Vad är skillnaden?

image895I almanackan jag har framför mig på jobbet står det:
Onsdag 31/10: Halloween (vanlig dag)
Torsdag 1/11: Allhelgonadagen (vanlig dag)
Lördag 3/11: Alla helgons dag (röd dag)

Är det på alla helgons dag man "ska" tänka på de döda, eller är det på allhelgonadagen? Om det är på alla helgons dag, vad är då allhelgonadagen? Och halloween, varför har vi det på en onsdag i en svensk almanacka? Vad gör man då? Missade jag något jag borde ha gjort igår, liksom?

Jag känner mig gammal.

Bild

Kommentarer
Postat av: Anonym

alla helgons dag har nåt med helgon att göra men allahelgonadagen är då vi ska hedra våra nära och kära som gått bort.

2007-11-01 @ 22:32:03
Postat av: Cliff Hanger

Jag är så gammal så att jag fortfarande tycker att det är larvigt att vi efterapar jänkarnas halloween. Det verkar som att många andra, mer svagsinta, har gett efter.

(Jo, jag vet att typ alla andra traditioner i Sverige kommer från utlandet).

Postat av: barajagjohanna

Anonym: Okej. Låter väl troligt, kanske.

Cliff Hanger: Men ja, jag tycker det är fånigt jag med. Kan fortfarande inte få in i min hjärna att barn här i Sverige faktiskt på fullaste allvar springer runt bland hus och säger "bus eller godis?".

2007-11-01 @ 23:37:56
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: tolken

Ha, ha, jag är tvärtemot. Jag var tvungen att försvara Halloween på min blogg. Så förstår ni varför jag inte tycker det är fånigt. Fast de gånger mina barn gått runt till andra hus har vi tagit med hemmagjorda monsterkakor och bjudit på istället. Jag tänkte kanske inte att våra grannar skulle vara riktig med på noterna. Men oftast bjuder vi helt enkelt hem någon istället.

2007-11-02 @ 08:04:04
URL: http://www.parisbarnenisverige.blogs.se
Postat av: Elisabeth

Halloween firas 31 oktober, oberoende om det är en onsdag eller lördag. (I alla fall i USA).

2007-11-02 @ 08:45:16
Postat av: Linn

Efter att ha läst ditt inlägg så blev jag faktiskt lite "full-i-fan" och bestämde mig för att googla hela grejen. Vet inte om jag blev mycket klokare, men en sak tycker jag ju och det är att om man ägnar denna helgen åt att bl.a. uppsöka gravar till de som har gått bort och allt är lite "heligt" och "fint" sådär, tycker jag att hela Halloween-grejen som har kommit hit till Sverige känns lite opassande i sammanhanget. Visst, en jättekul grej för småbarn och annat att få ytterligare en anledning till att klä ut sig, men herregud, räcker det inte med påskkärringarna på våren?
Äh, jag vet inte. Stundtals tycker jag att Halloween-grejen är lite kul, för den färgar ändå så mycket av vårt samhälle om man ser till affärer och liknande. Kan tänka mig att det är mycket ekonomiska och komerciella tankar som ligger bakom att ha lyft den här traditionen över till Sverige.
I helgen ska jag i alla fall sätta ett ljus på min mormors grav, men därmed inte sagt att jag inte lika väl kan göra det en helt vanlig dag i november eller när som helst egentligen.
Ett plus för att de åtminstone har fyllt tv-tablån med lite kusliga filmer! Då blir åtminstone jag nöjd, som måste sitta hemma hela helgen.. :)

2007-11-02 @ 09:22:37
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

tolken: Hemgjorda monsterkakor lät väldigt trevligt istället för att busa. (Buset kan ju tydligen vara ganska rått, har jag hört.)

Elisabeth: Okej, det är det jag inte riktigt fattar. "Fira" halloween. Vilket innebär...?

Linn: Jag tycker också att traditionen emd att hedra våra döda är fin, och jag skulle gärna gå och tända ljus på min kusins, min fasters och min farmor och farfars gravar - men de ligger många långa mil härifrån... Det tråkiga är ju att den traditionen kommer lite i skymundan för halloween-skräck-grejen. Alltså, halloween kan säkert vara jätteroligt med fest och klä ut sig och så, det är bara det att jag tycker att det blir lite... för mycket kring det... :) Men kusliga filmer gillar vi!

2007-11-02 @ 09:36:31
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Moni

i österrike är allahelgona eller vad tusan det heter (allerheiligen på tyska iaf) den 1 nov - dvs igår. röd dag och det är då man går till gravarna. fattar inte varför det är annorlunda i sve. i sve är det alltid första lördagen i nov tror jag (så de inte måste lägga in en röd dag mitt i veckan antagligen, hmm).

2007-11-02 @ 10:29:51
Postat av: Anna Malaga

Det kan duktiga Anna tala om.;-)
I katolska länderna skiljer man pâ Alla helgons dag 1 november(dâ man firar alla helgon som inte fick plats i almanacken) och alla själars dag, de dödas dag som är dagen efter, dvs idag.
Efter reformationen slog man ihop dagarna i Sverige, och pâ senare tid är det en rörlig helgdag, som alltid infaller pâ en lördag (antagligen för att folk ska jobba mer)
Hallowen är allhelgonaafton och är en anglosaxisk tradition (all hallows´ eve)
Tänk pâ dina döda när du känner för det.

2007-11-02 @ 10:42:29
URL: http://nyttundersolen.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Moni: Okej, ja, nä för igår, 1 november, var tydligen "allhelgonadagen", en helt vanlig dag.

Anna Malaga: Men båda dagarna finns ju fortfarande i Sverige? Allhelgona igår och Alla helgons dag imorgon. Inget "firande" idag. Och Halloween är ytterligare en dag och jag förstår faktiskt fortfarande inte riktigt, haha. Men å andra sidan kanske jag inte behöver förstå heller.

2007-11-02 @ 12:39:42
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: e.

Wow! Jag hade en liknande (djup) diskussion med mig själv. Kom egentligen inte fram till något vettigt och försökte därför vara lite halvdeppig alla dagarna.

2007-11-29 @ 21:51:10
URL: http://e018.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback