Teori och praktik - två väldigt olika saker

Tidigt i morgon, närmare bestämt klockan åtta, skriver vi tenta. Igen. Vi har precis avslutat en fem veckor lång praktisk kurs där vi har gjort en bilaga som lästs av 100 000 personer och där vi tre och tre har gjort en tidningsdummy - från idé och mallar till produktion. Allt helt och hållet från scratch. Vi har alltså gjort intervjuer, skrivit artiklar, fotograferat och redigerat. Nu ska vi visa vår kunskap i det här praktiska genom att skriva en klassisk tenta utifrån litteratur som egentligen inte ens handlar om samma sak som resten av kursen.

(Konstpaus med tid för de två föregående meningarna att sjunka in.)

Jag har producerat sex texter, publicerat minst lika många bilder i vår resemagasinsdummy samt redigerat minst 20 uppslag i magasinet. Precis som i förra kursen undrar jag: har jag inte redan visat vad jag kan? Och än en gång bara skakar jag på huvudet åt det idiotiska.


Kommentarer
Postat av: Lilo

Det finns ett svar och det stavas HÖGSKOLEVERKET. Själv har jag inte öppnat en bok och tänker heller inte göra. Som för att kicka de jävlarna i röven och säga FUCK YOU! Vi kommer ju klara det här och gör vi inte det så har vi ju fortfarande praktiken färdig ;)

Postat av: barajagjohanna

Lilo: "Det är ju en akademisk utbildning" verkar vara ett argument som är starkare än allt annat. Jag är med på att skriva tentor i princip alla kurser, till och med grävtentan som jag protesterade mot fanns det ju grund för en tenta (en hel veckas föresläningar). Men den här kursen? Det känns bara som ett frågetecken. Jag längtar till praktiken. ;)

2009-11-05 @ 22:02:20
URL: http://barajagjohanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback