Vilket skämt!

Jag satt och sökte på studera.nu för skoj skull, efter metereologiutbildningar. Det finns faktiskt något som heter Metereologilinjen, 160 p, på Stockholms universitet. Coolt. Men särskild behörighet är fysik B, kemi A och matematik D. HALLÅ?! Vilket skämt! Mina absolut sämsta ämnen! Jag hoppade av matte B för att det var för svårt. Detta betyder att jag skulle behöva läsa in fysik A, fysik B, kemi A, matematik B, matematik C och matematik D. Vilket skämt... Jag vet inte ens vad en molekyl är. Och jag kan räkna plis och minus, men inte så mycket mer än så. (Okej, metereologilinjen innebär lite för mycket fysik för mig, som jag inte ens vet vad det handlar om, men ändå!)

Det som är mest tragiskt är att trots att jag är nöjd med mina betyg och gjorde det jag kunde på gymnasiet, så är de för dåliga för att komma in på många utbildningar. När jag väl börjar känna att jag skulle kunna börja plugga om inte en alltför avlägsen framtid (om ett-två år) inser jag att jag inte har särskilt stora chanser att komma in på sådana utbildningar som jag skulle kunna tänka mig. Jättetråkigt. Det är inte KY jag vill gå, det är högskola eller universitet. Att få upp poängen med hjälp av högskoleprovet känns uteslutet - skulle jag försöka mig på det skulle jag gjort det när jag fortfarande gick i skolan. Och att plugga upp betyg på Komvux känns nästan meningslöst, då det kommer ta... år...

Tråkigt. Ida och jag pratade om det tidigare idag och det är som vår gamla mediekommunikationslärare sa: vi medelmåttor har det svårast. De med bra betyg kommer in, de med dåliga betyg kan läsa upp dem, medan vi medelmåttor varken kommer in eller har lika stor chans att läsa upp betygen.

(Någon som vet vart man ska vända sig om man vill fråga angående att läsa upp betyg, tenta av ett ämne osv? Kan man t.ex. tenta av franska som gymnasiebetyg?)


Kommentarer
Postat av: Sara

Du kan nog prata med studievägledare på komvux. Har du funderat på folkhögskola? Där läser du gymnasiebetyg ett år. Sen får man ett betyg mellan 1 och 4. Då kan du söka i ytterligare en kvot som ökar dina chanser. Inte så många som söker i den kvoten heller.

Postat av: tinatoon

Jag kan bara säga att jag vet exakt vad du menar. D e bla pga detta som ja tycker att du ska ta chansen o plugga i Angers om du får chansen. /En annan medelmåtta.

2006-08-29 @ 21:30:36
URL: http://tinatoon.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Sara>> Nja, folkhögskola vill jag nog inte gå på. Dels för att ett helt år känns så långt, och att läsa upp massa gymnasiebetyg från VG till MVG känns supersvårt. Dessutom är jag rädd för studiemedel...

tinatoon>> Jag är ju antagen i Angers, fått boende och allt, så det är egentligen klart. Grejen är att där pluggar jag ju bara franska... Åker till Frankrike gör jag, men när jag kommer hem bör jag kanske fundera på Komvux... matte B är ett måste. Jobbigt. :( Jobbigt att vara medelmåtta!

2006-08-29 @ 21:43:55
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: M

läs INTE folkhögskola! de har ett uråldrigt system som går ut på att bara ett visst antal (typ 2) i varje klass kan få betyg 4. snacka om rivalitet! ;)

komvux är skönt. du kan tenta vad du än har läst på gymnasiet. t.o.m typ massage, matlagning eller whatever flum-flum man läst, de är tvungna att åta sig att fixa en lärare till tentan och det som behövs för den samma. mot den liiiilla summan av 500kr. det suger, men det gör det att plugga med, om man inte vill.

själv satt jag mej ovilligt i komvuxbänken o STORMTRIVS!!! äntligen känns det som jag inte är medelmåtta utan rätt braight! man får det man förtjänar!

2006-08-29 @ 22:48:18
Postat av: Rickard Ö.

"de har ett uråldrigt system som går ut på att bara ett visst antal (typ 2) i varje klass kan få betyg 4. snacka om rivalitet!"

det stämmer inte! jag är själv folkhögskollärare och fler än så kan få betyget 4 (folkhögskolan sätter upp kriteriegrunder i ordalagen: "för att få betyget fyra ska personen ha god förståelse i samhällsämnen som regeringsformer, bla bla bla osv"). man får också tänka på att de flesta folkhögskolor försöker att hålla klasser om max 15 elever. i så fall har man bra mycket bättre chans än i en klass med maxpresterande komvuxstudenter. om du vill ha ett socialt liv med klasskompisar så rekommenderar jag en folkhögskola med internat. vad man också bör tillägga är att jag inte tror att man kan söka till alla utbildningar med hjälp av folkhögskolekvoten.

jag har för mig att när man börjar på högskola/universitet, och har studielån från komvux/folkhögskola så får du halva lånet efterskänkt. prata med en yrkesvägledare om det.

värt att notera är att du oftast kan få ett skriftligt omdöme av lärare på folkhögskola. det kan vara bra sedan när man ska söka extrajobb m.m.

2006-08-30 @ 01:19:09
URL: http://smartart.blogg.se
Postat av: NAdia

Kan du inte tenta upp betygen? Det gjorde jag. Man fick betala 500 spänn för varje tentatillfälle men det var det värt.

2006-08-30 @ 06:44:55
Postat av: NAdia

Wow! Mina kommentarer äts inte längre upp av spamfunktionen, jippie! ;)

2006-08-30 @ 06:45:52
Postat av: barajagjohanna

M>> Haha, jag har faktiskt läst just massage på gymnasiet... ;) Men... kan man tenta av även sådana ämnen man INTE har läst? Har nämligen inte läst franska på gymnasiet, men skulle vilja få ett betyg i det för att höja poängen. Går det? Äh, jag ska väl ringa Komvux, eller vad de nu kallar sig.

Rickard Ö>> Det ska jag fråga dem, tack! Jag tror säkert att folkhögskola är både roligt och bra att gå i, men ett år för att läsa upp gymnasiebetyg (eh, kan man ens göra det där!?) känns för lång tid, och sedan är det universitet/högskola jag vill till. Men vem vet vad som händer... :)

Nadia>> Men det känns så svårt, vilka betyg ska jag tenta upp liksom? Kan knappast tenta upp matte A till MVG, eftersom jag suger på matte. Samhällskunskap till VG möjligtvis. Men jag har så mycket VG, och det känns så svårt att få dem till MVG! Matte B måste jag plugga in (det har jag inte läst), och franska skulle jag vilja tenta av...
Härligt att dina kommentarer komme rmed. ;)

2006-08-30 @ 08:13:00
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: nadia

Jag valde att inte heller tenta upp mina mattebetyg eftersom jag knappt kan räkna, då kanske man behöver ngn som hjälper och förklarar för en på ett pedagogiskt sätt varför komvux kan vara ett bättre alternativ.
Men om det är ämnen som du vet att du skulle kunna läsa in hemma är att tenta av dem ett jättebra och enkelt sätt.
När jag gick i gymnasiet var jag väldigt skoltrött och var oftare frånvarande än närvarande vid lektionerna därför hade jag en del IGn i kurser jag lätt skulle ha klarat av. Som exempel kan nämnas en historiekurs som sträckte sig över två terminer. Jag fick göra ett eget arbete när jag skulle tenta av och fick även skriva en vanlig salstenta. Jag fick MVG lätt som en plätt och tänkte på alla de stackare som tragglat sig igenom hela historiekursen och utfört alla delmoment i kursen, det kändes som min arbetsinsats var mycket mindre än deras. Jag tentade av fler ämnen och fick samma uppfattning där, det är lättare att tenta av. Jag har även kompisar som har tentat upp betyg efter gymnasiet och fick lite samma uppfattning som mig om att det nästan är för lätt jämfört med det arbete man hade fått lägga ner om man tagit sig igenom kursen i skolan.

2006-08-30 @ 09:23:39
Postat av: Cocotte

Jag kan ingenting om hur man höjer sina betyg, men varför inte testa högskoleprovet? Det är rätt kul och du har ju inget att förlora på att testa (mer än anmälningsavgiften då, vet inte vad det kan tänkas kosta). Det finns säkert något slags övningsmaterial på nätet, så att man inte behöver komma helt oförberedd.

2006-08-30 @ 09:24:34
URL: http://cocotte.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Nadia>> Skumt. Det är synd att jag är en sådan medelmåtta... ;) ...för det är ju lättare att tenta upp från IG eller G, medan det är svårare från VG. Men jag ska definitivt kolla på allt och se vad som behövs och så vidare.

Cocotte>> Undrar om högskoleprovet inte kostar 500 kr...? Jag har kollat på övningsmaterial på nätet och jag höll på att tappa hakan - förstod ingenting! Men räknas mattedelen bort så kanske jag har en chans, men jag vettesjutton. Men som du säger, jag har ju inget att förlora. Får fundera på saken till våren.

2006-08-30 @ 09:30:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Nadia

Äsch, det tror jag inte. Varför skulle det vara svårare? Har man VG borde man ju rimligtvis ha lärt sig n å g o n t i n g på lektionerna till skillnad från mig som bara skolkade ;) Dessutom baseras ju ditt nya betyg enbart på vad du presterar vid tentamenstillfället och kanske eventuellt något arbete.

2006-08-30 @ 18:22:44
Postat av: tinatoon

Nu kanske jag ställer dumma frågor, men vart har du lärt dig franskan om inte i skolan?

2006-08-30 @ 19:04:12
URL: http://tinatoon.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Nadia>> Ett VG är ju lättare att få än ett MVG. Ett MVG betyder ju att man är jäääätteduktigt, typ. Eftersom jag är dålig på att plugga till prov (är duktigare på t.ex. uppsatser), så känns det himla svårt. Engelska A och B skulle vara roligt att ha MVG i, men jag är övertygad om att jag inte klarar det i dagsläget.

tinatoon>> Haha, i Paris! Läste visserligen franska årskurs 6-9, men gick inte ut med mer än G i betyg. Kunde nästan ingenting. Så det jag kan nu lärde jag mig när jag pluggade i Paris, och så 10p på högskolan förra hösten.

2006-08-30 @ 19:16:19
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Caroline

Hej hej... hur har det gått för dig? Hittade du nånstans där du kunde tenta upp? Jag är själv i din sits nu hehe. Och jag är 26 =O

2008-04-01 @ 19:04:04
URL: http://www.kcalorin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback