Betydelsen av :P

Jag skulle vilja klargöra betydelsen av smileysen :P. Det verkar nämligen som om man använder den i lite olika syften.

När jag frågade både en kompis och min lillebror tyckte de att man är glad, eller lite lurig när man använder :P... De hade båda svårt att sätta ord på det. Men det är inte vad jag använder den smileysen till. Enligt mig är det snarare så att man använder :P när man känner sig lite... besvärad, uttråkad, räcker ut tungan lite.... ja, varken retsamt eller glatt, utan... jag vet inte, jag har också svårt att sätta ord på det och beskriva hur jag menar. Men jag är i alla fall inte glad när jag använder den.

Någon som har en bättre förklaring eller tycker att jag är helt fel ute?

(Det vore ju bra om man menar samma sak vid användandet av :P, annars blir det ju lätt missförstånd.)


Kommentarer
Postat av: Johan

Den här förklaringen hittade jag på två helt olika sidor:
":-P = nyahhhh!"

Fast vad det betyder blev ju inte så mycket klarare. Jag brukar nog använda den när jag säger något lite busigt, på skämt, lite retsamt.

Postat av: carro

för mig menas det att man är lite smålurig, burig, och räcker ut tungan.

2006-09-06 @ 14:06:40
URL: http://www.laveya.blogg.se
Postat av: Stephi

A, jag använder den också när man har sagt nåt skoj, skämtat lr nåt sånt =) Samma som dem =)

2006-09-07 @ 11:15:46
Postat av: barajagjohanna

Det verkar som om jag helt enkelt måste ändra min användning av :P. Ååååhh, jäkla skit, vad jobbigt. Och NU hade den passat att använda enligt vad den betyder för mig. Jag undrar vad jag ska använda istället? :S kanske? Nää.

2006-09-07 @ 11:38:12
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Samos

På ask.com kan man söka på smilies och få en förklating direkt.

De anger ":P is an emoticon that typically means sticking out tongue" men ger ingen närmare info

2006-09-07 @ 23:28:18
URL: http://samosbeach.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback