Använd skydd

Idag var Falun återigen varmast i landet och slog rekord med 31,9 grader på eftermiddagen. Så varmt har det inte varit i Falun sedan 1970.

Just nu är ozonskiktet väldigt tunt. Tidigare i år har det varit tjockt över Sverige, men nu i juni har ozonskiktet tunnats ut och prognoser tyder på att det fortsätter att vara tunnare än normalt de närmaste dagarna. Detta betyder att solstrålarna är väldigt farliga. I strävan efter sol, sol, sol och att bli brun, brun, brun är det nog många som inte tänker på detta, än mindre bryr sig om det. Mitt främsta argument just nu för att inte pressa i solen, förutom att jag tycker att det är olidligt (och för att jag faktiskt inte KAN, då jag sitter inne och jobbar), är för att jag inte vill åldras i förtid. Haha! Det var
Cicci som kom på det. Hon är 22 år precis som jag och även hon har åldersnojja (jo, det har jag haft sedan min 16-årsdag). Jag tyckte att det var en mycket bra anledning.

Ozonet i atmosfären fungerar som ett filter mot den skadligaste UV-strålningen. Alltså: vi behöver ozonet! Ett minskat ozonskikt medför att mer skadlig UV-strålning kan nå jordytan. För människor kan detta innebära ökad risk för hudcancer, skador på ögon och påverkan på immunsystemet.

Hög solhöjd i kombination med tunt ozonskikt ger hög eller till och med mycket hög UV-trålning även i Sverige. Risken finns då att många bränner sig snabbt. Det finns skäl att vara försiktig... Det bästa skyddet mot UV-strålningen är att undvika exponering, framförallt då solen står högt på himlen. Kläder ger i de flesta fall ett bra skydd. Solskyddsmedel givetvis, men dessa kan vara opålitliga och förlorar ibland sin skyddande verkan efter några timmar.

Det är ju också så att solen är farlig i för stor mängd - speciellt för en blekfis som jag. Tänk om det hade varit lite status att vara blek istället för tvärtom. Som förr ni vet. Att vara blek var lika med att ha status, för det innebar att man var inne istället för att vara ute i solen och slita. Tänk vilken hög status jag hade haft...

Källa: SMHI

Kommentarer
Postat av: Cicci

Sjukt att jag är mer rädd för att få rynkor i förtid än att få cancer eller skador på ögonen.. Usch, fåfängan har talat! Jag måste iaf införskaffa lite solskydd :)!

Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Haha, ärligt talat är jag nog mer rädd för cancern, särskilt då min mamma hade hudcancer för några år sedan - det är ju ärftligt dessutom.

2006-06-12 @ 22:07:29
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

I Indien (och säkert flera andra länder) är blek hud status. Det finns gott om speciella blekkrämer i indiska sminkaffärer. Jag är inte heller så mycket för att sola. Jag tycker att det är ganska tråkigt

2006-06-13 @ 13:26:42
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Jag kan tycka det är skönt att sola, men då måste det finnas tillgång till sjö, hav eller pool. Dessutom vill jag gärna göra något samtidigt... läsa, skriva... helst gärna spela badminton, spela kort eller något, då ligger man ju inte stilla. :)

2006-06-13 @ 13:53:58
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Ja det var väl det jag menade ungefär , jag måste göra något annat samtidigt inte bara ligga i bikini på en filt och blunda mot solen. Så ska det helst gå att bada där man ligger i bikini och så är det kul att varva med annat som läsa , skirva, badminton, kort elller nåt

2006-06-13 @ 16:10:53
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Haha, jag skulle börja med att jag tyckte det var skönt att sola, men som du ser, så blev det ändå att jag måste göra något i slutändan...

2006-06-13 @ 20:39:06
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback