Singehushåll

Sverige är det landet i Europa där det finns flest singelhushåll. I andra länder bor man ofta många och trångt, men i Sverige är fyra av tio hushåll singelhushåll. För några veckor sedan såg jag en debatt på TV angående detta. En kvinna tyckte att singlar är diskriminerade i samhället och till slut var jag nästan beredd att hålla med henne. Titta bara i mataffären. Det är storpack hit och dit och det är extrapris om man köper tre falukorvar direkt. Mannen som argumenterade mot kvinnan menade att "man faktiskt väljer att leva själv". Ja, eller hur. Självklart finns det människor som väljar att bo ensamma, men det är väl också givet att det finns väldigt många som inte har något val. Men att leva ensam behöver inte handla om ensamhet, utan egentligen lika mycket om självständighet.

En man på jobbet hörde mig och en kollega klaga på att jag var tvungen att åka och storhandla och så var det mat som skulle lagas, disken skulle diskas... Och plötsligt säger min manliga, lite halvsliskiga kollega i femtioårsåldern, med ett leende på läpparna:
»Men det får du väl låta din karl göra åt dig?!»
Han bara antar att jag har en karl där hemma. Som om det är självklart att man är två. Och det är klart att det får en att känna sig lite värdelös, lite konstig som inte har någon partner, ja, lite... dum, faktiskt.

Igår pratade man om singelhushåll på
Förkväll. Sammanfattningsvis är det mycket dyrare att leva ensam än att leva flera tillsammans. Ingen nyhet kanske, men en väldigt intressant jämförelse: att bo ensam kostar ca 7220 kr/mån, medan man bara betalar ca 4835 kr/mån om man bor tillsammans med någon. Att bo ensam innebär ju att man lever på bara en lön och den ska ändå räcka till att bo, äta, resa, köpa nödvändiga saker, betala telefon, bredband, försäkringar och sånt som man behöver för att leva. Att bo ensam innebär att man bör titta extra noga på sina utgifter för att få koll på dem, göra en långsiktig plan för sitt sparande så att man har råd att göra roliga saker. Det tar ju längre tid för ett singelhushåll att spara, än för ett hushåll med två inkomster.

Ett tips för att komma billigare undan tyckte en Förkvällsprogramledare kunde vara att flytta ihop med en kompis. Men alla vill ju inte bo tillsammans med en kompis. Alla har inte ens en kompis att flytta ihop med (de flesta är ju redan två). Lösning? Reducera hyran för alla singlar? Jatack. Nej, självklart funkar inte det, men det kan vara bra att tänka på att singelhushållen i Sverige är väldigt, väldigt många. Man kanske kan göra halvliters mjölkförpackningar, eller jättesmå smörpaket, eller bredbandspris för singlar, eller...

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag har för mig att jag har hört att Kungsholmen i Stockholm ska vara en av Sveriges singeltätaste stadsdelar. Där finns det flera mataffärer som just inriktat sig på singlar och säljer småförpackningar. Jag håller med om att det är orättvist att det ska vara så stor skillnad på att bo med någon och bo ensam. Precis som du skriver väljer man inte att bo ensam. Alla kanske inte har en kompis eller partner att flytta ihop med. Eller man kanske inte vill flytta ihop med kompisen eller pojk/flickvännen. Det har ju sina fördelar att bo ensam också även om det är dyrt.

Postat av: Krr

Har vi många singelhushåll för att vi har råd med det eller för att vi är tvugna?

2007-01-27 @ 11:42:02
URL: http://caitanja.blogg.se
Postat av: Malin

Men i ju med att singlar faktiskt klarar sig minst lika bra som paren, måste det betyda att singlarna är bäst, bäst, bara bäst?

2007-01-27 @ 11:53:08
URL: http://bitavkaka.blogspot.com
Postat av: Linda!!

Hej Joppe!! Du maste hjalpa mig jag har fatt san fel lon som jag bara kan fa. Jag blir sa forbannad. Fick bara natt pa 6000. Jag som jobbade sa mycket extra i dec. Sa lite far jag ju inte ens i vanliga fall. Kan du prata med Christina sa dom kan ratta till det. Det ar ganska viktigt att jag far mina pengar. Vad ar det for telefonnummer kanske mamma far ringa? Min hotmail ar [email protected]. Hoppas allt ar bra med dig! Vi ar i huvudstaden Kuala Lumpur nu. Du kan lasa resedagboken!! manga kramar..

2007-01-27 @ 12:30:20
Postat av: Niklas (Fd Hans Ångest)

Johanna, kallas du Joppe???

Den enda som ska känna sig dum av dig och din sliskiga kollega är den senare.

GÖR SOPPAN! ; )

2007-01-27 @ 12:38:33
Postat av: barajagjohanna

Therese: Jaså, men det var ju bra faktiskt! Lite extrapris på små smörpaket eller nåt, det skulle jag behöva. :) Det har klart sina fördelar att bo ensam, jag VILL bo ensam (men om jag hade en pojkvän skulle jag kanske välja att bo tillsammans med honom, vem vet), det är jätteskönt, men det är ju så pissigt att det alla par får så mycket pengar över, men inte jag... grrr...

Krr: Både och? Råd har vi väl, generellt, men många är ju tvungna.

Malin: Vi är bäst. ;) (Intala, intala...)

Linda: Kul att du skriver här!! Hrm, undrar om din lön beror på att man ju faktiskt får lönen i förskott, att du därför inte får resten, utan bara din mertid+övertid+ob för dec? Jag skickar dig ett mail! Massa kramar!

Niklas: Ja, jag kallas Joppe. :) Och jo, jag ska försöka ta mig i kragen och göra soppan... den lät jättegod.

2007-01-27 @ 21:33:50
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Ida

För det första är du inte värdelös, inte nånstans. För det andra FAN vilken bra idé med att reducera hyran för singlar.. Fick höra av adde att de fått hyran sänkt med 300 kronor sen de gjort om med sophus här.. Nån reducering av min hyra har jag då inte sett ryken av.. Hm, undrar varför.. 8-/

2007-01-28 @ 01:27:11
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Ida: Hehe, ja, jag skulle säga jatack till reducerad hyra, men det känns ju lite... diskriminerande, haha. Det skulle väl sluta med fusk, att folk säger att de är singlar och bor ensamma bara för att få låg hyra. Haha. Hrrmm... du kanske ska kolla det där med din hyra, kanske är det så att din hyresvärd inte brytt sig om att sänka den?

2007-01-28 @ 09:07:22
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Malin

VI ÄR BÄST. INGEN PROTEST.

Haha (?!).

2007-01-28 @ 12:37:01
URL: http://bitavkaka.blogspot.com
Postat av: naffs

Ja, det stämmer att man tjänar /sparar pengar på att bo tillsammans istället för ensam. Men ärligt talat hatade jag att bo ensam mer än något. Det var så fruktansvärt tråkigt att komma hem till en tom lägenhet. Ingen att berätta om dagen för. Ingen att äta middag med. Ensam middagar är sååå deprimerande. Och ja, jag vet jag har pojkvän - men jag har bara bott ensam i 6 månader i mitt liv och det blev mitt fall. Annars bodde jag trångbott i Paris två gånger. En etta med Karolina i Paris i 8 månader, 3 månader i en etta med Frida i Helsingborg, sen var det tresamhet i Paris igen på en 2:a, sen 4samhet hos Sean...Och sen tresamhet igen i malmö. och nu två par - jag och sean och Jonny och nick. Men helst vill jag bo tvåsam eller flersam ifall det blir nått barn. mmm.Men alla är vi olika. Men jag klarar i alla fall inte av tristessen jag utövade ensam...

2007-01-28 @ 19:51:35
URL: http://naffs.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Malin: Utan tvekan.

naffs: Jag gillar ju att bo ensam jag. Det var ovant och tråkigt i början och självklart blir det rätt ofta ensamt nu också, men jag föredrar det ändå. Min lägenhet, mina saker, jag gör precis som jag vill utan att någon blir irriterad. Det är skönt. Jag har bott tillsammans med folk också (bodde ju i korridor ett läsår i Uppsala, sedan i en trea tillsammans med en kompis, sen bodde en annan kompis hos mig i min etta i två månader och så tre månader tillsammans med min kompis i Paris på både vandrarhem, tvåa och studio). Men jag föredrar ändå att ha mitt eget. Och i andra länder är det ju stor skillnad mot Sverige, där bor man ju ofta litet och trångt. I Paris skulle man väl aldrig ha råd att bo ensam p.g.a. de skyhöga hyrorna, så det blir ju skillnad.

2007-01-29 @ 09:09:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: NewMe

Vilket grymt bra inlägg, precis sådär är det ju. =D

2007-01-30 @ 08:17:28
URL: http://newme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback