Och så det här med manligt och kvinnligt igen...

"Jag tror inte att tjejer vill ragga, tjejer vill inte vara Casanovas. De flesta vill ha ett lyckligt förhållande med någon som älskar, respekterar och avgudar dem", säger Neil Strauss till Aftonbladet.

Min klasskompis från Uppsalatiden, Henrik, numera känd som Aftonbladets Casanova, följer amerikanen Neil Strauss raggningstips. Strauss har nämligen skrivit en bok, "Spelet", om hur killar ska göra för att fånga en tjej. Han menar att man med hans tips kan bli en Casanova på 30 dagar. Att skriva en bok där man på fullaste allvar behandlar ämnet hur killar ska ragga på tjejer känns väl egentligen ganska befängt. När Henrik ringde upp Strauss för att ställa honom mot väggen, eftersom han inte tycker att tipsen fungerar ordentligt, fick han veta att han är på gång med att skriva en ny bok. Det kommer bli en kvinnlig motsvarighet till hans bästsäljare "Spelet". I den nya boken kommer han dock inte berätta hur kvinnor ska göra för att ragga.

Om sin nya bok säger han: "Den kommer att handla om kvinnors problem, som dåligt självförtroende och tillit och den kommer att handla om hur man undviker att bli sårad."

Och om Neil Strauss båda uttalanden har jag egentligen bara en sak att säga: det där gäller väl inte bara tjejer!? Vilken kille vill inte ha ett lyckligt förhållande med någon som älskar, respekterar och avgudar dem? Och det är väl inte bara tjejer som har dåligt sjävförtroende? Det är väl inte heller bara tjejer som vill undvika att bli sårade? Och varför skulle det vara någon skillnad mellan tjejers och killars vilja att ragga?

Det känns så trångsynt att det knappt är värt att kommentera. Men jag var tvungen.

Kommentarer
Postat av: mitra

det som känns lite dumt är ju att jag, ända sedan jag läste spelet (ja, tjejer kan också läsa den!), har sagt att jag ska skriva en kvinnlig motsvarighet... har till och med ett arbetsnamn på den! "game over". är inte det bra dÅ? (hoppas mr strauss inte läser detta och snor min förbannat braiga titel!)

Postat av: barajagjohanna

mitra: Jag borde läsa den... :) Klart tjejer kan göra det - jag tror att raggningstips kan vara mer allmänna än manliga/kvinnliga. Game over lät som världens bästa titel, haha.

2008-10-27 @ 23:34:45
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag läste det där på aftonbladet jag med. Helt galet. Men jag fattade inte att det var "våran" Henrik!!!! Haha, jag fattar inte hur jag kunde missa det.. Galet det med!

2008-10-27 @ 23:45:52
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: Fröken Stockholm

Men alltså. Jag har ju läst Spelet. Hela boken går ju ut på att alla killarna är jäääätteosäkra och måste följa alla tips från punkt till pricka för att ens våga närma sig en tjej. Och så jäkla mycket ligga blev det inte heller. Vad är skillnaden, förutom könet, i nya boken? Jag fattar inte...

2008-10-28 @ 00:09:16
URL: http://johannavillskriva.blogspot.com
Postat av: Therese

Jag har inte hört talas om boken eller författaren så jag kanske inte borde kommentera. Jag får en känsla av att den där typen av böcker framställer tjejer som någon slags mystiska varelser man behöver en instruktionsbok för att kunna prata med. Tror också att typiska raggningstips har en tendens att bli lite väl uppenbara. Alla träffar inte heller någon på krogen och det är väl den miljön tipsen är skrivna för antar jag.



Det finns en bok som heter Män är från Mars och kvinnor är från Venus eller något sånt. Har inte läst den heller. Men tycker den här typen av böcker verkar förstärka olikheter mellan könen. Alla som har kompisar av motsatt kön vet ju redan att dom inte är knepigare att prata med än kompisar av samma kön. Att boken har blivit en bestseller visar väl bara att många känner sig ensamma och längtar efter att träffa någon inte att boken fungerar så rysligt bra.

2008-10-28 @ 00:21:30
URL: http://iutlandet.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Ida: Haha, joru!



Fröken Stockholm: Jag har förstått att Spelet bland annat tar upp hur man ska våga göra saker för att sedan våga sig närma tjejer, exempelvis. Har ju dock inte läst den, men på Strauss låter det ju som att den nya boken blir annorlunda i och med hans syn på att killar vill ragga och tjejer vill det inte.



Therese: Jag har boken du pratar om och jag klarade av att läsa ungefär en femtedel innan jag blev så irriterad på generaliseringen att jag var tvungen att sluta läsa. Det står visserligen i början av boken att det ÄR mycket generalisering, men jag blev ändå irriterad. Jag ska läsa den i sin helhet, någon gång.

2008-10-28 @ 00:40:14
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Linn

Hm. Den där boken har jag medvetet hållt mig själv från att läsa. Nu för inte så längesedan såg jag den ligga på min 52-åriga pappas nattduksbord. Ska jag skratta eller gråta?

Hur som helst måste jag bara kommentera, fastän jag knappt heller riktigt orkar. "kvinnors problem, som dåligt självförtroende och tillit" - ursäkta? KVINNORS PROBLEM?! Där tror jag inte att avsaknaden av k-k gör oss kvinnor mer mottagliga för den sortens problem. Mina erfarenheter säger mig att män har precis lika stora problem med dålig självkänsla och förmåga att känna tillit. Skillnaden är väl om möjligt att de generellt visar det på ett annat sätt.

Tips om hur du "undviker att bli sårad" känns som en klassiker. Var feg, smit undan, stäng käften, såra andra så slipper du bli sårad själv...

Nej, förlåt mig. Jag har knappt vaknat och så börjar jag med att bli upprörd. Får inte ens några ord rätt. Men tack. Tack för god läsning. Ska spana in den där Casanovabloggen nu. (Får jag skratta åt namnet?)

2008-10-28 @ 07:26:28
URL: http://linnnn.blogg.se/
Postat av: Sofia

Har inte läst Spelet och har ingen aning om vad som står skrivet i boken. Givetvis har både tjejer och killar ett känsloregister - men som Linn sa så visar vi det på olika sätt, i många lägen.

Det finns en bok som jag älskar, jag skrattade mig genom hela boken och det är 'He is just not that in to you', kommer ej ihåg vad författaren heter. Också, om det är någon som är intresserad av att veta mer om kvinnligt och manligt så skulle jag rekommendera Psychobiology of Genderdevelopment av Melissa Hines. Jag tycker inte heller om att generalisera men man får inte glömma bort att det faktiskt finns en biologisk del som står till svars för vårt beteende.

2008-10-28 @ 09:52:55
URL: http://http;//missionsparkle.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Linn: Det är det jag menar, vadå kvinnors problem? Är det inte snarare ett mänskligt problem? Och javisst, skratta åt namnet du. :)



Sofia: Jag ställer mig lite frågande till vad den där biologiska delen säger om mäns och kvinnors beteende. Jag tror att väldigt mycket till våra beteenden byggs upp under uppväxten, hur vi blir uppfostrade från både föräldrar och samhället - hur det "ska" vara. Att det finns någon biologi bakom allt kan jag gå med på, men det vore intressant att veta mer om det. Jag har alltid velat läsa genusvetenskap. Det kanske jag borde, någon gång.

2008-10-28 @ 17:47:51
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Mia

Den här debatten känns så gammal nu, de som inte fattat vid det här laget lär väl aldrig fatta det...



Hoppas allt är bra med dig!

Kram Mia

2008-10-28 @ 20:02:18
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Sofia

Självklart har vår miljö, föräldrar, media och allt annat en betydelse i vår formgivning. Men vi föds inte som ett blankt papper, utan har instinkter och olika genetiska uppbyggnader som styr vår hormonutsöndring - som i sin tur har mycket mer påverkan på vårt beteende än vad de moderna genusforskarna vill framhäva. Genusvetenskap är jätteintressant, det var därför jag rekommenderade boken av Melissa Hines om du är intresserad av att veta mer. MEN, se till så att du läser genusVETENSKAP och inte genusteori som många tycks göra i Sverige, vetenskap är ingen vetenskap om man struntar att undersöka alla faktorer, dvs psyologiska, sociala och biologiska. ;)

2008-10-28 @ 20:27:12
URL: http://missionsparkle.blogspot.com
Postat av: Petra Johansson

Halloj,

Visst är the game fenomenet spännande. Men personligen jag vet inte om vi tjejer bör vara mest rädda för Neil strauss bok eller forum som: http://www.sweseduction.com där vi kan läsa om raggarnas livsstil och verklighet. Jag undrar bara hur det kommer sig att dessa raggningsskolor får sån stor medial uppmärksamhet?

2008-12-01 @ 09:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback