Och i augusti bor jag i...

image1086Jag hade med mig kameran till Stockholm. Hade liksom tänkt att fota lite miljöer. Men det glömde jag, förstås. Den enda bilden jag tog var på mig själv när jag satte mig på tåget i Falun...

När jag hittat från pendeltågstationen, såg skylten mot folkhögskolan och gick uppför den lilla vägen, upp på kullen, verkade det så mysigt. Ett rådjur skuttade förbi och det var så grönt och lummigt. Mysigt att gå i skolan där, tänkte jag. Andfådd efter den branta grusvägen kom jag upp på kullen och där låg tre, fyra byggnader. Slitna. Inte så vackra för ögat, kanske. Rummet där vi hade introduktionsmöte var väl inte heller så speciellt och jag kände att det inte kändes hundra procent rätt. Jag trivs när det är nytt och fräscht. Bortskämd med sådana skolor, antar jag. Men de tre herrarna som presenterade utbildningen, som även är våra lärare, var mycket trevliga och vi fick se datasalen och radiostudion och det var väldigt fräscht. 

Folkhögskola har inte känts som min grej. Men det kan nog vara mysigt. Lite kompiskänsla, litet, personligt, temadagar, föreläsningar, tillval såsom sport (!) eller foto (!) eller körsång och massa annat. Det finns skrivarlinje på skolan och författare kommer och besöker ibland och då kan även jag ta del av det - det gillar jag! Dessutom gillar jag att skolan har miljö-, jämställdhet, och solidaritetprofil. Och jag gillar att jag får fota där, och jobba i Photoshop och layouta texter och bilder i InDesign och jag gillar ju överhuvudtaget att det är reportage som är fokus i utbildningen. Det är en reportagelinje jag har kommit in på, alltså.

Men, jag som stockholmsbo? Jag har extremt svårt att se mig som det. Jag är inte jätteförtjust i Stockholm, jag har väldigt svårt för stockholmska och jag har massor av fördomar mot stockholmare - förutom mina stockholmsvänner förstås, för de är ju mina vänner. ;) (Fördomar, fördomar...)

Sedan måste jag ju erkänna att det var många... eh, speciella människor där som gjorde att jag blev lite osäker. Så borde jag väl inte skriva med tanke på att folk mycket väl kan hitta hit (jo, det har hänt förr). Men mycket av detta är nog bara fördomar, som det brukar vara. Jag hade i alla fall sällskap med tre mycket trevliga människor på pendeltåget tillbaka till centralen. Och om jag slutgiltigt bestämmer mig för att börja, så hoppas jag verkligen att de också gör det. De verkade visserligen övertygade om det. Själv kan jag ju inte bestämma mig förrän jag vet om jag kommer in i den andra staden på S...

Kommentarer
Postat av: Anonym

ser fram emot att ha dig i stan!

Postat av: Niklas (fd Hans Ångest)

Allt är bättre än Leksand.

2008-05-20 @ 08:45:15
Postat av: Lisa

Låter som en kul linje! Välkommen till Stockholm! Du vänjer dig nog vid stan och den är ju vacker att strosa runt i. Och vi stockholmare är inte så snobbiga, inte de flesta i alla fall ;)

2008-05-20 @ 10:21:58
URL: http://www.lisasbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Sara

När får du veta? Jag håller tummarna!

2008-05-20 @ 10:52:44
URL: http://frenchcreme.blogspot.com/
Postat av: barajagjohanna

punaniii: Ja, lite positivt finns det allt... :)

Niklas: Leksand har jag ändå inte haft några planer på att flytta till. Däremot vill jag bo så när jag kan. Men laget går alltid upp till elitserien igen när jag inte bor i Dalarna, så det här är nog det bästa...

Lisa: Ja, vissa delar av Stockholm är verkligen jättefint. Det blir säkert bra. :) Och jag VET ju att många stockholmare är helt okej, jag känner ju några stycken liksom. Jag har bara fördomar. :)

Sara: Folkhögskolan är jag ju redan antagen på, men den andra skolan får jag troligen inte slutgiltigt veta förrän mitten av augusti (alldeles för sent med tanke på bostad i Stockholm!).

2008-05-20 @ 18:22:09
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Malin

Stockholm är underbart! Jag kan lova att dina fördomar säkert kommer att besannas, men bara till viss del, för det finns massor av andra människor och jag lovar att du kommer älska Stockholm, om du flyttar. Efter tag kan man bara inte inte tycka om och ja, jag älskar Stockholm och tar varje chans att promota. Så: klart att du ska flytta hit ;)

2008-05-20 @ 18:45:13
Postat av: Fredrik

jag tycker du ska vara kvar! hallå..dalarna utan johanna? :/

2008-05-20 @ 19:45:46
Postat av: barajagjohanna

Malin: Underbart? Överdrev du inte nu? :) Jag tycker Stockholm är helt okej, jag gillar att åka dit ibland, men jag är inte jättesugen på att bo där. Men det finns ju lite mer utbud av det mesta där och det kan ju... vara trevligt. :)

Fredrik: Ja, ni kommer ju ha det jobbigt alltså... ;) ...men jag lär komma tillbaka.

2008-05-20 @ 20:30:35
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: Linn

Jag kan inte skriva annat än att det låter väldigt spännande! S eller S alltså... :) Invänta svar och lita sen till den alltid så pålitliga magkänslan.

2008-05-20 @ 21:30:34
URL: http://linnnn.blogg.se
Postat av: Cliff Hanger

Stockholm är bäst - ingen protest! ;-)

Är det Tollare folkhögskola? Eller vilken är det?

2008-05-20 @ 21:38:32
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com
Postat av: Therese

Håller med Lisa , Stockholm är vackert att strosa runt i. Jag tror säkert du kan trivas där. Låter som en kul linje också. Men jag förstår delvis din tveksamhet. Jag har hälsat på två kompisar som gått på två olika folkhögskolor (en i Dalarna och en i Bohuslän) och det var många "speciella människor" som gick där , fick fördomar bekräftade... men "speciella människor" kan ju också vara trevliga och det var inte enbart såna.

2008-05-20 @ 22:07:36
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Linn: Ja, men shit, om jag kommer in i S-staden i norr, så har jag en känsla av att jag varken kommer veta ut eller in. Det är så att jag hoppas att jag inte kommer in, haha.

Cliff Hanger: Jakobsberg är det!

2008-05-20 @ 22:07:53
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: barajagjohanna

Therese: Javisst kan det vara kul med s.k. speciella människor (haha, så det låter). För sissådär fem-sex år sedan hade det passat mig utmärkt, nu har jag väl gått till att bli mer normal tror jag... I alla fall, tror säkert utbildningen är bra, och det blir ju mer personligt på folkhögskola, och det är reportage jag gillar med journalistiken. Men så var det det där med en examen också...

2008-05-20 @ 22:09:23
URL: http://barajagjohanna.blogg.se
Postat av: christel

Oj, spännande! Det är alltid speciellt det här med att flytta till en ny stad, och det är alltid svårt att ta ett beslut, om det skulle vara så att du får olika alternativ. Men lycka till och försök hitta magkänslan när det är dags!



Har själv aldrig bott i Stockholm och känner mig inte som en Stockholmare och har precis som du en massa fordommar om de som bor där :) Den andra staden på S tror jag att jag skulle trivas bättre i. Om det är den staden jag tror har jag passerat där massa gånger på väg söderut.

2008-05-23 @ 23:33:16
URL: http://pumpapuder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback