Efter fyra arbetsdagar, åtta taxiresor och sju manliga och en kvinnlig taxiförare vet jag att

  • vissa taxiförare försöker hela tiden förgäves hålla igång ett samtal trots att jag är märkbart trött och inte orkar prata så mycket i bilen på morgonen.
  • telefonisterna har svårt att ta fler än två tidsbokningar samtidigt.
  • det finns en raggare som kör taxi i Falun, åtminstone ser han väldigt mycket ut som en raggare i sin fantastiska brylkrämsfixade Elvisfrilla.
  • framförallt de äldre taxiförarna pratar oerhört mycket dalmål.
  • taxiförare i allmänhet är väldigt trevliga.
  • vissa taxiförare verkar bli nervösa av att man sitter knäpptyst i sin egen värld.
  • jag gärna skulle slippa taxiåkandet när det blir fel i tidsbokningen och jag får vänta fyrtio minuter på att bilen ska komma.
  • de minsta bilarna med automatlåda är bekvämast, mellanbilarna har bäst ryggstöd, medan bussarna är värdelösa med tanke på min rygg, som gärna vill ha lite bakåtlutat ryggstöd.
  • det uppenbarligen är svårt att hitta till mitt kontors entré.
  • det inte verkar finnas några taxiförare med utländsk härkomst här i stan (jag har aldrig sett nån), till skillnad mot de större städerna där ungefär alla verkar ha utländsk härkomst.
  • många taxiförare kör förvånansvärt dåligt (ryckigt) med tanke på deras erfarenhet av att köra bil.
  • de yngsta förarna kör oftast bäst.
  • samtliga taxiförare ser ut som gangsters på sitt taxileg.
  • de flesta taxiförare håller hastighetsbegränsningen irriterande ofta.

Kommentarer
Postat av: Ida

Hihi, vilket roligt inlägg.. ;)

Postat av: Therese

Instämmer , kul inlägg , jag åker inte taxi så ofta men även jag har noterat att samtliga taxichaufförer ser ut som gangsters på sina taxileg

2007-06-22 @ 08:47:26
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Ida: Treevligt att du gillar det. ;)


Therese: Ja, visst är det konstigt, och de ser ut som gangsters allihopa oavsett hur snälla de ser ut i verkligheten.

2007-06-22 @ 09:50:38
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Johan (Sukha)

Jag vet inte om jag ser ut som en gangster på mitt taxileg, men men... förmodligen. :)
Dock ett försvarande ord om hastighetsbegränsningarna: polisen brukar vara extra hårda mot taxichaffisar och eftersom vi/dem (jag kör inte längre) är ute mer på vägarna än andra är det ju större chans att åka fast. Och att bli av med körkortet i bara en månad blir riktigt, riktigt dyrt. Utan att ens räkna in böteslappen...

2007-06-23 @ 00:11:10
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Johan (Sukha): Inte visste jag att du kört taxi! Egentligen ska man ju inte klaga på att taxiförarna håller hastighetsbegränsningen, det är ju bara bra, men jag har uppmärksammat att de flesta verkligen kör max 110 på motorvägen och ibland känns det onödigt. :)

2007-06-23 @ 11:52:27
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Pumita

Hehe, doktorsavhandling nästa! ;)

2007-06-23 @ 12:48:12
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Joakim

Som en av de unga taxiförarna i Falun får jag väl ta åt mig av berömmet... ;)

2007-06-23 @ 14:46:03
Postat av: barajagjohanna

Pumita: Kanske skulle satsa på det!


Joakim: Haha, jaa, man vet aldrig vem som läser ens blogg... Det är bara att ta åt sig av berömet, och glöm inte hälsa om jag åker med dig någon gång. :)

2007-06-23 @ 19:07:04
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback