Privatliv?

Det är skrämmande hur mycket information om människor man kan få fram på nätet. Becka hittade en sajt där man kan se människors födelsedagar (där får man reda på mellannamn, ort etc.). Jag, som har hemligt nummer både på mina mobilnummer och mitt hemnummer, finns med. Det känns ju lite olustigt i och med att jag har valt att inte finnas med på nätet. Dessutom finns det tydligen en sajt där man kan få reda på i princip allt om en annan människa. Jag gick in och tittade och skrev in mitt eget namn och ort och fick då fram mina mellannamn och mitt postnummer (adress fanns inte med, troligtvis eftersom jag har hemligt nummer, men postnumret finns ju fortfarande där, vilket betyder att man ändå kan ta reda på i vilket område jag bor). Jag slog in en kompis namn och ort och kunde nu alltså beställa kreditupplysning om henne, civilstånd, sammanräknad inkomst, inkomst av tjänst, förmögenhet, antal anmärkningar, senaste anmärkningar. Det är ju ganska obehagligt att vem som helst kan kolla upp sådant.

Det stavas i n t e g r i t e t, hört talas om det?

(Kom tillbaka hit ikväll, det är nämligen EFIT idag.)

Kommentarer
Postat av: Moni

nä fy vad läskigt!!! vad är det för sida? jag vill kolla upp mig, höö....

Postat av: barajagjohanna

Moni>> Har fixat en länk till den nu...

2006-10-17 @ 12:59:19
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

För en nyfiken tjej som mig så känns det ju onekligen lite spännande och intressant, och en aning lättare än att ringa folkbokföringen...

2006-10-17 @ 13:08:57
URL: http://tinatoon.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

tinatoon>> Jag kan förstå frestelsen att ta reda på inkomst och förmögenhet om folk, men... nej. Så intresserad är jag inte att jag skulle göra det i alla fall. Men du har ju chansen, sidan existerar ju... ;)

Jag undrar om den där sajten har registrerat alla namn? I så fall har jag just fått reda på att en person jag misstänkt inte är den han uppger sig för att vara, faktiskt inte existerar. Det var ju spännande.

2006-10-17 @ 18:31:31
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Fred

Det hänger ju samman med tryckfriheten och allmänna handlingar. Inget av det här är hemligt iaf även om det är lättare att söka på nätet. Men det är klart att det kan kan kännas läskigt...

Konstigt nog hittade jag inte mig själv på den andra sajten! Annars fyller jag år precis vid rätt tidpunkt enligt den första ;-)

2006-10-17 @ 19:41:05
URL: http://www.lugnetochfred.blogspot.com
Postat av: Camilla

Riktigt läskigt ... Men bra att du tar upp det, av mååånga anledningar. Man ska vara försiktig.

2006-10-17 @ 20:10:31
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Fred>> Jovisst är det så. Men det känns ändå väldigt olustigt. Det känns som att det bör vara svårare än ett klick på nätet att ta reda på sådan information om andra människor... Va, fanns inte du med på sajten? Då kanske teorin om människan jag skrev om tidigare inte stämmer... hrrm...

Camilla>> Det ska man absolut vara.

2006-10-17 @ 20:24:02
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Cicci

Det är så det är att leva i ett av världens mest öppna samhällen där i stort sätt ALLT som inkommer till myndigeter blir offentligt! Det är inte många länder som har ett så starkt grundlagsskydd för tryckfrihet och myndigheters offentlighet som vi vilket vi nog för det mesta kan vara glada för. Men det känns onekligen skumt att få upp sitt postnummer på några sekunder sådär... Jag skulle iofs aldrig betala pengar bara för att kolla upp mina granner men det finns uppenbarligen folk som gör det. Och om personen du inte hittar, det är skumt! Det lär ju bara vara personer med hemlig identitet som man inte kan hitta sådär, väl??

2006-10-17 @ 21:59:29
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: barajagjohanna

Cicci>> Jo, så är det ju. Men det känns inte alls bra att när man har valt att ha hemligt nummer och därmed inte finnas med i telefonkatalog och inte finnas med hos nummerupplysningar och ställen som Hitta och Eniro, MEN jag finns med på upplysning.se, där man till och med kan räkna ut var jag bor. Hm.
Jo, det borde bara vara personer med skyddad identitet som inte går att hitta. Eller personer som utger sig för att vara någon de inte är... vilket är vad jag misstänker... ;)

2006-10-18 @ 11:20:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Anledningen till att jag varit nyfiken till den grad att jag ringt folkbokföringen och skattemyndigheten är att jag blivit så grundligt bedragen, och hade jag vetat det jag vet idag om personen så hade jag aldrig hamnat i en jäkligt trist sits. Därför tar jag mig friheten att kolla upp folk idag om jag känner att allt inte står rätt till. Bättre att förekomma än att förekommas så att säga, i all den stund det som sagt ÄR offentliga uppgifter, jag gör ju inget olagligt iaf... :/

2006-10-21 @ 12:02:58
URL: http://tinatoon.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

tinatoon>> Jag förstår dig. Och nä, du gör ju verkligen inget olagligt med tanke på att det är offentliga uppgifter.

2006-10-21 @ 16:41:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Anonym

vi måste stoppa dessa sajter, vi går ut till sergelstorg och demonstrerar, lägg ner sajeter som ratsit.se och e-information.se//kalle

2006-11-24 @ 16:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback