Magnetröntgen - hjäälp!

Ett brev från röntgenavdelningen, Falu Lasarett låg på min dörrmatta när jag kom hem. Huuuh, allt med lasarett vill jag inte höra så mycket om just nu. Kuvertet var rätt tjockt. I det låg tre A4-sidor med information om den röntgen jag kommer att genomföra i början av februari.

Undersökningen liknar mycket en vanlig datorröntgen. Den stora skillnaden är att man inte använder röntgenstrålar utan magnetfält och radiovågor. Undersökningen med magnetkameran är en relativt ny metod för att studera kroppens inre organ och funktioner. Den information man får kan ej ersättas andra metoder.

Fastän magnetröntgenundersökningen är en mycket avancerad undersökningsmetod är den ovanligt enkel för dig som undersöks. [...] I undersökningsrummet får du ligga på ett rörligt undersökningsbord som körs in i magnetens undersökningsutrymme. Vi som sköter undersökningen sitter i rummet intill och kan både se och höra att allting står rätt till. Du kan också själv när som helst kalla på vår uppmärksamhet genom en signalordning.

Jag fick en bild på "magnetens undersökningsutrymme" och DET ÄR JU JÄTTELITET!!!! Jag förstod att man kunde få cellskräck av det, men jag trodde ändå att man kunde vända på sig där inne (även om jag givetvis förstår att jag inte får röra mig). Men här snackar vi ett litet jävla rör! Ett rör som jag ska ligga i, i 30-90 minuter. Jippi. Jag är inte överdrivet förtjust i trånga utrymmen... Panik.

Så varför ska jag genomgå en magnetröntgen? Jo, tydligen för att man ska se hur alla organ sitter i kroppen, inför operationen. (Ja, man vet ju aldrig, tänk om hjärtat sitter på fel sida eller om jag har tre lungor eller om jag inte har några organ och är ett levande mysterium. Man vet ju aldrig.)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Låter inte alls roligt ... :/

Postat av: Fred

Jag tycker att det låter bra att de skickar allt det är så man vet och hinner förbereda sig. Eller hur?

Det kan låta länge men det kommer nog att gå bra. Du kanske somnar?

2006-11-20 @ 19:36:16
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Elin

Oroa dig inte så mycket för att det är trångt i magnetkameran. Gjorde en undersökning förra veckan av en annan orsak än min skolios förra veckan och var supernervös innan men jag måste säga att det absolut inte var så hemskt som jag trodde att det skulle vara. Tiden går ganska fort och trots att det är trångt tyckte inte jag att det var så farligt. Man kunde när som helst prata med sköterskorna och om man fick panik fick man en grej i handen som man kunde trycka på.Mellan de olika bildtagningarna fick man röra på sig och varje serie var bara ca 3min så det var inte så farligt. Ta med en CD-skiva med musik du gillar också för att kameran låter och tjuter VÄLDIGT högt. Som sagt det är väldigt trångt, tunnlen är ca 2m lång och 60cm i diameter men när man väl ligger där inne är det inte så farligt. Oj, det blev långt men oroa dig inte för mycket.

2006-11-20 @ 19:47:18
URL: http://elinks.blogg.se
Postat av: Cicci

Låter onekligen lite läskigt!!!

2006-11-20 @ 20:16:17
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: ida

starka flickor klarar allt.

2006-11-20 @ 21:03:46
Postat av: Ida

Gumman, förstår att det låter hemskt hemskt. Men du vet lilla simon klarar det där och du KOMMER klara det där! Tänk på allt annat som känts omöjligt och som faktiskt har gått riktigt bra ;) Körkortet.. Osv! Love

2006-11-20 @ 21:35:33
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Camilla: Det tycker inte jag heller.

Fred: Ja, absolut, visst är det det. Och det kommer säkert gå bra, jag kommer nog bara ha lite panik... :)

Elin: Nä, det där lät ju inte så farligt. Tack. :) Förutom att det låter trångt då...

Cicci: Japp!

ida: Mm.

Ida: Haha, jämföra magnetröntgen och uppkörning?! Jo, jag kommer klara det. Lite läskigt bara. Love

2006-11-20 @ 22:19:36
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Fia

Ursäkta, men måste bara lägga mig i!
Oroa sig för en liten magnetröntgen?! Kan inte låta bli att skaka på huvvet, sorry ni som tar illa upp! Blev mest bara förvånad att många tycker det verka läskigt.... Bara ligga och slappna av. Hur svårt?! :)

2006-11-21 @ 22:18:46
Postat av: barajagjohanna

Fia: Ja, nu är ju inte det här bara "en liten magnetröntgen" för mig.

2006-11-21 @ 22:44:49
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Christopher

Hej! Jag var på en magnetröntgen igår, och jag hade gjort en för ca 5-6år sedan och hade inga större minnen av att den gången var besvärlig. Men när jag väl kom ner till den 'läskiga' våningen där dom hade Svart gula tejpar och varningsskyltar var man än kollade så började det pirra lite lätt i magen.
När jag väl kom in till självaste rummet, där jag skulle byta om till en lättare rock så berättade läkaren att hon skulle spruta in kokos i armen. Eftersom jag avskyr sprutor och är överlag lite känslig för sådana saker så blev jag genast rädd och mer nervös, men försökte slappna av och andas djupt. Det gick bra! det var klart snabbt och jag besvärade mig inte mer med det. Nåväl när jag skulle undersökas så kom jag in i rummet där det s.k. 'röret' fanns. Jag gjorde det bekvämt för mig och satte på hörlurarna som dom lånat mig och försökte slappna av. Det kändes till en början bra och jag tyckte inte det var så farligt, Musiken kunde varit lite högre för att dämpa dom väldiga röntgen ljuden men annars var det okej. Men efter 30min kanske började jag tröttna och fick lite panik, men efter väldigt kämpande så klarade jag mig igenom undersökningen och de fick deras bilder....men nu är jag såklart lite oroad över resultaten :S.....jag hoppas ju att allt är bra.......nåväl det var iaf den upplevelsen jag hade hoppas jag tog din tid väl.

2006-12-02 @ 05:41:38
Postat av: barajagjohanna

Christopher: Tack för att du berättar, det är väl bra att förbereda sig ändå, antar jag... Jag håller tummarna för att ditt resultat är så bra som möjligt.

2006-12-02 @ 12:52:11
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Neli

Jag ska på en magnetröntgen imorn :( Äe väldigt nervös, får hoppas de går bra!!

2007-08-26 @ 18:00:21
Postat av: Leif

Var i går på magnetröntgen - det tog nästan en timme - de sprutade kontrastvätska i blodet - började vifta på tårna (eftersom det var huvudet de skulle röntga) men fick besked att jag skulle ligga helt stilla..... Men i och för sig inga problem - lyssnade på radio - låg o tänkte på annat och "timmen" gick faktiskt ganska fort. Skulle inte oroa mig det minsta om ny röntgen måste göras igen.

2007-09-18 @ 15:24:32
Postat av: SoLong

"Postat av: Fia
Ursäkta, men måste bara lägga mig i!
Oroa sig för en liten magnetröntgen?! Kan inte låta bli att skaka på huvvet, sorry ni som tar illa upp! Blev mest bara förvånad att många tycker det verka läskigt.... Bara ligga och slappna av. Hur svårt?! :)
2006-nov-21 @ 22:18"
tills du varit med om det själv - knip igen din dumma näbb...!!

2007-09-28 @ 23:30:24
Postat av: Jeanette

O jag ska på MR idag kl 13...Är lite nervös men tror säkert att det ska gå bra-hoppas iaf- O det är ju olika för alla. För dom som inte gillar trånga utrymmen är det säkert lite oroligt. Men jag tänker då blunda så går det säkert lättare..

2007-12-16 @ 07:46:38
URL: http://www.nogg.se/Japanese_chin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback