Fransk tunghäfta

Shit pommes frites.

Fick ett mail från Arbetsförmedlingen. Det här kanske de skickar till nästan alla som söker? Men de sa när jag ringde att de väljer ut de som är intressanta. Nåväl, i vilket fall som helst, på tisdag ska jag till Arbetsförmedlingen i Stockholm för information och intervju. På franska. Jag ska intervjuas på franska.

Shit pommes frites, igen.

Först blev jag jätteglad, men sen kom tvivlet. Skitsamma, jag ställer in mig på att inte få jobbet, utan ser proceduren som en erfarenhet.

En intervju på franska kommer att gå... dåligt. Jag förstår ganska bra om det är vardagsprat och de inte tävlar i fortpratning, men att svara på frågor på franska, på något seriöst som en arbetsintervju... Tunghäfta. Så nu ska jag försöka förbereda mig på det. Hur man nu gör det. Några speciella ord man borde ha i bakhuvudet som jag måste slå upp? Någon mening jag bör kunna säga? Hur tusan ska jag kunna förbereda mig inför en intervju på franska? Oj, oj, oj...

Kommentarer
Postat av: Cicci

Vad spännande! Vad är det för jobb du har sökt?? Du får väl öva dig i allmänhet - läsa mycket, lyssna på nån film eller nåt. Prata med dig själv på franska, öva lite..Nej, inte bra råd kanske men..

2006-08-10 @ 00:56:47
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jag har sökt jobb på Disneyland Paris. Har hört att det inte är det bästa, dessutom är det dåligt betalt, men jag tror nog att jag hellre jobbar och lär mig språket, än betalar en kurs. Men vi får se. Har ju inte ens varit på intervju än och räknar inte med att det ska gå så bra heller... ;)

Postat av: Krokofanten

Souviens-toi ce que je t'ai dit...
Tu vas réussir! Et je te dit Merde! (En France on dit Merde pour souhaiter bonne chance!)
Bisous
Krokofanten

2006-08-10 @ 09:47:20
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: Linnnn

Du är så grym, Johanna! Det är verkligen "GO!" i dig! Tänk om fler hade haft det i sig.

2006-08-10 @ 09:52:27
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Krokofanten>> Merci pour le "Merde!". Je n'en savais rien... er... ou peut-être "je ne savais pas qu'on dit 'Merde!' pour souhaiter bonne chance"...? Anyway (oj, vad jag inte kan prata franska just nu), merci. Bisous!

Linn>> Men tack så mycket hörredu, vad snäll du är... :)

2006-08-10 @ 10:09:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: K-dude

Alltid när jag börjar jobba med en ny kultur så försöker jag börja med att lära mig ett gäng avväpnande meningar - just för att hantera när jag får tunghäfta.

När jag stapplar fram på tyska och får tunghäfta kan jag säga "ursäkta så mycket, men det var så länge sedan jag gjorde mer än att bara beställa öl på tyska att jag inte kommer på orden!"

När jag kör fast på min turistfranska kan jag säga "tusan också! nu är min franska lika illa som när jag bad att få min råbiff välstekt."

När jag någon enstaka gång kör fast i min spanska fast jag bott där ett år: "Oj oj oj... nu talar jag spanska som en berusad bonde från Extremadura."

Poängen är att man då bryter både ens eget tankemönster, samt den andres. Situationen avväpnas genom ett skämt, dessutom är det en rad man repeterat om och om igen så den är helt perfekt och utan minsta brytning. Det blir ett skratt - och en välbehövd tankepaus.

Jag har ett par sådana meningar per språk. Även om jag kör de flesta av mina workshops på engelska så är det bra att kunna skapa en tankepaus genom att kläcka ur sig något på deras eget språk.

...och av det skälet kan jag på felfri ryska säga: "Ni får ursäkta, men jag lider fortfarande av bakfyllan från mitt bröllop för två år sedan."

;-)

2006-08-10 @ 10:50:40
URL: http://blogg.expressen.se/k-dude/
Postat av: barajagjohanna

K-dude>> Smart! "Ursäkta så mycket, men det var så länge sedan jag gjorde mer än att bara beställa mat på franska att jag inte kommer på orden!" Något sådant kanske jag ska försöka pränta in i hjärnan till på tisdag då... Tack för tipset!

2006-08-10 @ 11:28:09
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Men det låter ju superkul!!! Shit, när jag var på Disneyland så tänkte jag att HÄR ska jag jobba..Iofs var jag ett barn då, men ändå! Det är säkert ett bra jobb om man vill prata franska och träffa ungdomar :)!! Hoppas det går bra!

2006-08-10 @ 17:35:00
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jag tror faktiskt inte att det är ett så roligt jobb, haha. Det beror kanske på lite vad man jobbar meddär. Vi får se. Blir spännande och nervöst på tisdag... :)

2006-08-11 @ 00:09:34
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Jag ska verkligen hålla tummarna för dig tjejen! :D
Vad rekommenderade du den framtida Falu-studenten att bo någonstans om man får va nyfiken?

K-dude: Den ryska frasen e HELT oövervinnerlig! :D

2006-08-13 @ 00:58:04
URL: http://tinatoon.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

tinatoon>> Hon skulle få hyra min lägenhet, men eftersom jag var så velig så var jag tvungen att säga åt henne att leta efter något annat... Jag kunde bara inte skriva kontrakt så länge jag kände som jag gjorde.

2006-08-13 @ 04:21:55
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Fred

Johanna,
Ca va très bien se passer tu vas voir!
Det är en superbra idé att ha några extrameningar i reserv i fall att... Undrar du över något så kan du maila mig så hjälper jag gärna till!

2006-08-13 @ 21:48:46
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback