Pengar, pengar, pengar - jag hatar er

Det känns så fruktansvärt otacksamt att ha ett jobb att gå till varje dag, göra det bästa man kan och ändå få en lön som man inte går runt på - och då har jag ändå låg hyra, inga studielån, inga skulder, inga barn att försörja... Ändå går det inte.

Jag är så less på att gå back, jag är fruktansvärt less på det.

Jag sitter i en knepig sits just nu och kan inte göra så mycket åt situationen: jag trivs helt okej med det jag gör men vill ha heltid, vilket jag inte får för min arbetsgivare just nu. Jag kan inte söka andra jobb, eftersom jag bör vara kvar med tanke på att jag har en sjukskrivning att se fram emot och måste få lön under den tiden samt ha ett jobb att komma tillbaka till sedan. Jag kan inte få a-kassa upp till heltid eftersom man aktivt måste söka jobb för att få a-kassa. Visst, jag kan ljuga och låtsas att jag söker massa 25 procents-jobb, men jag känner inte för att ljuga. Jag känner inte för att strula med a-kassan. Jag har gjort det massor av gånger och de sitter på en del pengar som är mina. Men jag orkar inte. Jag är så less.

Särskilt less blir jag då jag tänker på våren. Vår älskade regering lär väl sänka sjuklönen en hel del samtidigt som de höjer avgiften till a-kassan. De tänker inte på oss som inte har något val, vi som vill jobba men inte får. Vi låginkomsttagare som har det tufft även på en full lön. Det var vi som skulle få det bättre. Yeah right. Jag kanske får 300 kronor mer i månaden efter deras sänkning av inkomstskatten, men de pengarna går ju oavkortat till a-kassan.

Och vad ska jag muntra upp mig med ikväll då? Tvätta. Vilken tur att det är hockey imorgon och helg sedan. Halleluja.


Kommentarer
Postat av: Anonym

men vaddå, är inte tända ljus för bris å ha fadderbarn en ganska onödigt ugift om man har dligt med pengar??? och hur har du råd att åka till paris då???

2006-11-30 @ 18:28:32
Postat av: barajagjohanna

Du som är anonym och inte vågar stå för vad du tycker: En hundring varje månad är det som mitt fadderbarns by får av mig, och visst, ibland känner jag att jag behöver dem själv, men ärligt talat... en hundring märker du nästan inte av och en fattig by i Zimbabwe har mycket mer nytta av hundringen än vad jag har. Och 30 spänn till BRIS, vad hade jag köpt för det? Ett par chokladkakor kanske. Man prioriterar ju sina utgifter. Och så var det Paris, ja. Jag känner att mina pengar som jag har sparat undan för att resa för ska få gå till just resor och inte bara till tråkiga saker. Hade du några fler funderingar eller?

Postat av: Cicci

Här är adressen till Chez Janous: 2, Rue Roger Verlomme (metro Chemin Vert). Det ligger alltså i Marais och rätt nära bastillie. Men den där hållplatsen är tydligen närmast (minns inte var jag hittade den informationen men jag har för mig att jag hittade en hemsida, men det gör jag inte längre). Som alltid i Paris så är det nog rätt dåligt med vegetariska alterinativ till huvudrätt, men annars kan ni gå dit bara för chokladmoussen :)! Priserna är nog rätt höga, har för mig att det gick på minst 30 euro per person. Nej mer, 45 kanske... Shit vad avundsjuk jag är på att du ska få åka dit!!!

2006-11-30 @ 19:52:37
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Anonym

Kanske ett dumt alternativ, men du har inte försökt att söka något affärsjobb som helgjobb nu under julen? Brukar ju vara relativt lätt att få, och det är ju i alla fall en månad och lite extra pengar. Kanske lite sent nu dock... Leksaksaffär är rätt kul kan jag tipsa om :)! Haha!

2006-11-30 @ 19:55:41
Postat av: Cicci

Det sista var också från mig!!

2006-11-30 @ 19:56:45
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci: Tack. Chemin Vert, det är ju mina hemtrakter innan jag flyttade till Montmartre! Men oj, det var dyrt det där, vi kanske får hoppa över det... :P
Jorå, jag har tänkt på extrajobb, men jag kommer inte orka jobba först fem dagar på mitt nuvarande jobb och sedan på helgen. Jag vill jobba två timmar till varje dag på mitt nuvarande jobb. Självklart hade jag tjänat mer på att jobba i en mataffär eller vadsomhelst som extra, men jag kommer inte orka ha det så. Och det viktigaste just nu är att få heltid med tanke på sjukskrivningen, det hänger över en en hel del...

2006-11-30 @ 20:02:53
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

Du har inte möjlighet att påverka din arbetstid så att du skulle jobba på ditt nuvarande jobb 4 dgr i veckan och ha ett extrajobb på fredagar eller måndagar t.ex.?

2006-11-30 @ 20:42:15
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Johanna: De är inte så villiga på mitt jobb, men mjaa, kanske. Men just nu undrar jag mest vem som vill anställa någon som kan jobba en dag i veckan i två månader och sedan bli sjukskriven? :P

2006-11-30 @ 21:54:00
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Nej men behöver ju vara ledig också, så jag förstår verkligen om du inte jobbar! Och ditt förhandlingsläge blir kanske inte det bästa när man snart ska opereras heller... Pengar är verkligen alltid det stora problemet. Jag får ångest varje gång jag kommer på att jag lever på lånade pengar bara för att klara av att betala hyran. Ojoj...

2006-11-30 @ 22:09:20
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Anna Malaga

Även om det inte är en lösning för dig just nu, hâller jag med om affärsjobb pâ helger. När jag var 18 och hade flyttat hemifrân levde jag ganska bra pâ mitt jobb i infodisken pâ ett stort köpcenter. Lósningen var en massa extrajobb i kassan pâ helger. Folk med familj ville inte ha sâ mycket helgjobb och för mig var det perfekt. Totalt jobbade jag nog 75% och tjänade mer än en heltids kontorsanställd.

2006-12-01 @ 10:20:45
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Cicci: Precis, mitt läge är inte det bästa. :) Jag förstår att du för ångest, det skulle jag också få. Studielån är min skräck. Och så fattig som man är då ser jag inte fram emot att vara - jag kan nog aldrig börja plugga, haha.

Anna Malaga: Absolut. Jag skulle tjäna mer som kassörska i en mataffär än vad jag gör nu. Hade jag ork skulle jag definitivt söka fler jobb, men jag orkar verkligen inte jobba sju dagar i veckan, eller att gå från ett jobb till ett annat. Möjligtvis senare, till hösten eller nåt om jag inte gör nåt annat, men som sagt känns det ganska meningslöst att söka sig till ett nytt jobb nu - jag måste ju sluta snart.

2006-12-01 @ 10:31:52
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: naffs

hejsan johanna! Tänkte muntra upp er i Sverige! Flytta till england! skatta 10 % och ändå ha en gratis sjukvård och skolgång (ev. barn i framtiden)(fram till univeristet). Lönerna är mycket högre i england där man är mer uppskattad eftersom människor inte är så pretantiösa här som i Lillplutt-måste var perfekt- Sverige som inte betalar efter hur mycket slit man jobbar. Sen är boendet inte dyrare än i sverige.Vårt hus som vi hyr kostar totalt 660 pound (9000 kr), det är ett hus med tre sovrum, ett stort dubbelvardagsrum med öppen spis (eld=gratis värme), matsal, kök, badrum och toalett, uterum och trädgård! Vi är tre som bor där så det är 3000 kr var! Sverige= deprimerande. så det så.

2006-12-01 @ 13:41:37
Postat av: barajagjohanna

naffs: Nu gillar jag Sverige, men jag skulle gärna bo utomlands innan jag bosätter mig permanent. Jag skulle såååå gärna flytta till Portsmouth efter nyår, men du vet, jag kan ju inte... :(

2006-12-01 @ 13:46:13
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Ida

Nu måste jag bara fälla en dryg kommentar.. :P Det är väl ändå inte pengarna du hatar? Det är väl dom som tar dom? Hee..

2006-12-01 @ 23:21:36
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Ida: Jag hatar att pengar ska ha så stor betydelse...

2006-12-02 @ 00:28:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback