Sluta överanalysera!

Ibland blir jag så fruktansvärt trött och anti att jag varken orkar eller har lust att prata. Som till exempel när man ska hålla på att analysera böcker och texter. Det är klart att vi i min kurs ska prata om hur texter och böcker är uppbyggda och hur de skulle kunna göras bättre, det är ju för sjutton en skrivarkurs jag går. Men jag orkar inte med när folk överanalyserar och jag förstår inte hur folk orkar lägga så mycket energi på att skaffa sig miljarder åsikter och tankar om en boks huvudroll eller ett stycke. Kan det inte bara få stå som det står, måste man analysera allt så otroligt mycket? För mig räckte det idag med att säga att jag tyckte att huvudrollen var jobbig. Sedan hade jag sagt mitt, för ungefär resten av lektionen. På det humöret var jag.

Kanske beror det på att jag hade en jobbig natt där jag först och främst inte kunde somna och när jag väl somnade drömde jag mardrömmar om slagsmål och omoperation av rygg och jag vaknade svettig flera gånger.

Kanske beror det på att jag fick ett definitivt besked om att journalistprogrammet i Sundsvall inte kommer att kalla några reserver, d.v.s att jag kommer inte in i år - och även om det på ett sätt är skönt  eftersom jag verkligen vill läsa den kurs jag läser nu, känns det såklart lite jobbigt att försöka göra allt för att komma in igen om först ett år, vilket inte ens är stora chanser att jag gör.

Kanske beror det på att mina skol-/tågtider krockar med både lunch och middag och att jag måste ha mat för att vara på bra humör.

Eller kanske är det så att jag helt enkelt inte var på topp idag.

Kommentarer
Postat av: hanna

jobbigt läge..ibland orkar man bara inte med analys! På min svenska/litteraturvetenskap satt vi och pratade om betydelssen av ordet men, som är en adversivnånting konjunktion i ett textutdrag. Tja, lite onödigt kan tyckas. Hoppas morgondagen blir bättre!

Postat av: Ida

Jag tror jag har rätt.. Jag är ju lite synsk ändå.. ;) Vänta och se du :)

2007-09-05 @ 15:26:31
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se
Postat av: Veronika

Ja, ibland har man verkligen såna dagar. Det kan ju också ha med boken att göra, att den inte sa dig något. Men för någon annan kändes det viktigt att prata om det.

2007-09-05 @ 18:39:23
URL: http://sagoslott.wordpress.com
Postat av: barajagjohanna

hanna: Jag är helt okej med att analysera om det känns relevant, men jag förstår inte varför man ska analysera och sväva ut angående en karaktär när det inte ger mig något.


Ida: Okej, vi får väl hoppas på det då. ;)


Veronika: Det är inte många böcker jag känner för att diskutera. :) En bok som jag tycker är okej, räcker för mig att säga att jag tycker att den var okej och varför. En bok som jag tycker är helt fantastisk kan jag säga att den är helt fantastisk och varför, sedan har jag egentligen inte så mycket att tillägga. Det är samma sak med filmer. Jag är inte så mycket för att diskutera dem, utan vill mest låta dem sjunka in och vara i mitt huvud. Liksom.

2007-09-05 @ 20:54:19
URL: http://barajagjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback