Jul, jul, bortskämda jul

När det är julafton kan jag inte riktigt låta bli att tänka på alla ensamma människor och alla som inte har pengar. Jag tänker på dem som inte har råd att köpa julklappar till sina barn, alla barn som lever i rädsla med alkoholiserade föräldrar, på dem som inte har något hem och ingen att träffa ens på julafon. Texten till In the ghetto får mig att tänka ännu mer och jag känner mig fruktansvärt bortskämd som får julklappar, pengar, massor av mat...

I år har vi handlat julklappar för 52 miljarder kronor. Femtiotvåjävlamiljarder!! Förstår ni hur mycket pengar det är? Det gör inte jag. Det är helt sjukt mycket pengar. Lika mycket pengar som Ghanas BNP. Förstår ni hur mycket vettigt vi hade kunnat göra för dessa 52 miljarder? Vi slår köprekord varenda jul. Om vi hade gett bara hälften av julklappspengarna på bistånd hade vi kunnat göra ordentlig skillnad i världen. Kan vi inte slå rekord i det nästa jul istället?

Ha en jättebra jul, men glöm inte hur bra du har det.


IN THE GHETTO

As the snow flies
On a cold and gray Chicago mornin'
A poor little baby child is born
In the ghetto
And his mama cries
'cause if there's one thing that she don't need
it's another little hungry mouth to feed
In the ghetto

People, don't you understand
the child needs a helping hand
or he'll gonna be an angry young man some day
Take a look at you and me,
are we too blind to see,
do we simply turn our heads
and look the other way


Well the world turns
and a hungry little boy with a runny nose
plays in the street as the cold wind blows
In the ghetto

And his hunger burns
so he starts to roam the streets at night
and he learns how to steal
and he learns how to fight
In the ghetto

Then one night in desperation
the young man breaks away
He buys a gun, steals a car,
tries to run, but he don't get far
And his mama cries

As a crowd gathers 'round an angry young man
face down on the street with a gun in his hand
In the ghetto

As her young man dies,
on a cold and gray Chicago mornin',
another little baby child is born
In the ghetto
And his mama cries

Kommentarer
Postat av: Linn

Tänkvärt.

Det _är_ faktiskt sjukt så mycket pengar vi lägger ner på julen, framför allt på julklappar men även allt annat runt omkring. Totalt onödigt, kan jag tycka många gånger, för det är inte _där_ lyckan ligger..

Jag röstar för ett helt nytt rekord nästa år!

Postat av: Malin

Jag tänkte precis likadant. Vi är så jävla bortskämda att vi inte ens ser det själv längre. Jag hade högt flygande planer om att dela ut soppa till de hemlösa eller något och se vad det blev av det: ingenting. Jag tänker på alla som inte har någon att fira jul med...

Hoppas du får några mysiga dagar med familj och vänner! Kram!

2006-12-24 @ 11:49:47
URL: http://bitavkaka.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Linn: Japp, det är totalt onödigt. Köpa bara för att köpa liksom.

Malin: Det är faktiskt något jag skulle vilja göra. Eller snarare fixa julbord för hemlösa och inte bara ge dem soppa. När jag läste journalistik i Uppsala gjorde vi informationsbroschyrer om stadens hemlösa. Vi var på Uppsalas enda härbärge och Uppsalas enda värmestuga och träffade de hemlösa. Man fick en lite annan syn av dem, då man såg individer bakom ordet hemlös.

Pja, en mysig (förhoppningsvis) dag med familjen blir det, sen är det jobb som vanligt för min del. Kram!

2006-12-24 @ 12:12:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Stephi

Röstar också för ett annat rekord nästa år! God Jul! =)

2006-12-24 @ 12:58:51
Postat av: Linda

God jul Johanna!

2006-12-24 @ 13:37:03
URL: http://tokyotidbits.blogspot.com
Postat av: Therese

God jul! Jag håller helt med. Sjukt hur mycket pengar vi lägger på julklappar. Ofta på grejer som vi inte behöver heller.
Bra att du tar upp att julen är väldigt jobbig för många.

2006-12-24 @ 17:01:50
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Stephi: Vad bra! God jul!

Linda: God jul på dig med!

Therese: Ja, jag kan inte låta bli att inte ta upp det, faktiskt. Och jag är glad att jag den här julen enbart fick saker jag faktiskt behöver (förutom en matberedare kanske, eller assistent eller vad det heter, mina föräldrar tycker nog att jag ska bli seriös, men själv tvivlar jag på att den blir välanvänd än på några år). God jul på dig.

2006-12-24 @ 17:40:36
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

"Femtiotvåjävlamiljarder!!" Precis så tänkte jag också. Jag blir både förbannad och ledsen när jag tänker på hur mycket nytta de pengarna kunde ha gjort på annat håll (inte nödvändigtvis utanför Sverige, det är inte så jag menar, det finns många viktigare saker att ha dem till härhemma också).

Hur som helst, hoppas att du har haft en fin helg med dina nära och kära och önskar det ett riktigt Gott Nytt År! Sköt om dig!

2006-12-25 @ 13:18:00
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Johanna: Självklart skulle vi kunnat göra annat bra för pengarna inom Sverige - vi hade kunnat göra sjukt mycket bra för dem oavsett var eller vad. Istället har vi ännu ett år slagit rekord i att köpa bara för köpandets skull. Onödigt. Jodå, min helg har varit helt okej. Jätteskönt att vara ledig ett par dagar. Hoppas du också haft det bra!

2006-12-25 @ 16:12:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Veronika

Hela handeln i december har omsatt 52 miljarder. Jag tror faktiskt inte att allt jag handlat gått till julklappar i december. Jag skulle vilja veta hur en "vanlig" månad ser ut. Men det är säkert mycket som går till julklappar också.

2006-12-26 @ 13:58:00
URL: http://sagoslott.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Veronika: För min egen del handlar det nog bara om en tusenlapp på julklappar men det är också den summan som jag handlat mat och sånt för, om ens det. Ungefär hälften av det jag handlat för i december har gått till julklappar alltså. Tänk om det är så för resten av befolkningen (de flesta verkar ju köpa julklappar för långt över tusen kronor), då är det förbaskat mycket pengar på bara julklkappar. I vilket fall som helst handlar vi för mycket julklappar, tycker jag.

2006-12-26 @ 20:04:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback