Det här med att diskutera barn...

Jag har funderat på en sak. Jag lägger mig ganska ofta i diskussioner som har med barn att göra, trots att jag inte har några egna barn. Det kan handla om amning, dagis, uppfostran... och jag diskuterar det eftersom jag helt enkelt tycker att det är intressant.

Hade det varit jag som hade barn och någon utan barn diskuterar barnvagn eller potträning hade jag nog själv säkert tänkt »vad vet hon, hon har ju inga egna barn». Den enda erfarenheten jag har är egentligen av min systerson på 10 månader, och kompisar med barn. Ändå låter det säkert som om jag vet en hel massa när jag diskuterar. Jag undrar hur provocerande det är för alla föräldrar egentligen?

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Det där är klurigt. Rent teoretiskt tycker jag att man får ha åsikter även om man inte har barn (man kan ju vara konstkritiker utan att kunna måla själv) men det ÄR provocerande ibland att höra åsikter från personer som faktiskt inte varit i samma sits själv. Dock beror det väl lite på ämnet (vissa saker kan man vara påläst om ändå, typ barnvagnar) samt HUR man säger det, såklart. Har en bekant som en gång på stan högt sa "Men varför tröstar hon inte barnet?" om en mamma som såg jättestressad ut där hon rullade sin barnvagn med ett ledset barn i. Samma person har nu själv barn och har uttryckligen sagt att det är så jobbigt med alla som stirrar på stan när hennes dotter skriker... Så egentligen kan det mesta diskuteras, bara det görs på ett schysst sätt.

Postat av: barajagjohanna

Mimmi: Jag förstår verkligen att det är provocerande - jag tror ju att jag själv hade blivit lite provocerad. Jag försöker dock diskutera med utgångspunkt från att jag inte varit i situationen själv, men varit nära min syster med småbarn och så vidare.

2008-08-15 @ 14:13:36
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Veronika

Det beror på hur det görs. Jag kan bli riktigt trött på folk som direkt när man säger något ska berätta hur deras systerdotter/kusin/osv gör. Hallå! Mitt barn i fokus! ;)

Nej, men i mitt exempel är ju problemet snarare (jag tänker på ett speciellt fall) att vad man än pratar om ska det hänvisas till en speciell unge. Det kan ju vara lika störigt om någon HELA TIDEN måste prata om sin egen unge. Men ... jag har mer förståelse för de som gör det än för de som hänvisar till någon annans unge i tid och otid.

Sen amning. Det vet man inget om förrän man sitter där i träsket. Nej, jag menar nog snarare att man inte ska tro att man vet vad som väntar en, för just när det gäller amning skiljer sig människors erfarenheter (och åsikter också) så mycket åt.

2008-08-15 @ 14:16:41
URL: http://sagoslott.wordpress.com
Postat av: Therese

Jag har ju ofta hamnat i samma barndiskussioner som dig på bloggar och du och jag har ju t.o.m pratat barn (ok, det handlade om min son och det var mest jag som pratade) en eftermiddag. När det gäller dig så har jag aldrig tyckt det varit provocerande för jag känner att du har ganska sunda åsikter och en sorts "verklig" syn på hur det är att ha barn. Men när personer utan barn talar om för en hur man ska göra och inte göra i frågor om barnuppfostran, amning, potträning och annat kan jag ibland uppleva det lite provocerande. Då menar jag mer i stil med så där kan dun inte göra eller så ska du göra. Personer utan barn som säger saker som "mina barn ska inte få spela dataspel , bara se tv max en timme om dag , alltid leka med pedagogisk träleksaker och jag ska läsa högt för dom en timme om dagen samt laga all barnmat själv och amma minst 1.5 år" då känns det provocerande. Samtidigt kan jag också känna lite "ja, ja visst , du får väl se hur det blir när du får barn". Tyvärr inte alltför ovanligt att man råkar ut för såna , känner faktiskt minst två.



Jag känner faktiskt igen mig mycket i dig. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om barn och gärna diskuterat barn innan jag hade barn. Jag har alltid velat ha barn och alltid lekt och gullat med barn på kalas och sånt innan jag hade barn. Fast jag har absolut inget emot personer som inte vill ha barn av olika skäl. Det är ju upp till var och en. Fast nu kom jag ifrån ämnet. Jag tycker absolut du ska fortsätta diskutera barn. Jag är övertygad om att du inte provocerar någon.

2008-08-15 @ 16:07:40
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Veronika: Jag förstår vad du menar. Och det där med amning - när jag diskuterar det, diskuterar jag mest allmänt. Eller ja, jag brukar bli irriterad på alla som tycker att amning är en självklarhet, eftersom jag personligen tycker att var och en ska få göra det som känns bäst för en själv, utan att andra ska tycka så mycket.



Therese: Okej, vad skönt att höra att du känner så. Jag VILL ju inte provocera någon och jag tror inte att jag säger saker som provocerar heller (jag har nog en rätt öppen syn och skulle aldrig gå på föräldrar med något som jag inte vet något om). Jag vet att det är människor som säger sådant i stil med att "mitt barn ska minsann inte få göra det..." och bla, bla, bla. Just sådant ska man nog vara försiktig med, för det är ju så lätt att säga hur man själv vill göra. Svårare blir det nog när man senare är där i situationen.

2008-08-15 @ 17:49:03
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag kan förstå att det kan ses som provocerande att komma med råd och uppmaningar till föräldrar när man inte har barn själv. Fast när du diskuterar så gör ju du det helt utan att "lägga dig i". Så dina synpunkter och reflektioner är bara intressanta! (Utifrån det du säger om graviditeter i alla fall, eftersom det har blivit mitt favoritämne!)

2008-08-15 @ 20:00:47
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Sara: Just nu är graviditeter ditt favoritämne, snart är det spädbarn. Jag kommer nog vara med i diskussioner oavsett. ;)

2008-08-15 @ 21:56:57
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Lisa

Jag har en kompis som är flera år yngre än mig och barnlös, men hon kan allt! :) Jag brukar t.o.m fråga henne om råd, hon har bättre koll än jag, haha... Jag tycker bara att det är kul att ni engagerar er!

2008-08-16 @ 14:07:19
URL: http://www.lisasbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Lisa: Haha, vad roligt att ha en kompis utan barn som ändå kan allt. :)

2008-08-16 @ 16:46:15
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Fred

Jag tycker att du gör det på ett bra intressant sätt och att man visst får diskutera barn även om man inte har barn själv. Att vara förälder själv är inte heller något garanti mot att säga idiotiska saker och ha (enligt mig) konstiga åsikter om uppfostran mm. Så skriv på!

2008-08-22 @ 20:48:23
URL: http://lugnetochfred.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback