Om jag kan tänka mig att jobba med TV?

 

TV skulle bli roligt att testa, tänkte jag innan den här kursen, men jag ville nog inte jobba med det. Det var nog inte min grej, riktigt... Jag gillar inte att stå framför kameran. Nu har jag lärt mig TV i en vecka och tre dagar och inser att det är så mycket mer än att bara stå framför eller bakom kameran. Det är också så mycket roligare än den halvtrista dagstidningsjournalistiken - något som jag ogillade redan när jag testade det på journalistiken i gymnasiet.

Om jag kan tänka mig att jobba med TV? Javisst. Det är hur kul som helst.

Vi har snabba nyheter och gör ett nyhetsinslag om dagen den här veckan. När mitt lilla TV-team kom till skolan i dag hade vi planerat att åka ut på en grej. Men efter att jag ringt ett samtal inför morgondagens inslag, tog vi ett snabbt beslut och valde att byta dag på våra knäck. På tjugo minuter var vi på en gymnasieskola här i stan och gjorde ett inslag om deras vårshow som hade trettioårsjubileum - och det kändes som på riktigt med snabba vändningar och snabba beslut. Det är nog ganska roligt att jobba som journalist ändå. På rätt ställe, vill säga. Göra TV, frilansa med skrivande reportage och skriva skönlitterärt vid sidan om, det kan nog vara min grej...

Min roll just i dag var varken reporter eller fotograf, utan researchare slash assistent slash producent slash packåsna slash redigerare - och det var skitkul! Men med detta "skitkul" kommer hårt jobb. Utan hårt jobb hade det troligen inte varit lika roligt, men jag är inte riktigt van vid de här långa dagarna. Dessutom blir man inte bara trött i huvudet, utan även i kroppen. Vi är nämligen inte vilket TV-team som helst - vi är det miljövänliga, gående  TV-teamet. Vi slipper visserligen frysa eftersom vi pulsar i moddig snö med stativ och kamera hit och dit. Men just för tillfället känns det som om jag åkt snowboard tre hela dagar i rad, efter att inte ha åkt på några säsonger. Ni som har varit med om det, förstår känslan i min kropp. (Okej, lite av det onda i kroppen har väl sina spår i body combat och dans också förstås...)

Kommentarer
Postat av: Linn

Jag vet vilken känsla du pratar om. Vad roligt att du också tycker det är kul med tv! Jag behöver inte mala på hur mycket jag saknar det. Har ont i magen av längtan till nästa gång.

Miljötänk kör vi stenhårt på även här i Göteborg, men med avsaknad av snö, till skillnad från er. ;)

Postat av: Fröken Lappland

Jag sa ju det! :) Det är skitkul!

2009-01-29 @ 08:26:56
URL: http://lina-marie.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Linn: Det är galet kul. Synd att jag inte visste det innan jag fixade praktikplats...



Fröken Lappland: Minst sagt! Jag kan typ tänka mig att göra det på fritiden. ;)

2009-01-29 @ 20:27:55
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Bästa inlägget på länge! Vad bra du skildrar känslan av hur kul vi har! Kram, gående reporter 2 <3

2009-01-29 @ 21:53:08
Postat av: Lisa

Det låter verkligen jättekul! Hoppas att du får jobba med det i framtiden :)

2009-01-30 @ 05:26:31
URL: http://lisasbetraktelser.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback