Lite... lost

Mitt horoskop i dagens Falu Kuriren:
Det blir en olycksdrabbad dag. Var försiktig i trafiken. Tänk dig för innan du säger nåt du får ångra.


Okej? Tack för uppmuntran.

Jag tycker inte om att komma till jobbet och mötas av synen av hur mycket som är sparat från veckan. Vad är det frågan om? Hinner de inte med det som de ska göra på vardagarna? I så fall kanske det är dags att anställa fler folk. Jag tycker inte heller om att komma till jobbet och mötas av tusen mail med information om allt nytt och hur man ska göra i den och den situationen. Jag hänger inte med i svängarna, det känns som om jag inte kan nånting längre med tanke på hur mycket nytt som händer precis hela tiden. Om kunderna får ett goddag-yxskaft-svar, så är det för att hon på kundtjänst just nu är lite... lost.

Min vän L hörde av sig när jag jobbade och undrade om vi skulle ta en fika när jag slutade. Jag skulle ju faktiskt tillåta mig att inte röra plugget idag, så det är klart vi kunde fika - jag behövde ju faktiskt inte skynda mig hem. Men idag var en sådan dag då jag klätt ner mig. Det är ju helg och väldigt lite folk på jobbet och jag bryr mig inte lika mycket då. Ni vet, inte lika mycket sminkad, baggyjeans och myströja, icke nytvättat hår... Kände mig inte snygg nånstans och det är inte då man vill befinna sig bland massor av människor i ett köpcentröm. Ja, jag är nog lite fåfäng ibland. Men struntsamma, fikan var väldigt trevlig. Vi ses lite för sällan, L och jag. Sedan sprang jag på vakten i egen hög person också och det var trevligt.

Kom hem mycket senare än tänkt. Eller hem och hem, jag har ju fortfarande inte kommit hem. Är hos föräldrarna. Mamma, pappa, storebror och jag har ätit thaimat. Nu: La festival des melodies. Eller Melodifestivalen som vi säger här i landet. Lägg extra märke till Velvets låt Déjà-vu. Hon har uttalat "déjà" på perfekt franska i radio, men "vu" har hon uttalat som "vo", vilket stör mig enormt. Har man en fransk låt måste man väl veta hur man uttalar titeln åtminstone. Så lägg märke till det...

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Det var trevligt att se dig! Jag ska försöka tona ner min machoness vid nästa tillfälle. även om det är svårt.

Postat av: Linn

Tycker det är alltför många som uttalar "vu" som "vO". Käääss..
I love Europe! Haha.
Ps. Vilken fin Dalahäst som trillade in i brevlådan! :) Min första och enda dalahäst. Tack!

2008-02-09 @ 21:21:37
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Fredrik: Nej, nej, macho är ju kul ju. :)

Linn: Jag har aldrig hört någon säga "vo" förr faktiskt. Alla säger "vy" hela tiden... :) Men nu märkte jag ju att hon skulle rimma på "you" och "do" och då kan man ju inte sjunga "vu". Jaja blablabla...

2008-02-09 @ 21:34:01
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Krokofanten

Déjà vu uttalas "vo" på engelska. Rostbiffarna har varit lata och inte hittat på något eget utan lånade in från franskan och då blir det ju lite löjligt...
Jag tycker nästan att "vy" är ännu värre... särskilt när det blir "descha vy" med lite Stockholms klang... Det blir som de stroppiga kärringarna i Svenska Kyrkan... :o)

2008-02-10 @ 09:24:56
URL: http://krokofantinfrance.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

Krokofanten: Vilken tur att jag har fransktalande läsare som kan hjälpa mig! :) Det känns ju lite fånigt att de säger "vo" när det är ett franskt uttryck. Vi i Sverige använder ju också déjà vu som uttryck men inte säger vi "vo", vi säger ju som vi har lärt oss i skolan - "yyyyyy". Och ja, det låter hemskt. Lärarna i skolan i Paris tjatade på svenskarna som sa "ty" (tu), "ry" (rue) och sådär. Jag undrar hur det kommer sig att alla svenska fransklärare lär ut fel. Varifrån kommer det att svenskarna envisas med att säga y? Hrm.

2008-02-10 @ 11:06:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: josefine

melodifestivalen alltså. trevligt, visst. men hela christer-grejen. snälla, skjut mej!

2008-02-10 @ 21:28:58
URL: http://senapsgul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback