Swenglish in England

We've met all the sisters now. They are very different, all three of them, but very lovely. Jag gillar dem alla tre, även om det känns som om både R och jag har mest utbyte av den äldsta, som är nästan jämngammal med mig. Och R och jag pratar lite smått swenglish, både med familjen och med varandra. Både lustigt och fånigt men inte så konstigt när man hela tiden hör engelskan, tänker på svenska men pratar både svenska och engelska.

Idag har vi bara varit i huset i Redhill och softat. Druckit English tea, sittandes i de vita sofforna med nakna fötter på den rosa heltäckningsmattan och försökt locka fram solen utan vidare resultat. Ikväll åkte vi till en restaurang tillsammans med pappa J, frugan H och äldsta systern. Det blir ju inte bara varmrätt med de här människorna. Nädå, gärna vitlöksbröd innan maten och så dessert efteråt förstås. Och inte får vi betala inte.

Åker hem imorgon. Dags att börja packa nu. Och sova sista natten i den mjuka dubbelsängen.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Åh Gud jag pratar Svengelska hela tiden, utan att tänka på det, och jag skäms för det. Det blir bara så automatiskt. Efter 6 år i England så tappar man ord, det är svårt att förklara vissa saker på svenska när man tänker på engelska. Inget jag är stolt över, jag skulle vilja kunna förbättra min svenska - slippa försöka hitta ord, sluta översätta uttryck direkt från engelskan. :)

Hoppas ni har haft en härlig semester här!

Kram Sofia

Postat av: barajagjohanna

Sofia: Att du blandar svenska och engelska är ju inte ett dugg konstigt. Sex år i England är mycket, så det är klart att de engelska orden är lättare att hitta. Men visst kan det vara pinsamt. För dig ska det inte vara det, men för en annan som var där i fem dagar kan det ju tyckas lite fånigt... ;) Englandssemestern har varit underbar! Vore kul att ses över en fika nästa gång jag kommer över. Kram!

2008-07-15 @ 00:40:37
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback