Bort med könsrollerna

Det är såhär det ska vara. Om jag får barn ska jag definitivt inte uppfostra en eventuell dotter till en rosa, flickig, gullig flickflicka och en eventuell son till en tuff, cool, häftig och hård grabb. Min dotter ska inte ha "söta", flickiga Barbie-kläder i rosa och min son ska inte ha "coola", pojkiga monsterkläder i svart och grönt. Man behöver ju nödvändigtvis inte vända på det helt. Men att låta barnen ha både typiska flick- och pojkleksaker tror jag på och att inte tilltala dem olika beroende på vilket kön de är. För jag tror att väldigt många gör så - helt omedvetet.

Kristina Henkel, jämställdhetskonsult, tipsar om att man som förälder ska vara en bra förebild. "Laga mat, snickra, spela fotboll och sköt blommorna - både 'kvinnligt' och 'manligt'." Det där tror jag helt och fullt på. Dessvärre måste jag ju lära mig att snickra och byta däck på bilen, som jag är helt nollställd på. Fast å andra sidan kan jag ju varken sy eller sköta om blommor heller, så det jämnar väl ut sig...

Kommentarer
Postat av: tinatoon

Haha, d där påminner om hur jag brukar tänka på mina småsyskon. EFtersom jag är arbetslös o lever ett ständigt omkringföackande liv så föregår jag inte direkt med gott exempel på hur man ska leva. Men i brist på bättre kan jag iaf vara ett VARNANDE exampel, typ: Om du inte är duktig i skolan komer du sluta som mig o va arbetslös o sitta o ha skittråkigt på dagarna o klättra på väggarna!!! :D Funkar varje gång. :D

Postat av: Cicci

Jag med - måste också lära mig att både sy och laga mat samt snickra och byta däck först, hehe! Jag tror (hoppas) dock att inställningen hos "oss" (70-80-talister) redan är lite annorlunda i jämförelse med äldre generationer. Det är inte som att jag känner att jag måste laga mat till min pojkvän, jag känner inte ens att det förväntas av mig (tvärtom haha). Hoppas det kommer en dag då vi inte ens behöver diskutera sånt här utan jämställdhet är naturligt! Den som lever får se..

2006-05-17 @ 19:58:25
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Sofia

Håller med dig Johanna. Däremot tror jag inte på att allt är påverkat av social faktorer, som valet och kvalet när det gäller leksaker etc...men är helt klart för jämnställdhet!

2006-05-17 @ 20:12:16
URL: http://grupptryck.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

tinatoon>> Vad knäppt det är att man alltid vill ha det man inte har. Jag är skitknäpp, för jag skulle gärna vilja vara ledig om dagarna så att jag orkar gå och träna INNAN det blir eftermiddag och kväll!

Cicci>> Många har nog "bättre" (enligt mig) inställning i vår ålder, men jag vet att det finns många konservativa där ute...

Sofia>> Jag tror inte heller att allt är påverkad av sociala faktorer, men jag tror att det är en väldigt stor del!

2006-05-17 @ 21:38:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anna

Det värsta som finns är ju när man ska köpa presenter till barn. Då frågar expediten alltid om det ska vara till en pojke eller tjej. Beroende på vad man svarar blir det rosa eller blått papper. Ibland har jag lust att skrika: "Skit i det så lever du längre". Tyvärr har jag aldrig vågat det. Ska nog testa det nångång... Jag tror också att vi 70-80-talister är något bättre på jämställdhet, men även vi kan bli bättre.

Ha det.

2006-05-18 @ 16:08:50
URL: http://www.majsanna.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Anna>> Om jag ska köpa en present till ett barn och expediten frågar om det ska vara till en pojke eller flicka ska jag nog se till att klämma in ett bra svar...

2006-05-18 @ 17:48:54
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback