Beslut + jag = svårt

Jag känner mig lite uppgiven och skulle helst vilja säga upp mig nu, faktiskt. Hela tiden är det någon som drar undan fötterna på mig. Det är något nästan varje dag och det känns faktiskt inte som om jag orkar med det. Men beslutsångesten och allt jobbigt tränger sig på. Hösten?! Jag kan inte bestämma mig, det går inte. Jag kommer aldrig kunna bestämma mig. Vad magkänslan säger har jag ingen aning om, den är bara orolig och vet inte åt vilket håll den ska styra mig. Paris, Angers, Aix-en-Provence...? Jag är inne i en stor tvivlarperiod. Jag kanske skulle åka till Irland istället? Eller ska jag ens åka? Är det värt alla pengar? Jag är ju inte så bra på att plugga, men söka jobb utomlands känns läskigt. Är det verkligen det här jag vill? Ingen aning. Det enda jag vet är att som det är nu kan det inte fortsätta vara länge till. Problemet är bara att jag inte vill något tillräckligt mycket för tillfället.

Ska skingra tankarna genom att träna nu.

Om någon har något tips på hur man ska komma fram till vad man vill, så dela gärna med er av det.

Kommentarer
Postat av: Pistache

Åh vad jag känner igen mig i allt du skriver! Kollade lite längre bak bland dina inlägg och såg att grammatik också är ditt favoritämne att tenta i. Visst är det väl underbart? Eller inte.
Känner igen det här inlägget så väl så att jag nästan får magont av den där rastlösa känslav av något som drar under fötterna, samtidigt som uppgivenheten letar sig fram och man inte vet någonting.
Jag trivs just nu med det jag gör och jag vill verkligen få ordning på vissa saker nu. Men samtidigt så vill jag åka långt, långt bort från allt här.
Jag känner mig förvirrad och betvivlar att jag lyckats få ner något viktigt här, men allt är en enda röra bland mina tankar och funderingar så jag hoppas du ursäktar!
Förresten, den blå tårtan VAR god.

Postat av: barajagjohanna

Pistache>> Skönt att jag inte är ensam. Jag avskyr min rastlöshet, det är verkligen riktigt jobbigt. Och jag avskyr att när jag tycker allting är så illa med jobb och vardag, att jag inte ens kan besätmma mig vart jag ska, så att jag har ett mål. Gah. Förvirrad kommentar gör mig inget, kul att vi är fler, haha.

2006-06-06 @ 18:47:45
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Om jag skulle råda dig till något så är det att åka iväg en termin eller två och plugga språk. Känner du riktigt för att röra på dig kan du ju ta en termin i Frankrike och en i ett annat land (Spanien) Skulle du sen vilja stanna och söka jobb så är ju det mycket lättare att göra på plats.
Eftersom du redan har varit 1 termin i Paris tycker jag det låter lockande att välja något av dom andra alternativen. Angers känner jag inte till , vet bara var det ligger men Aix eller någon annan sydfransk stad låter härligt. Behagligt klimat och nära till Medelhavet.
Ja jag vet inte om du blev nåt klokare av det här men men

2006-06-06 @ 19:22:00
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Pistache

Ja skönt att man inte är ensammen :-)
Min mardröm är att jag aldrig kommer bli riktigt nöjd. Jag menar, det är nyttigt att sträva framåt och så men tänk om jag en dag sitter där och har turen att ha en egen familj och hus och ändå inte känner mig nöjd?
Jag är så kluven. Samtidigt som jag kan uppskatta småsaker så kan jag även ha beslutsångest, vela och ångra mig över lika små saker. Det är hopplöst!

2006-06-06 @ 19:24:06
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Klimatet spelar egentligen ingen roll då jag gillar vintern. Men det är klart, att får man ändå ingen snö kan det lika gärna vara så milt som möjligt. :) Nja, klokare vet jag inte om jag blir, men det är skönt med råd i alla fall. (Angers lockar förresten eftersom det är mycket närmare till Paris än vad det är i Aix.)

Pistache>> Åh, det där är min mardröm också. Du skrev det jag tänker: TÄNK om man skulle ha tur och få familj och lever det livet med hus och jobb och barn och man och grejer, och ändå inte är nöjd? Huh!

2006-06-06 @ 20:13:48
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pistache

Exakt! Det är en hemsk tanke.
Vi verkar lika rastlösa & förvirrade båda två, skönt som sagt att inte vara ensammen åtminstonde :-)

2006-06-06 @ 20:17:34
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Pistache>> Ja, verkligen, för ibland känner man sig lite ensam och hopplös när ens bekanta är nöjda med var de befinner sig. Det spelar ingen roll om de inte är nöjda med vad de gör, bara tanken på att veta vart jag vill bo skulle ju vara fantastisk!

2006-06-06 @ 20:48:00
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pistache

Samma för mig! Tänk att ha en aning om vad man vill i alla fall. Många i min umgångeskrets har stadgat sig och har fasta planer för år framåt... En har just blivit sambo i en ny lägenhet och börjat en fyra & halvt år lång utbildning, en har gift sig & en har skaffat barn. Jag tycker det är så tidigt för alltihop, men särskilt för barn!

2006-06-06 @ 21:02:43
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: Therese

Helt off.topic nu men författaren Julio Cortazar har skrivit en bok som heter Den där Lucas som utspelar sig i Paris tunnelbana. Jag har ingen aning om boken är bra eller vad det är för typ av bok men tänkte tipsa för du gillade ju Paris tunnelbana.

Om du gillar vintern kanske Grenoble skulle kunna vara något. En kompis som åker mycket skidor pluggade där och stortrivdes. Stan är visst jättefin och vill man ha en ännu större stad ligger Lyon inte alltför långt borta. Om du har svårt att bestämma dig för kursort tycker jag du ska kolla skolorna och låta det avgöra. Det kan vara stor skillnad och är viktigt för hur mycket man lär sig. Jag har pluggat spanska i Sevilla och Cadiz och skolan i Cadiz för lätt 5+ i betyg medan den i Sevilla kanske klarar av en tvåa. Men Sevilla är en roligare stad än Cadiz.
Jag tycker absolut att du ska åka iväg och plugga franska iallfall.

2006-06-06 @ 21:46:10
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Therese

Helt off.topic nu men författaren Julio Cortazar har skrivit en bok som heter Den där Lucas som utspelar sig i Paris tunnelbana. Jag har ingen aning om boken är bra eller vad det är för typ av bok men tänkte tipsa för du gillade ju Paris tunnelbana.

Om du gillar vintern kanske Grenoble skulle kunna vara något. En kompis som åker mycket skidor pluggade där och stortrivdes. Stan är visst jättefin och vill man ha en ännu större stad ligger Lyon inte alltför långt borta. Om du har svårt att bestämma dig för kursort tycker jag du ska kolla skolorna och låta det avgöra. Det kan vara stor skillnad och är viktigt för hur mycket man lär sig. Jag har pluggat spanska i Sevilla och Cadiz och skolan i Cadiz för lätt 5+ i betyg medan den i Sevilla kanske klarar av en tvåa. Men Sevilla är en roligare stad än Cadiz.
Jag tycker absolut att du ska åka iväg och plugga franska iallfall.

2006-06-06 @ 21:48:07
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Pistache>> Jaa, de får ta och tagga ner lite, så en annan hänger med. :)

Therese>> Åh, tack, den boken köper jag direkt! :) Har just börjat läsa En obeskrivlig människa av Kerstin Strandberg. Den utspelar sig i Paris.
Jaa, Grenoble har jag också funderat på, hört att det ska vara vackert (runt Alperna är det ju väldigt vackert)... Det där med att jämföra skolorna var en bra idé, undrar bara hur man gör det på bästa sätt - språkreseorganisationer och skolor skriver ju såklart bara positivt...

2006-06-06 @ 22:12:15
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Usch o fy, jag vet precis hur du känner dig!!! Jag tror mycket handlar om att man är så HIMLA rädd o göra fel. Ibland får jag påminna mig om att man får fler chanser i livet och det är aldrig försent att ändra sig. Man får chansa helt enkelt, o vaddå, känns allt piss när man komer på plats o har acklimatiserat sig, ja då är det ju inte värre än att man får åka hem igen. Ok, d kanske inte blev som man tänkt sig då, men få saker i den här världen e perfekta tyvärr. Dagens ungdomar ställer för höga krav på sig själva generellt, man är så jävla mån om att LYCKAS... Ett fortsättningstips kan ju kanske vara att försöka få tag på studenter som pluggar på de olika skolorna o höra deras åsikter? Finns det något forum knutet till skolan eller liknande där du kan hitta dem? =) Miljarders lycka till, själv drar jag på lördag. *Kram kram*

Postat av: Therese

Det bästa är om du kan hitta någon som har gått på skolorna. För några år sen fanns ett forum på språkreseförmedlaren Internationel Meetings hemsida där skolor och kursorter diskuterades och folk som pluggat på ett visst ställe tipsade eller avrådde ch man kunde fråga. Du kan ju kolla om det finns kvar. Jag vet inte IMs adress men googla lite så borde det gå att få fram. Du kan ju också kolla på skolornas hemsidor och se vilket intryck det ger.

2006-06-07 @ 02:22:47
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Pistache

Skrev ett meddelande till här igår men det blev något knasigt med uppladdningen, så jag skriver igen.
Du verkar ju gilla Frankrike, så känns det mer rätt än Irland? Det verkar så i alla fall :-) Sen håller jag med Thérèse att man ska jämföra skolorna. Jag vet att en del skolor finns med här tillexempel: http://www.stars.liu.se/outbound/

2006-06-07 @ 08:21:21
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

tinatoon>> Om man betalat en jäkla massa tusenlappar för att plugga, och man inte trivs, då är det inte lika lätt att åka hem. ;) Fast, det är inte det jag är rädd för. Vet inte om jag är rädd för nåt, eller ja, kanske att jag ska inte trivas iofs. Gud, vilket lyx att du åker! Kram på dig

Therese>> Är inne på IM's hemsida nästan varje dag. ;) Deras forum verkar så dött bara, men jag kanske ska göra ett försök. Annars kan man via Avista få tfnnr till folk som pluggat på vissa orter, och prata med dem, det fick jag innan jag åkte till Paris.

Pistache>> För franskans skull känns ju Frankrike helt rätt, för om jag släpper det nu kommer jag fortsätta vara sådär "halvdan". Hellre pluggar jag franska än engelska, för jag pluggar gärna t.ex. turism/journalistik eller något PÅ engelska istället, och får språket gratis på det viset. Tack för adressen, jag ska kolla in det!

2006-06-07 @ 10:23:16
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pistache

Turism skulle jag också vilja plugga, säg till om du hittar något ;-)
Måste ta mig en titt på IM jag med. Är det IM education ni menar?

2006-06-07 @ 10:32:15
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Pistache>> Ja, det är IM Education. Kolla även www.avista.nu, de åkte jag med till Paris förra våren, de är bra och hjälpsamma. Där finns ettåriga turismkurser i Australien och USA. Verkar bra. Fast först måste jag plugga franska. Ska du inte med då? Hihi.

2006-06-07 @ 11:46:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

Helt off.topic men jag såg intervjuven med Jean-Pierre Jeunet i extramaterialet på Amelie igår. Han säger att han bor mittemot café Deux Moulins och att han står i telefonkatalogen , (det ska bara finnas en Jean-Pierre Jeunet i hela Paris ) Så du har troligen bott på samma gata som han!

2006-06-07 @ 11:47:55
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: Pistache

Franska kan jag ingenting (tyvärr, skulle vilja kunna det) men annars är jag väldigt sugen på att följa med :-)

2006-06-07 @ 11:51:07
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: Johanna

Vilken underbar blogg! Gillar den skarpt!
En fråga, vart bor du?

Ha det bra!

Kram!

2006-06-07 @ 14:25:31
URL: http://lejontass.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Coooolt, jag har bott på samma gata som Jean-Pierre Jeunet, lalala! Woho, ballt!! Jag borde kolla på intervjun på extramaterialet igen för att höra honom säga det själv.

Pistache>> Följ med och lär dig då, hehe.

Johanna>> Tack så mycket, vad roligt att höra! Jag bor i Falun. Ha det så bra själv!

2006-06-07 @ 14:39:40
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pistache

Det låter lockande faktiskt :-) Tänker du åka till hösten eller våren? (Har ingen koll på hur lång tid det tar att fixa med ansökningar och sånt till språkresor) Det känns som att jag tar upp väldigt mycket plats i dina kommentarer, har du en mail? :-)

2006-06-07 @ 15:01:39
URL: http://pistacheblog.blogspot.com/
Postat av: Cocotte

Kolla under utlandsjobb på Arbetförmedlingens hemsida. Såg att de bland annat söker vindruvsplockare till Bordeaux-distriktet och kafé- och restaurangpersonal till Chamonix och La Grave i Alperna. Vet inte om det intresserar dig men det är i alla fall en möjlighet att åka iväg och träna språket utan att betala dyrt för en språkkurs.

En kompis såg förresten Jean-Pierre Jeunet på Les Deux Moulins en gång. Så det är verkligen hans kvarter. På riktigt och i filmen.

2006-06-07 @ 15:36:26
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Pistache>> Jag åker till hösten. Det räcker om man ansöker en månad innan, fast det beror förstås lite på vad det är för skola... Visst har jag mail: [email protected]

Cocotte>> Jag har sett det där också, speciellt kafépersonal i Chamonix låter bra men jag är inte säker på att det är riktigt det jag vill... har för mig att det var något där som inte passade också, men jag ska kolla det igen. Tack för påminnelsen!
Oj, vad häftigt. Jag skulle bli alldeles till mig om jag såg honom. :)

2006-06-07 @ 15:56:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback