Inatt jag drömde något som jag aldrig drömt förut

Jag drömde inte att det var fred på jord och alla krig var slut.

Däremot drömde jag att jag fick barn! Och det var underbart. Förut drömde jag jätteofta att jag var gravid och att jag gick runt med en barnvagn (att gå med barnvagn är något jag tycker ser så mysigt ut, därav drömde jag nog mycket om det). Att det har legat ett barn i barnvagnen har inte varit någon självklarhet. I drömmarna har jag nämligen aldrig sett barnet, men en barnvagn har jag haft och gravid har jag varit, men någon förlossning har jag inte varit med om. Bara att jag plötsligt går med barnvagnen.

Inatt var det annorlunda. Jag var varken gravid eller hade en barnvagn. Plötsligt hade jag tre barn. Två pojkar och en flicka. Den ena pojken var inte med i drömmen, men de andra två var där, båda bäbisar (jo, jag stavar det så, tycker det ser töntigt ut att skriva bebisar), men de var inte tvillingar - hur det går ihop kan jag inte förklara, det var ju en dröm. Flickan var minst och hade rosa/vit-randiga kläder (t-shirt, shorts och mössa). Pojken hade likadana kläder - fast i blått givetvis. Det där med kläderna går verkligen emot mina principer - rosa på flickan och blått på pojken... Självklart skulle jag kunna klä en eventuell dotter i något rosa, men aldrig i livet att det skulle vara något typiskt sockersött flickplagg.

Det var en trevlig dröm. Jag var lycklig och fick äntligen hålla i en mysig bäbis (vilket jag faktiskt inte gjort på åtta år!). Någon pappa vet jag förresten inte om det fanns. Jag tror att det var någon där, men ingen som var särskilt tydlig, utan han var mest bakom. När jag var yngre sa jag ofta att jag skulle bli ensamstående mamma när jag blev stor. Jag vet inte hur jag tänkte - om jag skulle hoppa runt bland killar utan att skydda mig bara för att få barn, eller om jag skulle adoptera ensam. Förmodligen det sistnämnda. Det låter ju nästan lite tragiskt att jag redan då inte trodde på att jag skulle hitta någon och tänkte mig istället en framtid som singel. Men jag tyckte nog helt enkelt att det verkade skönast så. Hm.

Jag undrar om drömmen betyder något.

Kommentarer
Postat av: Destiny

Du undrar om drömmen betyder något? Självklart gör den det! Det gör dem alltid. De handlar om situationer man befinner sig i, kan peka på lösningar på problem, beskriva relationer man har till andra människor, bearbeta något man varit med om eller illustrera nåt man funderar mkt på för tillfället.

Jag håller på med drömtolkning och så, jag tänker spontant på att det handlar om din längtan efter barn men när jag läser lite mer om drömmen och att du ofta drömt om det så tänker jag så här... att en barnvagn är något man tar sig fram med, men det är inte du själv som färdas i det utan det är du som styr. Så det kan kanske handla om hur du är i förhållande till andra människor. Att du inte kunde se barnet handlar kanske om att du inte riktigt nått fram till människor tidigare? Men nu när du kan se barnen, fast de sitter inte längre i barnvagnen kanske det speglar att du når bättre fram till människor idag? Just barn kan stå för förnyelse och liv, att man ger liv åt något nytt, eller omvårdnad. Vad betyder barn för just dig? Kanske är det så att du står inför en förändring av ditt sätt att förhålla dig till vissa saker i ditt liv.

Naturligtvis är det bara DU som kan veta helt klart vad drömmen betyder, jag spekulerar bara ^^ Tycker det är så intressant med drömmar!

Postat av: barajagjohanna

Destiny>> Men tack, vilken härlig kommentar! Jag tror också att drömmar betyder saker, att det är något från ens undermedvetna, jag vet inte... Har en drömtydarbok, borde kolla i den, fast det brukar mest stå väldigt skumma saker som jag inte förstår. Din tolkning är verkligen jätteintressant. Jag kanske ska anlita dig som min drömtydare? ;)

2006-07-20 @ 14:34:10
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Milla

Det bästa med drömmer, är att man inte vet vad de betyder. Att man dagen efter ska gå och tänka på det. Kanske är det de en dröm är menat? En dröm kan man tolka på ett ellet annat vis, men jag tror egentligen att de inte betyder något. Vet vet, vi kanske drömmer nu och lever på natten, då vi är i vår dröm? Johanna, huvudsaken är nog att du sov gott ;P Flummarn - Milla

2006-07-20 @ 17:22:41
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Milla

Blev ett och annat fel i texten, men det är du van vid nu ;P

2006-07-20 @ 17:24:06
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Therese

Låter som en jättemysig dröm. Jag blev ju riktigt bäbissugen nu...
Du blir nog inte ensamstående mamma , du kommer självklart att hitta någon. Kanske en trevlig fransman i Angers?

2006-07-20 @ 17:49:44
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Milla>> Vissa drömmer betyder säkert ingenting, medan andra säkert betyder något... jag menar, VARFÖR drömmer man det annars? Ibland är det ju självklart, att jag drömmer att jag åker iväg till Frankrike eftersom jag ska göra det och givetvis tänker på det. Men ibland drömmer man sjuka grejer som man inte alls har gått och tänkt på... då måste det ju vara något undermedvetet... hm... kanske. :) Och du, det gör inget med fel i texten, sånt gör jag jämt och ständigt när jag kommenterar! Man fattar ju oftast ändå. ;)

Therese>> Bäbisar är bra goa. Så länge de inte skriker. Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att jag skulle träffa en fransman faktiskt. Men vem vet?

2006-07-20 @ 18:02:45
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Om du letar vid fotoautomaterna i Paris tunnelbanor så kommer du säkert att kunna träffa en fransman

2006-07-20 @ 18:14:59
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Cocotte

Hade du frågat mig för ett antal år sedan hade jag nog inte heller trott att jag skulle träffa en fransman. Men saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig;)

2006-07-20 @ 19:01:43
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Haha. Nino kanske?

Cocotte>> Så är det ju faktiskt. Man vet aaaaldrig vad som händer.

2006-07-20 @ 20:19:08
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback