Vegetarisk definition, en gång för alla

Jag fick kommentaren "Hon tänkte väl att du var vegetarian - det är veganer som inte äter fisk, eller?" på inlägget där jag berättade om tjejen i McDonaldskassan som erbjöd mig McFish när jag frågade efter vegetarisk mat. Vad fel folk har. Inte undra på att vegetarianer får stå ut med konstiga kommentarer. Så, en gång för alla, lär er något:

Vegetarian innebär enkelt uttryckt att man inte äter någon typ av kött. Och för er som inte visste det, så räknas även fisk som kött. Om man är vegan så äter men enbart mat från växtriket (d.v.s. man äter inte ens ägg eller mejeriprodukter) och man avstår också från att använda djurprodukter, som t.ex. läder.

Överkursen:
Lakto-vegetarianer äter även mejeriprodukter.
Lakto-ovo-vegetarianer äter både mejeriprodukter och ägg.
Demivegetarianer (eller semivegetarianer) äter ägg, mejeriprodukter och fisk.

Så, nu slipper ni fundera.

Jag? Jo, för att förvirra lite så kallar jag mig enkelt vegetarian, fast jag kanske borde kalla mig lax-vegetarian eller något... Vegetarian har jag varit i sju år snart. Efter ett halvår som demivegetarian, slutade jag äta fisk och har alltså varit lakto-ovo-vegetarian. För snart ett år sedan smakade jag lax och nu händer det ungefär en gång varannan månad, eller mer sällan, att jag äter lite lax hos föräldrarna. Anledningen till att jag inte vill kalla mig demivegetarian är helt enkelt för att jag inte äter fisk i allmänhet. Stekt eller grillad lax är det enda jag kan tänka mig att äta. Och om inte laxen är färsk, föredrar jag nästan alltid vegetariskt. Det skulle vara farligt att kalla sig demivegetarian alltså...

Om du jobbar på restaurang/café och det kommer fram någon och frågar vad ni har för vegetariskt att erbjuda, svara för guds skull inte fisk... Det var inte en skagenbaguette jag ville ha när jag efterfrågade en vegetarisk macka, liksom. Man frågar efter fisk, om det är det man vill ha. Vegetariskt betyder INGET KÖTT.


Kommentarer
Postat av: Linn

Jag fattar ärligt talat inte att folk ska ha så svårt att förstå? Många i min bekanskapskrets stoltserar med att säga "jag äter då inte kött/i min familj äter vi inget kött" när de egentligen borde göra mer klart för sig och förklara att nej, de äter inte FLÄSKKÖTT (eller vad tusan det nu gäller), men ALLT ANNAT KÖTT äter de ju för tusan, vilket innebär en j-vla massa! Jag blir bara så trött.. Är merparten av människor trögfattade eller de vill bara helt enkelt inte förstå för att det är att "gå emot normen" för dem? Äh, jag fattar inte..
Nicely written, miss.

Postat av: Therese

Egentligen tycker jag det är fel att säga vegetarian och t.o.m semivegetarian om människor som äter fisk. Men folk gör ju det så det är bara att acceptera. Själv är jag väl någon slags lacto-vegetarian eftersom jag inte äter ägg ... eller jo gömmer man äggen i en kaka eller likande så kan jag äta. Jag slutade med kött och fisk och äggnär jag sommarjobbade på en hönsfarm och åt länge inte ägg men nu gör jag det lite grann fast jag skulle aldrig äta bara ett stekt eller kokt ägg. Men pannkakor , bullar och sånt äter jag

2007-12-29 @ 21:37:21
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: tinatoon

Men alltså, nu måste jag vara en sån där jobbig människa o ifrågasätta lite här...

Du skriver att en vegetarian inte äter kött = ok. En vegan äter INTE ENS ägg eller mejeriprodukter = ok.
Borde det då inte betyda att vegetarianer GÖR det? Och varför finns det i så fall Lakto-vegetarianer som ÄVEN äter mejeriprodukter, och Lakto-ovo-vegetarianer äter BÅDE mejeriprodukter och ägg? Alltså, gör inte vanliga vegetarianer det? För så uppfattar jag det när du skriver, och jag är HELT novis på området... :)
Har jag missförstått något eller har jag bara inte läst riktigt? :)

2007-12-30 @ 09:53:37
Postat av: Ida

Hihi, jag älskar när du blir så där uppretad att du skriver ett helt inlägg ;) Kan inte annat än att hålla med dej.. Men priset tar nog ändå när dom tycker att kyckling är vegetariskt.. Dom anställer verkligen folk med HÖG iq ;)

2007-12-30 @ 10:32:13
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Din definition på "vegetarian" är felaktig.

Enkelt uttryck är definitionen på en vegetarian en person som har noll koll.

2007-12-30 @ 11:57:49
Postat av: Therese

Tinatoon - nu tar jag mig friheten att svara på din fråga. Alla som inte äter kött eller fisk är vegetarianer. Sen kan man dela in dom i undergrupper som lacto-vegetarian , lacto-ovo , vegan och kanske finns det fler.

2007-12-30 @ 12:08:28
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Ha ha haaaaaaaaaaaaaa!!!

Leksand förlorade mot Sundsvall!!! Varför skriver du inget om det????????????????????????

2007-12-30 @ 12:11:07
Postat av: tinatoon

Jag måste vara helt dum i hela huvudet.

Så vegetarianer äter inte kött eller fisk, men dom äter ägg och mejeriprodukter?
Och vad är i så fall skillnaden från Lakto-vegetarianer som inte äter kött eller fisk men som äter mejeriprodukter, att dom inte äter ägg?
Och en Lakto-ovo-vegetarianer äter inte kött eller fisk, men dom äter både mejeriprodukter och ägg, precis som en "vanlig" vegetarian? (Varför preciserar man det då?)

2007-12-30 @ 19:10:32
Postat av: barajagjohanna

Linn: Jag förstår inte heller varför det är så svårt att förstå. Och jag förstår inte att det ska vara så svårt för fisk- och kycklingätare att låta bli att säga "jag är vegetarian" - det räcker väl att säga "jag äter inte rött kött", eftersom det är så det är?

Therese: Egentligen tycker nog inte jag heller att man är riktig vegetarian om man äter fisk. För mig är egentligen vegetarian samma sak som att man inte äter kött, alls.

Ida: Hehe, jo, folk som kallar kyckling vegetarisk mat tar helt klart priset.

Niklas: Jaadu, jag skriver ju inte om alla vinster heller. För övrigt tycker jag att det är helt underbart att du uppenbarligen har koll på Leksand, trots att du utger dig från att ogilla hockey i allmänhet och Leksand i synnerhet...

tinatoon: Therese gjorde en enkel och bra beskrivning, tycker jag. :) En vegetarian äter helt enkelt inget kött. Sedan finns det av någon anledning namn på olika sorts vegetarianer. En "vanlig" vegetarian äter oftast både ägg och mejeriprodukter och kallas då lakto-ovo-vegetarian. Sedan finns det dem som äter mejeriprodukter men väljer att inte äta ägg, och dessa kallas lakto-vegetarianer. Jag har ingen aning om varför man preciserar det och har olika namn på det. Alla som inte äter kött är vegetarianer, oavsett om man väljer att även utesluta ägg...

2007-12-30 @ 19:49:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Jo, jag förstår att man har olika namn för det, jag tyckte bara att det var onödigt att ha två namn för nåt som verkade vara samma sak. :) Men ok, vegetarian är helt enkelt ett slags samlingsnamn för olika slags vegetarianer, oavsett om dom äter ägg och/eller mejeriprodukter eller inte.
Då vet jag, nu ska jag sluta bråka! :) :P

2007-12-30 @ 20:41:43
Postat av: barajagjohanna

tinatoon: Precis! Fast kom ihåg att om man varken äter kött eller ägg och mejeriprodukter - då är man vegan. Fast det handlar ju även om att inte använda t.ex. läder (och äta godis med gelatin i för tusan). Okej, vi krånglar inte till det mer va? ;) Och du, frågar man inget får man inget veta!

2007-12-30 @ 20:47:21
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tinatoon

Ja alltså, d e helt lugnt, vegan hade jag koll på från första början, inga frågor om det som du ser! ;P

2007-12-30 @ 20:51:56
Postat av: ina

bra inlägg!!:) blir så jävla less på alla kommentarerna man får för att man är vegetarian hela tiden, men folk vet väl för lite antar jag. Bra att dom får lära sig, alltså;)

2008-01-18 @ 21:53:10
URL: http://iiiiina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback