Direkt från Göteborg

De pratar så störigt i den här stan. Killarna låter så överdrivet hurtiga, medan tjejerna låter fruktansvärt snobbiga. Shit, jag har verkligen vant mig vid att bo i Dalarna igen, haha. För någon dag sedan kom jag på att jag faktiskt flyttade tillbaka till Falun för över två år sedan. Och på två år har jag lagt till med mer dalmål än jag någonsin har haft - och det är faktiskt rätt så roligt.

Det jobbiga med en större stad med fler människor är att det är så mycket folk överallt! Köerna till provhytterna är milslånga och när man ska betala får man stå i en ännu längre kö. Man får till och med köa för att överhuvudtaget komma in på Systembolaget.

Luften i Göteborg är mildare än i Falun. Men det blåser mer. Imorse vaknade jag tidigt när Stina med pojkvän gick upp till skolan, men sedan fick jag dra mig hela förmiddagen - otroligt välbehövligt. Jag minns inte när jag gjorde det sist. Vid lunch gick jag och mötte Stina som slutade skolan. Jag lyckades hitta! Helt fantastiskt, för Göteborg är en stad jag aldrig kommer att förstå mig på - hur sjutton hittar man här?! Lunch blev vegetarisk lasagne på en veganrestaurang. Det var nog den godaste lasagnen som jag ätit, faktiskt.

Imorgon är det hemmamatch i Leksand. En lite speciell sådan och jag räknar med stadiga rapporter hemifrån.

Kommentarer
Postat av: Fred

Ååååååh jag gillar Göteborg och dess invånare... kanske för att jag är så förtjust i ordvitsar? dialekten därifrån är underbar (pojvännen låter ju så!)...

Postat av: Linda

Jag trivs bra i Göteborg - men jag står inte ut med dialekten... :P

2006-11-25 @ 13:24:08
URL: http://tokyotidbits.blogspot.com
Postat av: nadia

Kom inte här och klaga på Göteborgska! Det är ju typ den snyggaste dialekten i hela Sverige änna dåvva ;)

2006-11-25 @ 17:08:50
URL: http://nadiaichile.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Fred: Jorå, Göteborg är trevligt, måste låta så himla hurtiga hela tiden bara?!

Linda: Visst låter det jobbigare på tjejer än på killar?

nadia: Haha, nja. Killar låter visserligen schyssta, men jag pallar inte när tjejer snackar mycket göteborska...

2006-11-25 @ 18:24:07
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: J

Håller med, jag gillar inte heller när göteborgska talas av tjejer. När killar gör det kan det dock vara charmigt :)

2006-11-25 @ 19:43:46
URL: http://bloggdagboken.blogspot.com
Postat av: Therese

Åh Göteborg kommer alltid attha en speciell plats i mitt hjärta. Stockholm är stan där jag födds och har störe delen av släkten och därjag bott som barn och efter gymnasiet , Uppsala är stan jag växte upp i men i Göteborg bodde jag nästan 10år , hann föda två barn , skaffa mig universitetsexamen och mycket annat. Där bor också många goda vänner och jag tar mig dit så ofta jag kan. Jag hittar alldels förträffligt bra i stan så jag blir lite nyfiken påvar du åt din lasagne. Åh , nu satte du igång mitt Göteborgssug ... Hoppas du har haft en bra helg på Sveriges framsida.
Varken jag , mina barn eller deras pappa pratar göteborgska föresten.

2006-11-25 @ 21:36:17
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: En viss efterfest

rajraj på rejält hög nivå, även med LTC-mått mätt... #5 är här, å du är i gbg. Finns en Rednex-låt som passar rätt bra in på det här. Å den har inte "joe" i titlen...

2006-11-26 @ 03:17:24
Postat av: becka

Men Göteborska e la gött:-) Älskar den här stan! Vilken restaurant var du på?

2006-11-26 @ 11:39:55
URL: http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/
Postat av: Vargakvinnan

Göteborg är en fin stad, men jag är helt hopplöst dålig på att hitta där. Jag tycker om deras dialekt faktiskt.

2006-11-26 @ 13:53:58
URL: http://www.vargakvinnan.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese: I Haga åt jag på den veganska/vegetariska restaurangen.

En viss efterfest: Sluta att göra mig avundsjuk! Vilken Rednexlåt är det då då? Jag kan bara Cotton eye Joe, eller hur man nu stavar den.

becka: Jag minns inte vad den heter, men den ligger i Haga, eller vad det hette. :)

Vargakvinnan: Jag är också hopplöst dålig på att hitta i Göteborg. Var toknervös när jag tog spårvagnen till Centralstationen ensam idag, haha. Jag hittar mycket bättre i Stockholm.

2006-11-26 @ 22:47:58
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

Som göteborgare kan jag bara säga: underhållande inlägg!

2006-11-27 @ 19:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback