Onödig kunskap är väl bättre än ingen kunskap?

Att mitt minne är ganska dåligt är ett faktum. Jag försöker till och med (minnas) att äta tabletter för att höja min koncentration och få bättre minne. Men på två plan är mitt minne faktiskt ovanligt bra. Det handlar om siffror, vilket ju kan tyckas konstigt med tanke på mina bristande matematikkunskaper. Men vi snackar inte mattetal här.

Jag minns födelsedagar och sidnummer. Jag minns födelsedagar jag inte ens behöver minnas, som en gammal kollega som jag inte pratat med på tre år och som jag ens aldrig varit så nära att jag gratulerat på födelsedagen. Och jag minns födelsedagen som pojkvännen jag hade när jag var 11 år har. Dessutom minns jag min senaste kanins födelsedag (en kanin som dog innan jag ens hunnit bli tonåring).

Och jag minns alltså sidnummer. Sidnummer av allt... Inför senaste tentaplugget började fröken Siljan leta information om fallstudier i olika böcker. Utan att titta i någon bok avbröt jag henne och berättade att hon kunde hitta den informationen på sidan 55 i Rapporter och uppsatser. Pluggkompisarna bara stirrade på mig. Men jag hade rätt. (Det som är lite tråkigt är ju bara att jag minns sidnumret. Exakt vad som står på sidan kan jag aldrig lära mig.)

I dag letade fröken Siljan i en 500 sidor tjock bok. Vi hade nämligen för ungefär en månad sett information om medierapporteringen kring Estonia som vi nu ville läsa igen. Lite skämtsamt frågade hon mig om jag visste var hon kunde hitta det, jag som brukar minnas sidnummer.

»Hm... nää, jag vet inte... 376 kanske...», sa jag.

Jag chockade mig själv när det visade sig att jag hade rätt.

Bild

Kommentarer
Postat av: Siljan

Det var ju helt jäkla sjukt! Jag blev verkligen rädd:P Och så visste du ju faktiskt att redigerarna fanns på s.2 också ;)

Postat av: barajagjohanna

Siljan: Hehe, ja, nåt ska man ju vara bra på! :)

2009-05-08 @ 09:01:13
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback