Idag lärde jag mig att räcka upp handen.

På gymnasiet vill jag minnas att vi sällan räckte upp handen i klassen. Vi pratade ofta rakt ut, diskussioner och samtal blir liksom bäst då. Så gjorde vi ofta även i franskan, både på högskolan i Falun och i Paris. Jag är inte van vid att räcka upp handen och framförallt gillar jag inte att göra det. Det känns som om man måste ha något så otroligt viktigt att säga om man ska höja sin hand och vänta på att få ordet. Dessutom är det jobbigt, och då blir det hellre så att jag skiter i att säga något. Fram till idag har jag pratat rätt ut i klassrummet, men jag insåg att folk i min klass faktiskt är seriösa och räcker upp handen när de vill prata. Tydligen behöver det inte betyda att man har något viktigt att säga, utan snarare att man vill säga en mening eller tio i diskussionen. Idag började jag göra som de andra, och det kändes inte särskilt konstigt alls, faktiskt - förutom att jag känner mig lite viktigare som orkar höja handen.

Kommentarer
Postat av: Ivana

Jag är helt tvärtom, även om jag har velat bara säga saker rakt ut har jag fått in vanan att räcka upp handen och därför stört mig otroligt mycket på dem som bara säger saker rätt ut :) Sen är det bra att räcka upp handen, annars kommer en dåre som jag & tar upp all prattid :)

Postat av: barajagjohanna

Ivana: Jag började ju tänka på er som faktiskt orkar sträcka upp handen när ni vill säga något, jag insåg att de kanske skulle tycka att det var lite jobbigt när jag skiter i det och bara pratar rakt ut hela tiden... :)

2007-10-03 @ 12:14:47
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Veronika

Jag tycker det där beror jättemycket på hur diskussionen går. Och hur man sitter i klassrummet. Och allt möjligt. Jag pratar rätt ut ibland, och räcker upp handen ibland. Det är dock inget jag reflekterar över.

2007-10-03 @ 12:36:45
URL: http://sagoslott.wordpress.com
Postat av: tolken

Jag talar ofta rakt ut, men får i Sverige lära mig att bita mig i tungan. Har äntligen fattat att jag ses som respektlös när jag inte räcker upp handen (ungefär som jag använde någon härskarteknik). Men jag föredrar när alla (inte bara jag) bara tar ordet. Ja, kanske inte när mina barn gör det eftersom de är helt oförmögna att uppfatta att något av syskonen hann före eller har något att säga. Där är det principen om jag bara pratar på högre och högre så faller de andra av utmattning :-)

2007-10-03 @ 12:55:56
URL: http://www.parisbarnenisverige.blogs.se
Postat av: barajagjohanna

Veronika: Ja, det är sant. Jag kommer nog fortsätt att prata rakt ut ibland, för ibland passar det faktiskt.


tolken: Precis, det är just det jag kom på - att jag faktiskt kan anses som respektlös. Men ofta tycker jag det fungerar att prata rakt ut, sen brukar det ju bli naturligt att om man är många som vill prata, så räcker man liksom upp handen istället.

2007-10-03 @ 13:14:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Camilla

De där med att räcka upp handen har aldrig riktigt varit min grej heller faktiskt. Men så i 3:an hände något och jag va alltid den som hade en hand i luften. :) Lycka till med handuppräckningen.

2007-10-03 @ 14:45:13
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Ivana

Ja det är en sak om alla gör på samma sätt, då spelar det ingen roll ifall alla pratar rakt ut. Problemet blir oftast att vissa är vana med att räcka upp handen och det är oftast dom som aldrig får komma till tals :)

2007-10-03 @ 15:21:45
URL: http://jagkaninteslutaskriva.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback