Svårigheten att få ur sig sitt ärende

Igår ringde jag till Försäkringskassan för att lägga in en ansökan om att få taxi till jobbet. Jag beskrev mitt ärende för x på kundtjänst, och x sa att jag skulle tala med y och kopplade in mig till växeln där jag bad om att få tala med y. Hon var upptagen resten av dagen och skulle vara tillgänglig först imorgon (idag).

Idag ringer jag till Försäkringskassans växel och ber om att få tala med y. Jag blir kopplad till y och beskriver mitt ärende. Tydligen är det ändå inte y jag ska ta med, utan z. Jag blir tillbakakopplad till växeln och ber att få prata med z. Hon är tyvärr inte tillgänglig utan ska vara åter efter klockan 13.

Strax efter 13 ringer jag tillbaka till Försäkringskassans växel och ber om att få tala med z. Jag blir kopplad, varpå en automatisk röst säger att z är upptagen men ska vara åter klockan 14.

Strax efter 14 ringer jag tillbaka på direktnumret till z. En uttråkad kvinna svarar i andra änden. Jag beskriver mitt ärende och z låter otroligt frågande och oförstående när jag säger att jag vill ha tazi. Jag beskriver lite utförligare och z frågar vilket taxibolag jag ska åka med. »Jaha, ordnar jag det själv eller?» frågade jag. »Nej!!» utbrister z, extremt irriterad. Nähä, men varför frågar du då, tänker jag.

Nåväl. Efter många om och men väntar jag nu på ett beslut om jag får åka taxi eller inte. Eller snarare: om jag får börja jobba eller inte.

Kommentarer
Postat av: Veronika

Meh - vad irriterande. Det är inte lätt här i världen.

Postat av: Veronika

Meh - vad irriterande. Det är inte lätt här i världen.

2007-05-29 @ 20:45:59
URL: http://sagoslott.wordpress.com
Postat av: matilda

Byråkrati... Eller snarare växelkrati. Känner igen det från andra ställen, att man blir kopplad fram och tillbaka och slutändan så kommer man inte fram till rätt person för att "personen du söker är på ärrende återkommer klockan tretton noll noll den femtonde september tvåtusentrettioåtta"

2007-05-29 @ 21:18:48
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Pumita

Suck! Inte för att det är någon ursäkt eller tröst, men det kan inte vara speciellt kul att jobba på Försäkringskassan med alla personalminskningar och annat. Så här får det inte gå till!

2007-05-29 @ 21:55:32
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Pumita: Jag tycker synd om dem, helt klart. Och så undrar jag varför det bara är kvinnor som svarar i kundtjänst och växeln hos Försäkringskassan.

2007-05-29 @ 22:09:14
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Nilla

Det där känner man ju igen... tyvärr.
Ha det bra Johanna!

2007-06-01 @ 07:16:38
URL: http://tankebubblor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback