Det är ju sådant här jag vill göra

Eftermiddagen spenderade jag hemma hos en kvinna som berättade hur det är att vara mamma till en missbrukare. Jag hann bara be henne berätta hur allt började, och hon pratade i en timme. Jag var stum. Och jag var tagen. Vilken jäkla historia. När jag började skriva artikeln tårades mina ögon. Jag är så glad att jag har fått ta del av den här människans berättelse.

Det är sådant här jag vill göra. Få lyssna på människors öden, och försöka få det bra i skrift. Jag är så glad att det här blev till min grej. Det började med en uppföljning på en liten grej och slutade i att det blev min egen lilla artikelserie om ungdomsmissbruk. Sista delen, om mamman, kommer på måndag.

Det har blivit mycket jobb-, journalistik- och reportersnack nu. Jag ber om ursäkt för det. I dag var sista dagen på praktiken, så det blir nog lite bättre nu. Innan jag började på tidningen, så önskade jag att de här två veckorna skulle rusa förbi. Jag var nämligen inte så taggad. Särskilt inte på att vara sjutto mil bort från den där norrlänningen som får mig att behålla lugnet.

Men veckorna har verkligen rusat förbi.

Och jag har lärt mig så mycket, om mig själv och mitt skrivande. Jag har utvecklat min intervjuteknik. Jag tror mer på mig själv vad gäller det här jobbet. Jag skulle gärna jobba lite till. Men nu vill jag till Sundsvall.


Kommentarer
Postat av: Camilla

De här är verkligen som menat för dig. Vilket djup, vilka erfarenheter. Ta hand om dig Johanna. Se nu till att ha det riktigt bra i morgon, men de tvivlar jag inte en sekund på. Som du längtat, right?!

Postat av: Sofia

Vad roligt att du trivs så bra Johanna!

Skulle gärna vilja läsa något av det du har skrivit...

Kram Sofia

2009-03-28 @ 11:30:17
URL: http://missionsparkle.blogspot.com
Postat av: barajagjohanna

Camilla: Gissar att det är imorgon du menar. :)



Sofia: En del ligger ju på nätet. Kan skicka ett mail till dig på Facebook... :)

2009-03-28 @ 13:05:03
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback