Att fira jul

32676-463Man firar Jesu födelse. Ehm. Det vettesjutton om jag tror på, och det gör väl inte majoriteten av svenskarna, eller? Så varför firar alla okristna jul? Egentligen?

Man ska köpa presenter till alla. Men om man inte behöver något, varför ska man då hålla på att köpa en massa onödiga saker till varandra? Jag ger hellre presenter andra gånger, när jag hittar något jag verkligen vill ge till någon, eller när jag vet att personen ifråga behöver det. Jag tycker nog dessutom, ärligt talat, att det är roligare att ge än att få. Men jag vill inte ge för att man ska, utan för att jag vill. Nu ska man, och då blir jag anti. För ett par år sedan fick jag igenom att vi skulle strunta i julklappar i vår familj - det var ju ändå ingen som behövde något eller önskade sig något speciellt. Det var jätteskönt att slippa den stressen. (I år finns det en, nej, två saker som jag vill ha, så den här gången har jag inte försökt få igenom en inga-julklappar-jul, hehe.)

Man ska baka. Måste man verkligen det? Jag är bra på kladdkaka, men att ställa mig och baka lussebullar eller pepparkakor är alldeles för tråkigt och seriöst. Jag får lussebullar av mamma och så köper jag pepparkakor. Är det en synd att säga att köpta pepparkakor är godare än hembakade? Slå mig inte! Något jag däremot absolut kan göra är pepparkakshus, där snackar vi skoj! Men någon annan får gärna göra degen.

Man ska äta julmat som blir till rester för en vecka framåt. Visst, många gillar julmaten och då kan jag förstå grejen. Jag har alltid bara ätit potatis, Jansons (alltid utan anjovis), köttbullar och prinskorvar och det är ju ingen ovanlig mat. Som vegetarian får man ofta frågan hur man klarar sig på julafton, men för min del är det ju inga konstigheter. Jag äter fortfarande i princip detsamma: potatis, Jansons (fortfarande utan anjovis), gourmetbullar och sojaprinskorvar.

Man ska vara snäll och inte bråka. Det ska man väl alltid vara? Och varför ska man få extra dåligt samvete om man bråkar på julafton? Alla krav och stress bidrar såklart till irritationer...

Man ska äta risgrynsgröt med en mandel i. Det är gott, så det är jag med på. Men jag orkar inte ställa upp på dåraktiga traditioner som att rimma eller liknande om jag råkar få mandeln... Och mandeln har jag fått några gånger, men jag är fortfarande inte gift.

Man ska äta massor av fika och choklad. Okej, jag är på!

Man ska sitta i soffan prick klockan tre för att titta på Kalle Ankas jul. Och det är samma visa varje år... Storebror nynnar med i början när vi fortfarande befinner oss i jultomtarnas verkstad. När Långben med husvagnen kommer säger mamma och jag att "det här är det bästa". Efter en halvtimme sover åtminstone mamma och pappa, storasyster ser allmänt ointresserad ut och i slutet är alla ointresserade, mätta, trötta och eventuellt sockerkickade.


Nja, sedan några år tillbaka är jag inte särskilt förtjust i julen. Visst är december en jättemysig månad med alla ljus som lyser upp i mörket och visst gillar jag doften av julgran under julen. Men jag gillar inte själva grejen, det här med alla måsten. Folk är stressade och måste köpa så mycket presenter som möjligt trots att de egentligen inte har råd och man ska leva i någon härlig glädje- och familjestämning som aldrig existerar eftersom allt blir för mycket. Jag vet inte, det kanske blir kul igen om man får familj någon gång... kanske?

Kommentarer
Postat av: Anna Malaga

Hahahaha - just det där med Kalle Anka blir jag nästan chockad över numera. Jag tror inte att nâgon utlänning skulle förstâ att man planerar julen efter ett program med tecknad film.
Ska vi öppna paketer före eller efter Kalle Anka? Glöggen före?

Du har rätt i att man inte borde ha sâ mânga mâsten. Men trots allt finns det sâ mycket bra med julen. Alla julbelysningar gör mig glad, jag längtar efter smö och mörker, pulkâkning och snögubbar, att fâ träffa min familj och att alla är lediga och har tid att umgâs. Allt annat kan man försöka skala bort (det är inte det lättaste) I Spanien kan man köpa precis all julmat färdiglagad, och det är ju ocksâ ett alternativ. Eller att bara köpa en julklapp till vuxna och lotta ut dem.

God Jul förresten! ;-)

Postat av: lisa

kanske du ska bli jehovas vittne?=)

2006-12-05 @ 19:29:35
Postat av: lisa

förresten! jag håller med om att köpta är godare!! så nu kan alla slå mej med! tillsammans är vi starka joppehanna:P

2006-12-05 @ 19:36:18
Postat av: Cicci

Det är tråkigt att många gör sig så många måsten kring julen! För mig är julen allt annat än massa krav och måsten! Julafton är alltid jättelugn, och trots att vi köper rätt mycket julklappar till varandra så känns det alltid bara kul att få ge! Men jag förstår folk som stressar, ´det är svårt att undvika dem i en leksaksaffär om man säger så..

2006-12-05 @ 20:06:55
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Tolken

Håller med om nästan allt. Och som förälder får man extra max på att köpa presenter. Om jag inte trodde att jag skulle ge barnen trauma för resten av livet så tror jag att jag skulle ställa in julklappsutdelningen. Värdelösa masstillverkade leksaker som blir ointressanta efter en kort stund. Inget som man verkligen vill ge eller få. Jag försöker förnya mig själv varje år, men det är svårt när Bratz är det viktigaste i en nioårings liv.
Kalle är kul som historia, ingen man berättar det för tror att en hel nation faktiskt sitter framför TVn vid samma klockslag och kollar på samma program.

2006-12-05 @ 22:47:28
URL: http://parisbarnen.blogs.se
Postat av: Johanna

I min familj köper vi inga julklappar till varandra längre, efter gemensamt beslut, och poff så blev jularna en mycket, mycket trevligare och mysigare historia!

2006-12-05 @ 23:42:05
URL: http://headmusic.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Anna Malaga: Visst är det lite sjukt? I år kanske jag skulle rösta för att vi ska sätta på något annat på TV, för att se om julen verkligen blir förstörd... för jag tror nämligen inte den blir det. Men det är ändå, konstigt nog, konstigt att inte titta på Kalle klockan tre. Och du, glöggen är alltid samtidigt som Kalle Anka i vår familj! ;) Det där med snö, pulka och så vidare tycker jag är mysigt - jag gillar vintern, men det hör väl mest vintern till, inte julen.

lisa: Hehe, näru.

Cicci: För mig är det inte heller massor av måsten och krav (förutom att köpa julklappar eftersom man ska det...), men jag tänker mest på familjer. Mammor som bakar och stressar för att få all mat färdig och så vidare. Varför inte strunta i hälften av maten?! Visst är det kul att ge, men inte för att man ska ge, tycker jag... Allt handlar om att konsumera, konsumera, konsumera, och det är så fruktansvärt tröttsamt.

Tolken: Jag kan tänka mig att barnen tycker att det är jättekul - det gjorde jag ju själv. Jag ska ju inte sticka under stol med att julklapparna klart var det bästa med julen. Men man kanske måste försöka att fokusera mer på annat, så att inte köpandet går till överdrift... Ja, tänker man efter att i princip hela svenska folket samlas framför TV-apparaten klockan 15.00 den 24 december varje år för att titta på tecknat i dryga timmen, så känns det lite... jaa, jag finner inga ord.

Johanna: Gud, vad skönt!

2006-12-06 @ 07:53:18
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Krokofanten

Jag tycker nästan att det roligaste är dagarna innan jul. Nu gillar jag att baka pepparkakor, pynta och fixa julgodis osv.
Jag tycker det här med julklappar är ganska jobbigt också... I år passar jag på att skämma bort min familj lite extra med saker som jag vet att de kommer att gilla...
Men jag tänker inte köpa något för köpandets skull...
Dessutom önskar jag mig inget själv... Jag har ju i stort sett allt... :o)

2006-12-06 @ 08:42:08
Postat av: barajagjohanna

Krokofanten: Jamen det är ju jätteroligt att köpa julklappar när man vet vad man ska köpa - när man verkligen har kommit på något som gör familjen glada! Men när familjen inte riktigt önskar sig något och man själv knappt har pengar eller fantasi, så känns det bara värdelöst för det blir verkligen just köpa för köpandets skulle för så många. I år blir det så även för mig, och det känns så tråkigt...
Jag önskar mig inget heller, för jag behöver inget. Förutom ungefär en sådan kamera som du har, och en Leksandsmatchtröja. Men jag klarar mig. :)

2006-12-06 @ 09:04:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Linn

Mamma & jag diskuterade detta i morse - ditt blogginlägg och julen. :)

2006-12-06 @ 09:09:33
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Linn: Ni diskuterade mitt blogginlägg? Ojojoj. Ja, julen är fasen värd att diskuteras...

2006-12-06 @ 10:23:13
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: naffs

Hejsan johanna! Jag ska fira en jul i mitt hem detta aret och arligt talat sa kanns det valdigt mysigt och lugnt. Jag bakade pepparkakor (med egen deg fran dagen innan) med Jonny igar ocksa har jag gjort min egen glogg! det du johanna! Kan ju inte kopa pepparkakor eller glogg i Portmsouth (finns ju pa ikea men det ar tva timmar dit) Men det kanns sa lungt och skont har for det finns ju ingen som vet hur pepparkakor eller glogg ska smaka - jag bara valjer det basta ur julen och gor vad jag sjalv vill!! Jag har fatt ledigt julafton eftersom alla britter firar juldagen :) Sa bekvamt! Far dubbel lon nar jag jobbar under julen=juldagen! Detta aret har jag skickat ivag alla julklappar per post - vilket bidrog till att det bara blev en liten present till alla. Har nog inte spenderad mer an 40 £ (typ 600 kr) pa julklappar till mamma,pappa,frida, martin och hans fru vianna, Emma och Foo och Nora. Sen kostade frimarkena 18£ (200 kr) till USA, Cypern och Sverige. Ska kopa en parfym till frida i januari, en bildel till Sean for 1000 kr (because I love him) och tva julklappar till mamma och pappa nu i januari nar jag kommer hem! Sa allt kanns valdigt bra :) Pa mandag ska jag och Sean till IKEA och kopa sill och allt som hor till! Ska kopa 15 julkort och skicka till alla mina alsklingar!

2006-12-06 @ 13:15:30
URL: http://naffs.blogg.se
Postat av: Linn

Ja, vi började diskutera julen, sen kom jag att tänka på ditt blogginlägg, tog upp vad du hade skrivit och så blev mamma nyfiken, vilket resulterade i att vi slog på datorn nere vid matbordet och voila! Så nu finns http://barajagjohanna.blogg.se reggad bland länkarna i mammas dator. ;D

2006-12-06 @ 15:12:01
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

naffs: Egen glögg? Hurtigt! Förra året jobbade jag julafton, juldagen och annandagen och tjänade massor, vi får mer än dubbelt. I år har jag julafton ledig och jobbar jag bara juldagen och annandagen, känns lite skönt ändå. Skönt att du kommit undan så billigt med julklapparna...

Linn: Aha, okej. Då hälsar jag till Linns mamma här då, hej hej!

2006-12-06 @ 16:30:10
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback