-09 @ 13:43:53
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback