Första skoldagen: lektion i att leta

Självklart var jag tio minuter sen hemifrån imorse, trots att jag verkligen inte bör vara sen när det är första dagen i skolan och jag ska hitta en parkering och rätt klassrum och allt...

En kvart innan jag börjar hittar jag lyckligtvis en ledig parkering utanför högskolan i Gävle. Att sedan hitta till klassrummet är som att gå i en labyrint. Jag går in genom närmsta ingång och förstår snabbt att jag är på helt fel ställe av skolan, för där jag har gått in står stora maskiner och det står något om bygg...nånting. Det är bara att gå och se om det finns någon skylt mot något som kan verka vara rätt håll. Jag ska till 51:319 och 51 bör ju betyda något särskilt eftersom det är ett kolon efter. Plötsligt ser jag pilar mot "Hus 13-51". Aha, 51 betyder nog att klassrummet ligger i hus 51. Att sedan komma till hus 51 tar inte direkt en minut. Jag passerar flera korridorer, cafeteria, bibliotek, klassrum, trappor... Rätt vad det är, befinner jag mig tydligen i hus 51, men hittar inte klassrummet. Jag går upp en våning för att kika och ser att klassrummen där heter 51:300-nånting. Aha, 3 måste alltså betyda att det är på tredje våningen! Och 51:319 finns där uppe. Fem minuter innan jag börjar är jag framme.

Över en timmes bilfärd, enkel resa, för att vara på en registrering i 40 minuter och säga ja när mitt namn ropas upp, räcka upp handen på frågan hur många som inte bor i Gävle, inte räcka upp handen på frågan om hur många som läser på högskola för första gången och räcka upp handen på hur många som redan börjat läsa böckerna... (Och jag kan konstatera att jag för första gången inte är den enda Johanna, att vi inte alls är många som bor utanför Gävle, att det är ganska många som aldrig har läst på högskola förr och att jag är en av få som varit ambitiös nog att börjat läsa böckerna.)

Efter de 40 minuterna i skolan tänkte jag att jag skulle kunna gå i lite affärer i Gävle när jag ändå var på plats och hade så lång tid av dagen kvar, så jag åker in till centrum och upp i parkeringshuset i Niangallerian samtidigt som jag gräver i handväskan efter min plånbok. Jag hittar inte plånboken kan därmed inte stoppa in mitt Visakort för att bommen ska öppnas och jag kan köra in. Mitt pucko - jag har glömt plånboken hemma. Smart, inte en krona på mig, inget Visakort och inget körkort. Bara att trycka ut en biljett istället och hoppas på att komma ut ur parkeringshuset utan att behöva betala med pengar eller kort som jag inte har. Det lyckas jag med och har alltså bara som enda alternativ att åka hem till Falun igen. Men att hitta ut från Gävle är av någon konstig anledning alltid lika svårt. Jag lyckas alltid åka åt fel håll och få vimsa omkring ett tag innan jag hittar rätt väg.

Idag var inget undantag, men hem kom jag.


Imorgon är det första lektionen och jag ska prova att åka tåg till Gävle och buss till högskolan, för att sedan hitta till ett annat klassrum. Det ska nog gå lite bättre, för nu vet jag ju i alla fall vad alla siffror i klassrumsbeteckningen står för...


Kommentarer
Postat av: Janne

Uj, låter jobbigt. Tur att jag ska läsa en kurs helt på distans i höst :) Slipper sammankomster :)
Förresten, korrigera betäckning till beteckning. Blir så tokigt annars :)

2007-08-27 @ 13:33:03
Postat av: barajagjohanna

Janne: Haha, tack för din uppmärksamhet!

Postat av: Struntlillstrumpa

Börjar min 5:e termin imorgon, så förhoppningsvis ska jag hitta dit jag ska :) Men det är ändå alltid lite nervöst inför en ny termin! Vad är det du ska läsa för något?

2007-08-27 @ 14:22:03
URL: http://struntlillstrumpa.wordpress.com
Postat av: Linn

Haha. Stackare. Vilken dag! Varför tenderar första dagen i skolan oftast till att bli något mer eller mindre tossigt? Du är inte ensam om att ha irrat runt i jakt på rätt klassrum. Jag hann nog förstå mig på systemet lagom tills det att jag lämnade, typ..
Första lektionen imorgon alltså? What's it all about? :) Nyfiken är jag.

2007-08-27 @ 14:28:58
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Struntlillstrumpa: Ja, då får du skämmas om du inte hittar. ;) Kreativt skrivande heter kursen som jag ska läsa.


Linn: Introduktion är vad som gäller de kommande fyra veckorna...

2007-08-27 @ 15:18:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Camilla

Haha, Johanna har med andra ord varit ute på äventyr. :j

2007-08-27 @ 17:37:06
URL: http://millaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback