Möjliga framtidsyrken

  • Matfotograf. Det vore något! Jag älskar att fotografera mat. Skarpa närbilder på mat kan se fantastiskt inbjudande ut. Jo, det vore absolut något. Men kanske lite enformigt att endast fotografera mat?
  • Journalist. För att jag tycker om att uttrycka mig i skrift. Men jag vill inte skriva tråkiga nyhetsartiklar, utan helst beskrivande texter, så som personporträtt, reportage, roligare faktatexter och miljöskildringar.
  • Friskvårds-/hälso-nånting. Jag började trots allt på friskvårdsprogrammet på gymnasiet. Läste intressanta kurser som folkhälsokunskap och massage. Hälsa är intressant, men...
  • Fotograf. Att fotografera är fantastiskt roligt. Jag har alltid med mig kameran. Men jag är inte tillräckligt duktig för att enbart fotografera.
  • Metereolog. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: SMHI är min bästa vän. Jag är ofta på SMHI:s hemsida och tittar på vädret de kommande dagarna, både i Falun och Borlänge där jag befinner mig, men också Paris, Samos, New York, Bagdad och andra intressanta ställen... Temperaturer, geografi och klimatväxlingar är väldigt intressant. Men det känns inte som ett helt komplett yrke för mig.
  • Reseledare. Jag har varit inne på turism-nånting, och som reseledare kan jag ju få bo ett tag i ett annat land, använda mig av något annat språk och få folk att trivas. Eller inte... det är nog inte så roligt i längden.

Nej.

Nu ska jag berätta om det absolut perfekta yrket för mig. Än vet jag inte vad jag skulle kalla det. Reseskribent och -fotograf kanske? Jag vill jobba på ett resemagasin. Då får jag nämligen göra allt jag gillar: resa till olika länder, använda mig av olika språk, göra personporrätt, reportage, miljöskildringar och skriva faktabaserade texter från olika länder, fotografera till mina texter (vilket självklart även innebär mat!). Och när jag ändå är där kan jag passa på att göra lite efterforskningar om landets klimat och invånarnas hälsa och levnadssätt... Det vore det ultimata.


Kommentarer
Postat av: Linnnn

Ja, nog vore det det ultimata allt! ÄVEN FÖR MIG. Allt underbart i ett.

Postat av: Cicci

Ja reseskribent är väl superbra!! Ska du inte söka nån folkhögskola med journalistutbildning för att prova på lite??

2006-09-03 @ 12:22:08
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Johan

Journalist/fotograf borde väl passa dig utmärkt! Visserligen kanske du får stå ut med att skriva en och annan tråkig nyhetsartikel innan du får drömjobbet, men tänk på att det bara är ett steg på vägen. Arbetsmarknaden är tuff, men följ din dröm!

2006-09-03 @ 12:56:37
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Linn>> Precis.

Cicci>> Jag tänkte försöka komma in på en journalistutbildning i Sundsvall till nästa höst. Det krävs lite för det, jag måste få upp betygen, men jag tänkte försöka satsa på det, hur jobbigt och trist det än kan vara. Kommer jag inte in kanske det får bli något annat tills vidare.

Johan>> Jag tror nästan det... eller ja, folk påstår det i alla fall. ;) Och jag kan absolut tänka mig att skriva ett par tråkiga nyhetsartiklar på vägen dit.

2006-09-03 @ 15:28:10
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: becka

Nu har jag en egen blogg bredvid Baraben-bloggen, och där länkar jag till alla er som jag själv brukar läsa:-)

2006-09-03 @ 17:04:24
URL: http://www.bollenarrund-becka.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

becka>> Kul att du skaffat dig en egen blogg! Och kul att du länkar. Det ska jag göra till dig med.

2006-09-03 @ 18:51:31
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback