Feminism är något BRA!

Fan! Kan inte folk fatta? Feminism är inget konstigt, det är inget dåligt, det är bara något självklart och något så enkelt som att vilja ha JÄMSTÄLLDHET! Vore det verkligen så dumt?

Jag råkade hamna på en blogg av en 23-årig kvinna, som i sin beskrivning säger att hon är antifeminist. Jag tyckte det lät konstigt, så jag ville bara ifrågasätta det. Jag kanske är ute och cyklar, jag kanske överdriver, men jag blir bara så arg och besviken...


barajagjohanna
Läste att du är antifeminist? Det låter mycket märkligt i mina öron. Hur kommer det sig? 


den andra bloggaren
Jag är antifeminist eftersom jag håller inte med feminister kring någonting helt enkelt.


barajagjohanna
Men... jag är fortfarande jättenyfiken på varför man INTE är feminist? Det betyder ju att du inte tycker att jämställdhet är någon bra idé. Jag har väldigt svårt att förstå att man inte vill ha ett jämställt samhälle, därför är jag bara nyfiken på hur du tänker, vad argumentet är?



den andra bloggaren
Jämställdhet är ingen bra ide då jag inte anser att alla vi är lika mycket värda. Jag tycker att brottslingar är mindre värda än andra människor och sedan anser jag att kvinnan och mannen är två helt olika varelser. Men, bara för att jag inte anser att lika regler ska gälla för alla så betyder inte detta att jag tycker att kvinnan ska vara mindre värd än mannen.

Att tycka att en kvinna ska behandlas väl, tjäna lika mycket som mannen osv hör till sunt förnuft & har egentligen inte så mycket med feminismen att göra enligt mig.


barajagjohanna
Det är feminism som är sunt förnuft. Feminism handlar om jämställdhet mellan könen, inget annat. Självklart handlar det inte om att brottslingar ska ha samma rättigheter som andra som sköter sig, det tror jag nog att du förstår. Det handlar om lika lön för lika arbete, det handlar om att män och kvinnor ska vara på samma nivå, inte att kvinnan är underordnad mannen som det faktiskt fortfarande är idag. Och det handlar om något så djupt rotat sedan många år tillbaka. Kvinnan ansågs inte vara mänsklig, vi hade ingen rösträtt enda fram till början av 1900-talet. Sådana saker, det är ju helt sjukt.

Jag tror att de flesta är feminister även om de påstår att de inte är det, på grund av rädsla att bli förknippade med manshatare. DET är INTE feminism. Jag tror nog att även du är feminist, bara att du inte vågar kalla dig det, precis som många andra.


den andra bloggaren
Sunt förnuft har funnits låååååångt innan feminism & kamp för kvinnans rättigheter & att tvinga in alla i samma fack som du nyss gjorde är som när nazisterna tvingade varenda tysk att ställa sig på samma sida. Jag är inte en feminist, kommer aldrig vara det & det handlar inte om att jag tycker att de är manshatare utan för att jag INTE HÅLLER MED DEM. Om du har problem med detta så föreslår jag att du kollar upp vad åsiktsfrihet innebär & låter mig tycka vad tusan jag vill för jag tvingar då fan inte någon feminist att ändra på sina åsikter eller petar i vad de tycker och säger
" ja fast egentligen så är du nog ingen feminist för du tycker si & så." lägg bara av.

Jag har tillräckligt respekt för feminister att jag aldrig någonsin ifrågasätter dem direkt. Jag låter de tycka vad tusan de vill.

Och jag förväntar mig samma jävla respekt tillbaka.


barajagjohanna
Haha, sorry, inte min mening att uppröra dig. Jag var bara nyfiken på varför man kallar sig antifeminist, det är allt.

Självklart får alla tycka vad de vill. Jag försöker inte tvinga på någon en speciell åsikt. Verkligen inte. Jag har många starka åsikter som jag står för, men sällan pratar om eller diskuterar, så länge inte någon annan tar upp det. Diskutera det kan jag absolut göra. Men att försöka TVINGA någon att tycka som jag - aldrig. Skulle aldrig falla mig in.

Jag tycker bara att det är ett förakt mot alla människor, särskilt kvinnor, att kalla sig antifeminist. Det betyder faktiskt att du inte tycker att kvinnor och män ska ha samma rättigheter.

Det jag menar, för att hårdra det, är att jag tror att de allra flesta människor tycker att kvinnor och män, svarta och vita, korta och långa, dyslektiker och rättstavegenier, tjocka och smala, blonda och brunetter ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Det är det jag menar med att de flesta nog egentligen är feminister, bara att man inte kallar sig det i och med att man är rädd för ordet, inte riktigt vet vad det handlar om och för att det har smutskastats i media.

Jag tvingar inte in alla i samma fack, där förstår jag inte vad du syftar på. Att likna mig vid nazister känns jävligt lågt.

Tack för mig.


Kommentarer
Postat av: IDA

Du är bra, Bra, BRA!

2006-10-06 @ 20:16:13
Postat av: Therese

Instämmer med Ida. För mig är det obegripligt att någon människa kan kalla sig antifeminist eller säga jag är inte feminist. Speceillt obegripligt känns det att höra kvinnor säga det. Du skrev ju ett bra inlägg om det här för inte så längesen tror jag.

Postat av: barajagjohanna

IDA>> Tack du... :]

Therese>> Ja, jag gjorde ju det. Jag kan inte släppa det. När jag hör någon säga sådär blir jag så upprörd. Mest frågande, dock.

2006-10-06 @ 21:12:08
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Therese

jag har faktiskt också gått och tänkt på att skriva något likande sen jag läste ditt inlägg och "outade" mina politiska åsikter. Visst får man rysningar av den nya regeringen som presenterades idag?

2006-10-06 @ 22:04:42
URL: http://utrikes.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Therese>> Skojar du... Leijonborg utbildningsminister?! Och Carl Bildt utrikesminister? Käre värld. Anna Lindh forever. Typ. Och Carin Jämtin var en fantastisk biståndsminister, jag var på föredrag med henne när jag praktiserade på Plan Sverige. Då upptäckte jag hur bra hon var.

2006-10-06 @ 22:14:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Jag har lite svårt att förstå hur man inte kan tycka att brottslingar är lika mycket värda som andra. Men vadå? Kan man aldrig skona sina brott? Och vem är en brottsling? Jag laddar ned musik från internet är jag mindre värd än nån som inte gör det?? Eller?? Nej...jag förstår inte hennes logik i överhuvudtaget..Vad har feminism med brottsligheten att göra?? Hon måste alltså mena att kvinnor inte har samma värde som män. Nej, jag fattar ingenting! Att man inte använder ordet feminism tycker jag är mindre viktigt, så länge man står för jämställdhet. Men antifeminist låter iofs som motsatsen till jämställdhet...

Anna Lindh var väl kanske inte alltid den bästa utrikesminstern. Hon bröt ju iaf mot folkrätten ett antal gånger då hon släppte in CIA för att hämta vad USA trodde kunde vara terrorister. Det är vedervärdigt!!! Tyvärr vet jag inte om någon annan svensk utrikesminsiter, vänster eller höger, skulle agerat annorlunda. Men hon var säkert bra också, Jan Eliasson tror jag också var bra, fast det blev ju inte så mycket han hann göra. Men Carl Bildt är ett stort namn i internationella sammanhand och det behövs för att ett lillepluttland som Sverige ska kunna göra sig hört, så jag tror starkt på honom!

2006-10-06 @ 22:21:21
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: IdaHoo

Hm, jag kan förstå nånstans att hon blir förbannad och provocerad när du faktiskt säger att "hon är det innerst inne". Det är lite att tvinga på någon en åsikt.. Men som ovanstående kan inte heller jag förstå varför man inte är det och att det är så mycket att orda om. Feminism är så lätt att slå upp i en ordbok, där står inget annat än att alla har samma värde. Inte att man är nazist (vart nu det kom in??) osv.. Tyvärr tror jag inte som du säger att alla nog tycker att alla är lika mycket värda, oavsett utseende, härkomst, kön osv. Tyvärr tror jag dom flesta nånstans inte tycker det. Titta hur samhället ser ut.. Jag önskar att det vore så dock!

2006-10-06 @ 23:02:52
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Det är lite det jag ville åt, att antifeminism låter som motsatsen till jämställdhet. Visserligen sa hon att hon inte ville ha jämställdhet, men jag är inte säker på att hon visste vad hon sa...

IdaHoo>> Haha, visst, det kan jag också förstå, jag skulle också blivit provocerad om någon sa att jag var något jag absolut inte var. Jag kanske är lite naiv nu, men är man smart någonstans så vill man ha ett jämställt samhälle. Det är ju bara att sätta sig in i en invandrares situation i Sverige till exempel. Tänk om man var i den situationen själv, hur skulle man vilja bli behandlad då? Whatever, nu är jag trött och orkar inte.

2006-10-07 @ 00:02:21
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: becka

OJ! Ibland blir man mörkrädd ju...Läste t.ex. en insändare i Metro igår, skriven av en kvinna som var så upprörd att många (däribland jag själv9 tycker att man ska dela på föräldraförsäkringen. Hon tyckte nämligen att det är självklart att "bara kvinnor har omvårdande egenskaper och att det vore katastrof för barnen om män fick ta hand om de stackars spädbarnen" Det är ganska intressant att det mest är kvinno som avskyr feminism som anser sånt. De visarupp ett förakt både för kvinnor OCH för män. "Kvinnor kan inte jobba och män kan inte ta hand om barn" Feminism är en ideologi somutgår från båda könens lika kompetens och värde. HUR I HELA FRIDEN KAN MAN VARA EMOT DET? Jag har faktiskt råkat hamna på en hemsida för "Antifeministiska förbundet" en gång

2006-10-07 @ 08:01:55
URL: http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/
Postat av: becka

...oops slant med "send"-tangenten...i alla fall, på denna sida föröker man dumförklara feminismen till minsta beståndsdel och bisarrt nog har föreningen även en hel del kvinnliga medlemmar. Jag minns inte länken men den går säkert att googla fram.

2006-10-07 @ 08:04:29
URL: http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/
Postat av: Moni

jag har också råkat hamna på den bloggen nån ggn - antar iaf att det var samma - och jag blev så jävla arg så jag höll på att slänga ut datorn genom fönstret. jag bestämde mig för att aldrig mer läsa en ena bokstav som hon skriver, för jag är så lättprovocerad och kan inte argumentera som normala människor ibland när jag blir förbannad, vilket hon gjorde mig.
håller med dig fullt ut. det borde tamejtusan alla göra!

2006-10-07 @ 09:02:18
URL: http://moni.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

becka>> Det där förstår jag inte. ÅÅÅÅH, jag kan bli så arg att det svartnar för ögonen och blixtrar i skallen och jag måste bita mig i läppen för att inte slå någon, kasta något i golvet eller skrika rakt ut. Varför skulle inte män kunna ta hand om barn och varför skulle inte kvinnor kunna byta däck på bilar? Herregud, att det örverhuvudtaget FINNS ett "antifeministiskt förbund"! Shit.

Moni>> Jag är också fruktansvärt lättprovocerad. Det är riktigt jobbigt, eftersom jag blir arg ganska ofta... Tur att jag kan hålla mig i skinnet och inte visar det utåt - vad aggressiv jag skulle verka! Skönt att du håller med mig fullt ut i alla fall, halleluja!

2006-10-07 @ 15:27:43
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Fredrik Pettersson

Det är minst lika illa när en man kallar sig för antifeminist som när en kvinna gör det!

En feminist är en person som inser att vi har en könsmaktsordning i samhället och som vill sträva mot ett jämställt samhälle där vi alla ses och bedöms som individer och människor, inte utifrån vårt kön. Jag tror att varje god människa i grunden är feminist, men att många fått en negativ och felaktig bild av begreppet och debatten vilket lett till att dessa tagit avstånd från feminismen.

2006-10-07 @ 17:42:09
URL: http://fredrikpettersson.blogg.se
Postat av: Linda

TACK Johanna för att du vågade säga ifrån!
Jag hade själv senast idag en konversation med min mamma för att jag var så förtvivlad över hur människor INTE kan kalla sig feminister, att människor fortfarande har en konstig och förvriden uppfattning om vad det är.
Jag får nästan dagligen hör att "jamen, jag skulle aldrig kalla mig feminist för jag tycker inte att kvinnor ska börja bestämma över män istället!". Och jag blir så trött. Så arg. Framför allt: så ledsen. Som om det var det det handlade om.
Jag håller med Becka om att den typen av argument och idéer som många har är inte bara ett förakt mot kvinnor utan också mot män. Och det är så sorgligt.
Precis som du Johanna, kan jag bli "så arg att det svartnar för ögonen och blixtrar i skallen och jag måste bita mig i läppen för att inte slå någon, kasta något i golvet eller skrika rakt ut", jag känner igen mig mycket i den formuleringen. Och precis som du är jag tyvärr väldigt lättprovocerad. En dum diskussion med någon som inte kallar sig feminist eller har en felaktiv uppfattning om vad det faktiskt ÄR kan ibland t.o.m. få mig att börja gråta av ilska. Man känner sig inte så smart och övertygande då ;P

2006-10-07 @ 17:51:58
URL: http://tokyo.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Fredrik Pettersson>> Visst är det så. Det jag menar med att det känns extra när en kvinna inte kallar sig feminist, är att kvinnor om några borde ju inse hur samhället faktiskt se ut. Jag förstår inte hur man, särskilt som kvinna då det är vi som står under mannen, inte vill ha en förändring. Du har helt rätt i det du säger. Och jag blir alltid lika glad när det är en MAN som verkligen ÄR feminist.

Linda>> "jag tycker inte att kvinnor ska börja bestämma över män istället" Jag är så trött på den kommentaren. Orkar inte ens kommentera den. Jag brukar inte börja gråta när jag är upprörd och diskuterar, men nästan - jag blir nämligen helt tårögd och högröd i ansiktet och precis som du känner jag då att jag inte framstår som särskilt smart eller övertygande... :)

2006-10-07 @ 18:14:19
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Roger

Oki, nu får vi nog reda ut begreppen lite här.
Jämställhet och feminism är INTE samma sak. Det är fullt möjligt att vara för Jämställhet men inte feminist, det är också fullt möjligt att vara feminist och mot jämställhet; ett exempel på det sistnämda är feministisk separatism.
Men, grundläggande för den mesta feminism är tron på en genusordning, ofta kallad patriarkatet, och dess konsekvenser vilket tolkas olika av olika feminismer. Man kan in princip inte kalla sig för feminist utan att hålla med om detta. Man kan dock vara för jämställhet utan att hålla med om detta. Man kan anse att samhället ÄR jämställt t.ex., eller man kan fokusera på klassskillnader eller etnicitet, men inte anse att genus är en väsentlig faktor. Det finns massor av sätt att vara för jämställhet men mot feminism. Feminism bara var jämställhet hade vi kunnat stryka det ordet ur ordböckerna och bara använda ordet jämställhet.
Så innan ni bli allt för upprörda över att folk inte vill kalla sig för feminister, kolla vad de VILL kalla sig, kolla vad de står för. Enligt min uppfattning så är i princip alla för jämställhet. Det som skiljer oss åt är synen på hur samhället ser ut idag, är det jämställt eller inte, och om det är ojämställt, vad man ska göra åt det.

2006-11-08 @ 02:45:39
Postat av: barajagjohanna

Roger>> Fast det finns ju olika typer av feminism. Den vanligaste typen, likhetsfeminism, handlar om jämställdhet. Det gör viserligen särartsfeminismen också bara att de har lite andra tankar. Sen finns det ju inriktningar inom likhetsfeminismen också och jag orkar inte gå in på alla, men alla inriktningar har två åsikter gemensamt: att kvinnor generellt sett är underordnade männen och att detta förhållande ska förändras. Sen har ju olika inriktningar olika syn på HUR detta ska förändras. Men allt handlar om att kvinnan inte ska vara underordnad mannen. Tycker du inte att det handlar om jämställdhet?
Jag blev inte upprörd över att bloggaren ifråga inte kallade sig feminist (även om jag inte förstår det). Det jag blev upprörd över var att hon kallade sig för antifeminist och att hon inte hade några direkta belägg för det, hon kunde inte svara på vaför.
Och angående ordet feminism. Det har ju en historia. Man snackade inte om jämställdhet på 1700-talet, utan det blev feminism i och med att kvinnan hade en väldigt mycket lägre ställning i samhället än männen - ingen rösträtt, ingen rätt till arbete och så vidare och så vidare. Det är inte konstigt att man började prata om feminism, kvinnans rätt full ekonomisk, social och politisk jämställdhet med mannen, inte tvärtom.

2006-11-08 @ 07:59:47
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag håller med dig om allt du skrivit. Antifeminister påstår sig vara FÖR jämställdheten men EMOT feminism. Det går inte ihop i mina ögon. Antifeminism (att det ens finns folk som kallar sigdet) är bara en fasad för alla (antagligen omedvetna) misogyner. Läs bara på antifeministiska samfundets hemsida. Argumenten stämmer inte med verkligheten.
Och det här med manshat; Varför är kvinnor så rädda för att bli förknippade som manshatare?
Feminister svansar och håller käft i rädsla för att bli förknippade som manshatare. Kvinnor får inte hata. Kvinnor ska alltid vara till lags. Kvinnor får kräva sina rättigheter - så länge Hon inte slutar älska kukskallarna.
Det är det första man hör när man som kvinna kritiserar ordningen (rena lynchstämningen: Titta, en manshatare!)
DET är ett sätt för misogynerna att även i diskussionen ta makten över ordet. Kvinnor ska vara rädda. Stämplas som "fula manshatande feminister"
Det är typiskt manssvineri på lägsta nivå.
Man ska säga det man tycker och känner och inte behöva "Vara rädd för att bli stämplad för dittan och datten"
Det är ju meningsmotståndarens problem om de känner för att kategorisera å sina egna behag.
/Sofia

2007-09-21 @ 16:17:16
URL: http://shager.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback