Män som hatar kvinnor är bättre som bok

Om jag ser en filmatisering av en bok, så brukar jag aldrig jämföra filmen med boken. Det är ju två olika upplevelser, så jag tycker att det är lite svårt att göra en rättvis jämförelse.

I fredags såg jag premiären av Män som hatar kvinnor. Boken läste jag i somras och älskade den. Efter all denna enorm uppmärksamhet som filmen fått, var mina förväntningar ganska höga - trots att jag inte brukar ha några förväntningar. Och visst var filmen bra. Men inte så bra som jag hade hoppats. Anledningen till det? Det kändes som om allt gick så fort fram, att saker hände så plötsligt. Jag förstår inte riktigt hur man hänger med om man inte har läst boken. Då måste det kännas som om det är onödigt många sidospår - sidospår som inte alls är sidospår i boken.

Men visst, filmen är bra. Men den får inte mer än en trea (JJJ) av mig.


Kommentarer
Postat av: Cliff Hanger

De flesta som recenserat filmen säger som du. Och trea på en femgradig skala är ett vanligt betyg.

Postat av: Linn

Intressant. Ungefär så som du beskriver det, kände jag efter att ha sett Da Vinci-koden på bio. Har ännu inte sett Män som hatar kvinnor, men tänker göra det så snart jag bara kan. Vem vet, kanske den får tre L? :)

2009-03-02 @ 22:15:24
URL: http://linnnn.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack för recenssionen :) Och det var väl vad jag kunde tänka mej.. Böckerna är lixom FÖR bra. Men det ska ändå bli kul att se den!

2009-03-02 @ 22:24:27
URL: http://hallonglasvinge.blogg.se/
Postat av: barajagjohanna

Cliff Hanger: När jag såg folk ge den en trea, blev jag förvånad och lite irriterad. Undermedvetet hade jag nog alltså lite förväntningar. Jag trodde absolut det skulle vara en fyra.



Linn: Ja, det är samma känsla som efter Da Vinci-koden.



Ida: Problemet är att böckerna är långa. Det är svårt att göra en film på det, känner jag. Filmen skulle behövt vara fem timmar om allt skulle med.

2009-03-02 @ 22:27:32
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/
Postat av: Annika

Jag tyckte den var värd en fyra lätt! Men så tillhör jag också den lilla skara som inte tyckte särskilt mycket om boken, så det kan ju vara därför.

2009-03-03 @ 23:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback