Utpumpad

Det tog precis 12 timmar från det att jag lämnade lägenheten imorse, till jag kom hem ikväll. Efter en massa timmars bilkörande från Dalarna till Östergötland och tillbaka, och trekvarts intensivt samtal med läkare, är jag totalt utpumpad och vill inget annat än att sova.

32676-404 32676-405
I Dalarna är det rena rama vinterlandskapet, medan det i Närke kändes som vår (bortsett från kylan). Nere i Östergötland hade man precis fått lite snö.

32676-407 32676-406
Falafel, pommes frites och tzatziki med utsikt över torget i Motala.



Det blir operation. Valet står mellan att bli snedare och snedare för varje år i resten av mitt liv (vilket redan om femton år blir ohållbart), eller operation och, om allt går bra, bli nästan rak. Svårt val? Nej. Läkaren ingav ett otroligt förtroende, både min mamma och jag gillar honom skarpt, vilket känns skönt. Så, i februari kommer jag att genomgå det största ingreppet i hela mitt liv. Förhoppningsvis blir jag inte med om något större i alla fall...

Det känns bra! Det känns skönt att veta vad som väntar och tack vare läkaren och att allt var så positivt jämfört med vad jag har hört, så känns det väldigt bra. Sjukhuset var trevligt och jag kände mig väl bemött av en människa som vet vad han pratar om. Trots att jag kommer att få ett stort ärr runt vid mage/sida/rygg (en blekfis som jag har tydligen dåligt läkkött, grr), så är jag övertygad om att det är värt det.


Just nu känns allt lite overkligt bara. Men jag tar min läkare på orden: jag åker hem och lever som vanligt. Förr eller senare kommer oron och nervositeten, men det är några månader kvar till februari.

Jag hoppas bara att jag får en TV i mitt rum, för februari betyder Melodifestival och jag tänker inte missa en Melodifestivallördag!


Tack för era gulliga kommenterar. Jag blir alldeles rörd.
Det bästa.


Kommentarer
Postat av: Always Lino.

Johanna, jag blir faktiskt verkligen GLAD för din skull. Vet du varför? För att du skriver att DET KÄNNS BRA! Den positiva känslan kan jag nästintill känna utifrån vad du skriver. Helt underbart att du har fått en sådan bra läkare, som du verkar lita på och känna förtroende för. Det är i sådana här sammanhang bland det viktigaste! (Hoppas själv att jag med min sjukdom blir bemött på lika bra sätt.) Jag vill tro stenhårt på att det här kommer att bli bra för dig! Glöm inte att pusta ut ikväll. Och hoppas verkligen du kan sova gott. Sådant här tar på krafterna. "Nattinuffsan" (snart).

Postat av: Anonym

Skönt att det gick så bra. Operationen kommer säkert att gå bra. Jag ska hålla alla tummar. Ett ärr är inte så farligt. Jag har ett ganska långt på vänster underben , bröt benet och fick operaras för 8 år sen. Först tyckte jag ärret var jobbigt men nu har det blivit en del av mig. Jag fick förresten ha TV på rummet på sjukhuset för 8 år sen så det är inte omöjligt att du kommer att kunna kika på melodifestivalen från sängen. Annars finns det alltid TVrum på sjukhus där man helt säkert kan se melodifestivalen. Annars kan jag spela in åt dig ;)

2006-11-01 @ 22:11:25
Postat av: Fred

Det måste vara skönt att känna så... Jag håller tummarna och hoppas du kan titta på en lyckad melodifestival!

2006-11-01 @ 22:36:31
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Cicci

Vad skönt att få ett besked!! Och vad skönt att det känns bra. Det kommer säkert att gå jättebra och du får säga till om TV i förväg :)! Hur länge kommer du att ligga inlagd då??

2006-11-01 @ 23:41:14
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Linn>> Ja, det är skönt att det känns bra. Nu på morgonen har jag dock haft ont i magen och känt mig nervös. Det är trots allt ett gigantiskt ingrepp... Jag kommer säkert tänka en del på det de kommande dagarna, men jag ska försöka att koppla bort det... Ja, läkaren är verkligen det viktigaste. Hade det varit en gammal gubbe jag inte tyckte om, hade jag inte alls mått bra nu. Går operationen bra (vågar inte tänka på annat) kommer jag nog att vara väldigt glad när jag är helt återställd efter ett halvår. Jag hoppas att du också får en bra läkare.

Anonym (veeem?)>> Tack. Nä, ett ärr är inte så farligt, men det här kommer att bli stort, här snackar vi decimeter! Skitsamma. Hellre ett ärr än en sned rygg. Jag kommer att få ett eget rum, så nog fasen borde jag få TV...

Fred>> Det känns skönt, det gör det, allt på grund av läkaren.

Cicci>> Jag kommer säga till när jag kommer dit att jag SKA titta på Melodifestivalen, haha. Jag kommer att vara inlagd 7-10 dagar beroende på hur det går och hur snabbt jag återhämtar mig. Sedan är det sjukskrivning. Förhoppningsvis kan jag börja jobba deltid efter två månader.

2006-11-02 @ 08:16:22
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johan/sukha

Kan bara instämma med alla föregående talare :)
Hoppas allt går bra, helt enkelt!

2006-11-02 @ 19:17:41
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: Malin

Skönt att få besked, ovissheten kan vara jobbig. Hoppas det kommer gå bra! Håller tummarna redan :)

2006-11-02 @ 20:30:46
URL: http://bitavkaka.blogspot.com
Postat av: Krokofanten

Oj, vilken grej!
Jag vet precis hur du känner... Gick och väntade på att Krokofarten skulle få besked... Kämpigt! Det bästa är ju att nu VET du och att läkaren är bra...
Skickar kramar från Paris... Kommer fler i februari... :o)

2006-11-02 @ 20:44:55
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Det känns som om det blir en hel del tack, men det vill jag att ni ska ha, så vatusan... ;)

Johan>> Tack, det hoppas jag med!

Malin>> Tack. :)

Krokofanten>> Tack för kramar från Paris! Ja, vilken grej va... ingen liten grej det här inte.

2006-11-02 @ 20:47:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anna Malaga

Skönt att vara i goda händer. Hoppas att du kan slappna av lite nu!

2006-11-03 @ 06:42:26
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Anna Malaga>> Det känns jätteskönt, jag tvivlar inte på att jag är i goda händer. Nervositeten finns där krypande i magen, men jag hoppas jag kan släppa den snart och inte ta tillbaka förrän det närmar sig...

2006-11-03 @ 10:11:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback